دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

گروه شهری: رئیس ستاد محیط‌زیست شهرداری تهران با اشاره به اهمیت به خطر افتادن سلامتی جانبازان شیمیایی در تهران به دلیل شدت آلودگی هوا، نسبت به سلامت 7 میلیون شهروند در معرض خطر هشدار داد

محمد‌هادی حیدر‌زاده، روز دوشنبه در نشست خبری پیش از همایش علمی و تخصصی اثرات آلودگی هوا بر جانبازان شیمیایی گفت: با توجه به اینکه جانبازان و ایثارگران جان خود را برای نجات کشور به خطر انداخته‌اند باید آلودگی هوا و خطر آن بر سلامت شهروندان به‌خصوص جانبازان شیمیایی تعهد محور باشد نه ماموریت محور که جدی گرفته شود و در این زمینه سامانه اطلاع رسانی آلودگی هوا جهت اطلاع رسانی به جانبازان شیمیایی فعال خواهد شد.

حیدرزاده با انتقاد نسبت به نبود مجوز برای انتشار آمار و اطلاعات صحیح درخصوص میزان تاثیر آلودگی هوای تهران بر سلامت شهروندان تاکید کرد: تهران به دلیل وضعیت نامطلوب هوا بیشترین میزان کودکان سرطانی را دارد و آمار سقط جنین و بیماری‌های قلبی-تنفسی در تهران به بحث آلودگی هوا ارتباط دارد و این بر اثر کم کاری ما مسئولان به‌وجود آمده است.

مشاور شهردار تهران با ابراز نگرانی نسبت به آلودگی هوای تهران افزود: متاسفانه آلودگی هوای تهران به برند شهر تهران تبدیل‌شده و همه جا تهران را به خاطر آلودگی هوا می‌شناسند.

مشاور شهردار تهران همچنین به برگزاری همایش  اثرات آلودگی هوا  بر‌سلامت جانبازان شیمیایی در 23آبان‌ماه تاکید کرد: با توجه به اینکه در نیمه دوم سال افزایش بار ترافیک و افزایش آلودگی هوا را داریم، تلاش شده در ستاد شهرداری تهران، سامانه اطلاع‌رسانی آلودگی هوا جهت اطلاع‌رسانی به جانبازان شیمیایی فراهم شود و در کنار آن، کارگاه‌های آموزشی نیز برای پزشکان و جانبازان برگزار می‌شود.

آذر و دی، فصل افزایش آلاینده‌ها

دولت اصلی‌ترین نهاد مسئول کنترل و رسیدگی به وضعیت آلودگی هواست که در برنامه‌های توسعه نیز به آنها اشاره شده است.

یوسف رشیدی مدیر مرکز کنترل کیفیت هوای تهران ضمن اعلام این مطلب به همشهری گفت: از سالیان گذشته و با توجه به فرا رسیدن فصول سرد به‌خصوص در ماه‌های آذر و دی بحث وارونگی هوا و پایداری آن مطرح می‌شود که در این شرایط هوا از وضعیت استاندارد خارج می‌شود.

البته وقوع شرایط پایداری هوا طبیعی است اما باید به فکر کاهش آلاینده‌ها بود. درست است که آلودگی هوا مانند زلزله تلفات آنی ندارد اما همین امر تاثیر زیادی بر سلامت شهروندان خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه مسئله هوای تهران موضوعی نیست که با نگاه تک بعدی به آن توجه کرد، گفت: همه از جمله مردم و همه مسئولان در چنین شرایطی تنفس می‌کنند و نمی‌توان گفت که آلودگی هوا مربوط به گروهی خاص است. باید به فکر مدیریت جدی در امر آلودگی هوا بود. در شهرهایی مثل لندن این امر صورت گرفته است که الان در شرایط خوبی قرار دارند.

مدیر مرکز کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه با اشاره به مشکلات موجود افزود: ما با میراثی که از سالیان گذشته به ما رسیده مواجه هستیم. در گذشته معاینه فنی خودروها جدی گرفته نمی‌شد که این موضوع در حال حاضر درباره موتورسیکلت‌ها وجود دارد. 20 درصد از آلودگی هوا نیز مربوط به موتورسیکلت‌هاست که عملا در بحث معاینه فنی حضور ندارند؛ ضمن اینکه حتی موتورهای تولیدی نیز استاندارد نیستند.

رشیدی در ادامه برای حل مشکلات موجود گفت: واقعیت این است که میزان گوگرد موجود در سوخت خودروهای ما بیشتر از مقدار موجود گوگرد در سوخت مورد استفاده کشورهایی مانند هند و بنگلادش است. میزان بهسوزی بنزین هم خوب نیست. اگر قرار باشد از سال آینده خودروها با استاندارد یورو3 تولید شوند، کیفیت سوخت فعلی تاثیری در کاهش آلودگی هوا نخواهد داشت.

کد خبر 94851

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز