همشهری آنلاین: معاون برنامه‌ریزی و نظارت صدا و سیما با تبریک به خبرگزاری مهر برای میزبانی نشست اوآنا، برگزاری چنین نشست‌هایی را راهکاری برای شکستن انحصار تولید خبر در دنیای رسانه‌ها توصیف کرد.

دکتر حسن خجسته درباره برپایی نشست سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه به خبرنگار مهر گفت: من به همکاران خبرگزاری مهر برای میزبانی این نشست مهم تبریک می‌گویم. حضور مدیران خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه در تهران منجر به آشنایی آنها با ایران و واقعیت‌ها می‌شود که خبرها را بر مبنای واقعیت‌ منعکس کنند، نه اینکه برایشان تصمیم‌گیری شود خبر را چگونه ارائه دهند.

وی در ادامه افزود: مسلماً برگزاری چنین نشست‌هایی می‌تواند در مقابله با انحصار رسانه‌ای غرب تاثیرگذار باشد. بنابراین در عصر قدرت رسانه‌ای شناختن ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی موثر است، چرا که با برگزاری نشست‌هایی چون اوآنا می‌توان به درکی مشترک در کشورها رسید.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت صدا و سیما خاطرنشان ساخت: در حال حاضر ما با دو مشکل ستم خبری و ناتوانی در تولید خبرهای موثر جهانی مواجهیم. همانطور که می‌دانید تولید خبر یکی از گرانترین تولیدات محسوب می‌شود. به ویژه خبرهای تفسیری که خیلی هم گران است. بنابراین باید کشورهای مختلف با اشراف لازم واقعیت‌ها را منعکس کنند و انحصاری فکر نکنند.

خجسته یادآور شد: در حال حاضر خبرهای بین‌المللی همه یک قالب مشخص دارند و برگزاری نشست اوآنا در تهران می‌تواند منجر به ارائه راهکارهایی برای شکستن انحصار تولید خبر از دست انحصارگران شود که حقایق را آنگونه که خود می‌خواهند در دسترس مردم قرار می‌دهند و می‌تواند منجر به متوقف شدن تصمیم‌گیرانی شود که همه چیز را در انحصار خود می‌خواهند.

وی در پایان گفت: ایران به لحاظ میراث فرهنگی و تاریخی خیلی غنی است، اما تهدیدهای رسانه‌ای مانع از انعکاس خوب خبر در این باره شده است. تعامل خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه می‌تواند نقشی قابل توجه در انعکاس حقایق ایران در دنیا باشد و می‌توان با غرب مقابله کرد.

سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین نشست گروه فنی و خبری OANA از 13 تا 17 نوامبر 2009 برابر با 22 تا 26 آبان ‌ماه به میزبانی خبرگزاری مهر در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 95094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز