پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محمدرضا شجریان در سوگ مشکاتیان به همراه گروه شهناز آواز خواند، آوازی که در میانه‌های‌آن بغض در گلو وی را گاه از ادامه کنسرت باز می‌داشت.

به گزارش همشهری آنلاین مراسم چهلم زنده‌یاد پرویز مشکاتیان با حضور اکثر هنرمندان شاخص موسیقی، چهارشنبه‌شب ،در مجموعه فرهنگی آسمان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با تاخیری یک ساعته، شروع شد، محمدرضا شجریان به جایگاه رفت و در حالی که گرفتگی و غمناکی از چهره‌اش هویدا بود گفت: سنگین است که در نبودن پرویز صحبت کنم. عزیز همه ما بود. من هرگز فکر نمی کردم که پرویز به لحاظ فیزیکی از میان ما، ‌آن هم به این زودی برود. در واقغ هیچکدام از دوستانی را که از دست می‌دهم ، فکر نمی‌کنم که از میان ما رفته‌اند.

شجریان با ذکر این نکته که پرویز مشکاتیان، دردانه موسیقی ایران بود به آشنایی خود با مشکاتیان اشاره کرد و گفت:پرویز 21 ساله بود که من با وی آشنا شدم و در همان سال بود که با آقای علیزاده گروهی را شکل دادند و آن چهارمضراب زیبا را ساخت.

شجریان از مهر ونشان‌دار بودن ساخته‌های مشکاتیان یاد کرد و گفت:آهنگ‌هایی که پرویز ساخته مهر و نشان خود را دارد  و همین ویژگی سبب شد تا بسیاری به شیوه ایشان آهنگ بسازند و کارش را دنبال کنند.

شجریان در پایان با اشاره به برگزاری این مراسم گفت که حضور مردم در تشییع پیکر‌ مشکاتیان نشان داد که ما هنرمندان چقدر وامدار مردمیم و آنها چه انرژی و پشت گرمی به ما هنرمندان می‌دهند.[انبوه نیشابوریان در تشییع پیکر مشکاتیان]

وی در پایان گفت به عنوان عضو کوچکی از خانواده موسیقی و خانه موسیقی از این همه حضور شوق انگیز قدردانی می‌کند.

اجرای کنسرت گروه عارف

بعد از سخنان شجریان چهار تن از اعضای گروه عارف،اردشیر کامکار،بهداد بابایی،ارژنگ کامکار و حمیدرضا نوربخش، آخرین ساخته واجرای مشکاتیان در کنسرت دو سال قبلش را اجرا کردند. در این اجرا نوربخش گفت که از  این تصنیف خاطره‌ای دارد و آن این که شعر تصنیف را به اتقاق بهداد بابایی که چکیده کارهای دایی گرامی‌اش است، در حضور زنده‌یاد مشکاتیان خوانده و خواسته که آهنگی برایش بسازد که هفته بعد این کار آماده شد و استاد آن را به گروه برای تمرین دادند. بعد از این سخنان گروه چهارنفره یاد شده ابتدا با قطعه‌ای از بابایی در دشتی و سپس با چهارمضرابی از مشکاتیان وآواز نوربخش و اجرای تصنیف به کار خود پایان دادند.

خانه موسیقی و برگزاری مسابقه‌ای سالانه به یاد مشکاتیان

محمد سریر، رئیس و مدیرعامل خانه موسیقی دیگر سخنران این مراسم بود که بعد ا زیادکردی از مشکاتیان و تاثیر وی بر جریان آهنگسازی موسیقی سنتی ایران گفت که خانه موسیقی هم پشت‌گرم حضور شما عزیزان است و در آخرین نشست هیئت مدیره به این جمع بندی رسید که هر ساله در دو شاخه تکنوازی سنتور و ساخت چهارمضراب که از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد و ابداعی زنده‌یاد مشکاتیان بود، مسابقه‌ای رقابتی را بین جوانان برگزار کند.[خزان شاخ مضراب]

علیزاده:کارهای مشکاتیان طراوت داشت و شادی می‌پراکند

بعد از سخنان سریر حسین علیزاده‌،آهنگساز نامی و از دوستان و یاران مشکاتیان به جایگاه آمد و گفت که اگرچه هنوز باور نکرده است که مشکاتیان در میان ما نیست، اما باور دارد که مشکاتیان با این اتقاق یک بار دیگر احیاء‌شد.

وی گفت:مرگ مشکاتیان و استقبالی که مردم از این هنرمند به عمل آوردند نشان داد که مرگ هم می‌تواند نوعی زندگی باشد.

علیزاده افزود: مرگ یک انسان بزرگ می‌تواند غم انگیز نباشد و من در مرگ پرویز جای غم را با شادی عوض کردم و اکنون که با شما سخن می‌گویم و هر زمانی که به یاد پرویز می‌افتم از خوبی‌هایش یاد می‌کنم و خوبی‌هایش به نظرم می‌آید، اگر چه گمان دارم پرویز بدی نداشت.

علیزاده از نبود شادی در میان ایرانیان و به خصوص اهالی موسیقی سخن گفت و افزود:ما بیشتر ملت غمیم و شادی در میان ما بسیار اندک است و این البته تقصیر مردم و اهالی موسیقی نیست، بلکه رخدادهای تاریخ این کشور به گونه‌ای بود که چنین شود. اما ما می‌توانیم به تاسی به همین آثار زنده‌یاد مشکاتیان که روح و طراوت آن بهجت افزا است شادی را هم بیشتر در زندگی وارد کنیم.

علیزاده از روح آزاده مشکاتیان سخن گفت و افزودو به سلوک هنری آن زنده‌یاد اشاره کرد و گفت:در گروه ما آدم‌هایی را داشتیم که خیلی حرص می‌خوردند، اما مشکاتیان این گونه نبود که آرام و با طمانینه رفتار می‌کرد و گویی اتفاقی نیفتاده است.
بعد ا زسخنان علیزاده شجریان به  اتقاق گروه شهناز قطعاتی را در دستگاه سه‌گاه اجرا کردند.

شجریان:در دلم بود که بی‌دوست نباشم هرگز

آواز شجریان با غزلی با مطلع :

در دلم بود که بی دوست نباشم هرگز
چه توان کرد که سعی من و دل باطل بود

آغاز شد و بغض این هنرمند نامی برای لحظاتی ادامه خواندن را برایش مشکل کرد.
در ادامه و بعد از اجرای دو نوازی بم‌ساز و سنتور گروه شهناز تصنیفی که شجریان به یاد مشکاتیان ساخته بود را اجرا کرد.

در حاشیه

- اجرای مراسم با سجادی،شاعر و ترانه‌سرا و رئیس موسسه نغمه شهر بود که در بخشی از سخنانش به تلاش‌های شورای شهر و شهرداری نیشابور در زمینه اختصاص فضایی مکفی برای پیکر زنده‌یاد مشکاتیان اشاره کرد و گفت که حضور پیکر مشکاتیان در این شهر سبب شده است تا نشست‌های فرهیختگان و ادیبان و هنرمندان این شهر صورت و صبغه جدی‌تری به خود بگیرد.

خانه موسیقی و فرهنگستان هنر ، ویژه‌نامه‌ای مختصر برای این مراسم منتشر کردند که در آن برخی از هنرمندان به گفتن خاطرات خود از مشکاتیان و سجایای اخلاقی وی پرداختند.

کد خبر 95057

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز