مدیر مسئول روزنامه همشهری برگزاری اجلاس خبرگزاری‌های آسیا - اقیانوسیه در تهران را راهکاری منطقی برای مقابله با سلطه خبری خبرگزاری‌‌های غربی ارزیابی کرد و گفت:

ایران باید برای رسیدن به جایگاه شایسته‌ در منطقه از فرصت برگزاری این اجلاس نهایت استفاده را ببرد.

دکتر علی‌اصغر محکی در گفت‌وگو با مهر با تحلیل وضعیت فعلی گردش اطلاعات در جهان اعلام کرد: مطالعاتی که طی چند دهه گذشته درباره جریان بین‌المللی اخبار و اطلاعات انجام شده نشان می‌دهد که تولید و انتقال خبر همواره از سمت شمال یعنی کشورهای صنعتی و پیشرفته به سمت جنوب یعنی کشورهای در حال توسعه در جریان بوده است.

این استاد علوم ارتباطات همچنین با تاکید بر اینکه جریان خبری همواره نامتوازن، نامتعادل و تقریبا یکسویه بوده است، افزود: منشأ بیشتر اخباری که در رسانه‌های ملل جهان سوم و کشورهای در حال توسعه منتشر می‌شود خبرگزاری‌های غربی و به‌ویژه کشورهای آمریکایی و اروپایی است و تداوم چنین روندی باعث شده جهت‌گیری مورد نظر آن کشورها در لابه‌لای ستون خبری رسانه‌های ممالک جهان سوم خودش را نشان دهد که از این پدیده به‌عنوان بخشی از استعمار نو یاد می‌شود.

محکی اضافه کرد: براساس این انگاره (استعمار نو) سلطه فرهنگی کشورهای غربی از راه انتشار اخبار جهت‌دار و موافق با منافع آن کشورها استمرار می‌یابد. پس برای برون رفت از چنین وضعیتی لازم است کشورهای در حال توسعه، خبرگزاری‌های ملی و مستقل خود را راه‌اندازی کنند و آنها را توسعه دهند.

مدیرمسئول همشهری گفت: برای اینکه خبرگزاری‌های ملی کشورهای مستقل بتوانند در عرصه بین‌المللی نیز حرفی برای گفتن داشته باشند، باید از طریق برگزاری اجلاس‌ها و همایش‌های منطقه‌ای با سایر خبرگزاری‌های کشورهای جهان به توافقنامه‌هایی دست یابند که براساس آنها انتشار اخبار بین این کشورها پرشتاب‌تر و قوی‌تر از گذشته صورت گیرد.

وی این شیوه را راهکاری با صرفه منطقی برای مقابله با سلطه خبری خبرگزاری‌‌های غربی دانست و در ادامه به اجلاس آتی خبرگزاری‌های آسیا ـ اقیانوسیه (OANA) در تهران اشاره کرد و افزود: برگزاری این اجلاس در ایران به خاطر شرایط ژئوپلتیک کشورمان در خاورمیانه، آسیا و نیز مابین کشورهای مسلمان حائز اهمیت ویژه‌ای است.

محکی با اشاره به اهمیت میزبانی چنین اجلاسی توسط خبرگزاری‌ مهر یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از این فرصت برای رسیدن به جایگاه شایسته‌ای که باید در رسانه‌های منطقه داشته باشد نهایت استفاده را ببرد؛

چرا که برگزاری این اجلاس از یکسو به رشد فعالیت‌های خبری خبرگزاری‌های داخلی کمک می‌کند و از سوی دیگر آنها را به سایر کشورهای منطقه معرفی می‌کند. ضمن اینکه شرایط بسیار ویژه‌ای را برای همکاری‌های متقابل خبری میان خبرگزاری‌های منطقه ایجاد می‌کند.

کد خبر 95023

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز