دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری ونزوئلا با اشاره به اینکه توافق نظامی میان کلمبیا و آمریکا می‌تواند صحنه را برای یک تهاجم آماده کند، خطاب به نیروهای مسلح کشورش اعلام کرد که آماده جنگ باشند.

هوگو چاوز گفت: دسترسی آمریکا به پایگاه‌های کلمبیایی تهدید مستقیمی را متوجه ونزوئلا می‌کند.

چاوز در برنامه رادیو تلویزیونی خود موسوم به الو پرسیدنته نیز هشدار داد که در صورت آغاز جنگ با کلمبیا، درگیری نظامی می‌تواند به سراسر قاره آمریکا سرایت کند. او افزود: مردم ونزوئلا باید برای دفاع از کشورشان آماده باشند.

به گزارش الجزیره، چاوز این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که قراداد میان دولت‌های واشنگتن و بوگوتا  مبنی بر استفاده آمریکا از پایگاه‌های نظامی جنبه قطعی پیدا کرد.

دولت کلمبیا اعلام کرده است که اعتراضات خود را در واکنش به اظهارات چاوز در شورای امنیت سازمان ملل و سازمان کشور‌های آمریکایی مطرح خواهد کرد.

در پی اظهارات چاوز درگیری‌هایی نیز در مناطق مرزی میان مرزبانان ونزوئلایی و کلمبیایی رخ داد، حتی ادعا شده است که در این درگیری‌ها مبادرت به پرتاب گاز اشک آور شده است.

روابط میان دو کشور ونزوئلا و کلمبیا از ماه ژوئیه سال جاری و زمانی که کلمبیا اعلام کرد که به ارتش آمریکا جهت انجام عملیات ضد قاچاق مواد مخدر اجازه استفاده از پایگاه‌هایش را خواهد داد، تیره شده است.

امضای این موافقتنامه میان دولت‌های بوگوتا و واشنگتن نگرانی تعدادی از همسایگان کلمبیا را نیز در پی آورده است. این کشورها به افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه آمریکای لاتین معترض هستند.

هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا نیز همزمان با انتشار اخبار مرتبط با امضای این توافقنامه نظامی در ماه اوت سال جاری هشدار داده بود که بادهای جنگ در حال وزیدن در سراسر قاره آمریکا هستند.

کد خبر 94778

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز