پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

هر بیمار دیالیزی سالانه 8 میلیون تومان بار مالی دارد و تا سال 1390 تعداد بیماران مبتلا به نارسایی کلیه، بالغ بر 40 هزار نفر می شود.

به گزارش گروه اجتماعی روزنامه همشهری، در طرح اقدامات پیشگیرانه مرکز مدیریت پیوند اعضای وزارت بهداشت، 5 گروه از اقشار جامعه به عنوان گروه های در معرض خطر در اولویت قرار دارند که عبارتند از: مبتلایان به دیابت، فشارخون، کراتینین بالا، بیماری های فامیلی و افرادی که مشکلات اورولوژی دارند.

بر اساس این گزارش، نرخ مرگ و میر سالانه بیماران دیالیزی در کشورهای پیشرفته بالای 20 درصد است در حالی که این رقم در ایران کمتر از 16 درصد است که دلیل اصلی آن، بالابودن سن گیرندگان دیالیز در آن کشورهاست. همچنین در کشور ما بقای 3 ساله پیوند کلیه ۸۵درصد و بقای یکساله پیوند، 92 درصد است.
از سوی دیگر در ایران رقم پیوند کلیه 24 مورد به ازای هر یک میلیون نفر است که این رقم در کشورهای در حال توسعه 1 تا 5 مورد و در کشورهای پیشرفته 20 تا 40 مورد است و علت اصلی بالابودن آمار ایران در زمینه پیوند کلیه، مجازبودن پیوند از فرد زنده است، به طوری که 80 درصد پیوندهای کلیه از فرد زنده است که در کشورهای دیگر جایز نیست. ضمن آنکه تعداد بیماران در انتظار پیوند کلیه، صرفاً به دلیل کم بودن اهداکننده، بالاست.

به گفته معاون سلامت وزارت بهداشت، سالانه حدود 10 میلیارد تومان برای خرید صافی دیالیز هزینه می شود. هزینه خرید هر صافی دیالیز  10 هزار و پانصد تومان است و با توجه به اینکه هر فرد دیالیزی باید هفته ای ۳ بار دیالیز شود، باید ماهانه بیش از  120 هزار تومان فقط برای دیالیز هزینه کند و در صورتی که بیمار توان پرداخت آن را نداشته باشد یا با تاخیر دیالیز شود، خطر مرگ به شدت او را تهدید می کند.

مسعود اعتمادیان- رئیس بیمارستان فوق تخصصی کلیه هاشمی نژاد- در خصوص تعرفه های اختصاص یافته به بیماران کلیوی گفت: با صرف حدود 2 الی 3 میلیون تومان هزینه برای هر عمل پیوند کلیه، تنها مبلغی معادل یک میلیون و 800 هزار تومان از طرف بیمه به بیمارستان پرداخت می شود که این مبلغ شامل هزینه های مربوط به شخص دهنده کلیه و مراجعات بعدی بیمار(گیرنده) تا 3 ماه بعد از جراحی پیوند کلیه است.

وی افزود: با توجه به اینکه بسیاری از بیماران، مدت زیادی را (حدود 45 روز) در بیمارستان بستری می شوند و با وجود خدمات ارائه شده به این بیماران که هزینه ای معادل  30 هزار تومان در هر شب برای هر یک از آنها برآورد می شود، تعرفه های بیمه به هیچ وجه پاسخگوی این نیاز نیست.

وی با اشاره به هزینه های سنگین بیمارستان های خصوصی که برای عمل پیوند کلیه حدود 15 تا 20 تومان و در ازای هر مرتبه دیالیز 70 هزار تومان است اضافه کرد: بیمارستان هاشمی نژاد یکی از بیمارستان های پیوند انبوه است که سالانه حدود 120 تا 130 پیوند کلیه و 30 هزار بار دیالیز را طی چهار شیفت شبانه روزی انجام می دهد و این امر حاکی از نیاز به حمایت هر چه بیشتر ارگان های دولتی و اختصاص تعرفه های بیمه به منظور ارائه خدمات مناسب تر به بیماران است.

کد خبر 947

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز