یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: چهل و چهارمین شماره فصلنامه‌ ماهور همانند شماره‌های گذشته کیفی و مملو از مطالب پژوهشی بر پیشخوان نشریات قرار گرفت.

به گزارش همشهری‌آنلاین در بخش مقاله‌ها عناوین زیر‌آمده است:

جنبه‌های مختلف موسیقی کلاسیک ایغور‌‌ها:افسانه در برابر واقعیت (آناچکانوسکا/ترجمه‌ ناتالی چوبینه).

موسیقی،وجد و درمان در بلوچستان (نوشته ژان دورینگ/ترجمه‌ی انیسه پارسایی).

دستور ابجدی کتابت موسیقی‌نوشته مهدی‌قلی خان هدایت.

رقص و بازی‌های آیینی در ایران، به یاد یحیی ذکاء (نوشته جهانگیرنصری اشرفی و عباسر شیرزادی آهودشتی.)

مهارت فنی و چیره دستی در موسیقی کلاسیک ایران (الکساندرا بالاندینا/ ترجمه ساسان فاطمی

گل‌های آواز وموسیقی ایرانی: داود پیرنیا و آغاز برنامه‌گل‌ها (جین لوییزن/ ترجمه‌ محمدرضا پورجعفری)

فرم ترکیبی نوبت در موسیقی مردمی فرهنگ‌های ایرانی (ساسان فاطمی)

در بخش مفاهیم بنیادین این فصلنامه یک مقاله با عنوان «دیداری دوباره با قوم ‌موسیقی ‌شناسی» نوشته‌آلن پ.مریام باترجمه ناتالی چوبینه‌آمده است.

در بخش یاد یاران دو نوشته از احمد مسجد جامعی و محمد رضا فیاض  آهنگساز و از شاگردان سنتور مشکاتیان و عضو هیئت مدیره کانون نویسندگان و پژوهشگران خانه موسیقی درباره زنده یاد پرویز مشکاتیان آمده است.

در بخش گزارش این نشریه هم یک گزارش درباره سوچلا؛شیوه‌ی موسیقایی شکار پرندگان در مازندران توسط عباس شیرزاد آهودشتی آمده است.

در بخش ماقبل آخر که نقد و بررسی نام دارد دو مطلب با عناوین«بازنمود و موسیقی» نوسته‌فرانسیس برنسن باترجمه مرتضی‌عابدینی فرد و تافصلی دیگر نوشته سید محمدموسوی، مدیر مسئول فصلنامه آمده است.

موسوی در یادداشت خود با اشاره به ثبت ردیف موسیقی‌ایران در یونسکو گله‌مندی از بی‌اعتنایی به دکتر هومان اسعدی، یکی‌ از بانیان این کار به نقد سیاست‌های ارشاد در زمینه موسیقی پرداخته و برخی تناقضات موجود در سیاست‌های ارشاد با سیاست‌های موسیقی د رصدا و سیما را مورد نقد وبررسی قرار داده است.[روایت هومان اسعدی از ثبت ردیف موسیقی ایران در یونسکو]

بخش آخر این نشریه به  تازه‌های انتشارات می‌پردازد که البته بهتر است نامش را تازه‌های انتشارات ماهور گذاشت، چرا که تنها کتاب‌های و آلبوم‌هایی که این موسسه به بازار موسیقی ونشر عرضه می‌کند در این بخش آورده شده است و از کار دیگر ناشران و مولفان خبری نیست.

در هر حال در این بخش کتاب‌های سازشناسی ایرانی(تالیف ارفع اطرایی و محمدرضا درویشی)، مبانی نظری موسیقی ایرانی(تالیف حسین علیزاده،هومان اسعدی،مینا افتاده،علی بیانی، مصطفی کمال پورتراب،ساسان فاطمی)، و برخی آلبوم‌های جدید و گذشته این انتشاراتی معرفی شده است. امید که دست‌اندرکاران زحمتکش فصلنامه ماهور سری هم به دیگر اثار موسیقایی منتشره در حوزه‌های مکتوب و صوتی بزنند و یادی هم از آنها بنمایند.

کد خبر 95279

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز