مهدی امینی: آغاز فصل‌های سرد در تهران، آغاز نگرانی‌های جدی در مورد آلودگی هوا و وارونگی و‌... است.

 پایتخت‌نشینان در سال‌جاری روزهای زیادی را در هوای آلوده به سر بردند. طبق گفته مدیر‌عامل شرکت کنترل کیفیت هوا، در ‌6ماه گذشته امسال هوای تهران تنها ‌6روز در شرایط پاک قرار داشت: «‌‌در این مدت هوای تهران 154‌‌روز در شرایط سالم، 32‌روز در شرایط ناسالم، یک‌روز بسیار ناسالم و یک‌روز نیز در شرایط خطرناک بوده است.

 در ماه‌های آذر و دی اگر آلودگی هوای تهران مدیریت نشود، به وضعیت بحرانی دچار خواهیم شد‌. هر‌چند با توجه به شرایطی که ما داریم اگر آلودگی نداشته‌باشیم، موجب تعجب است». آلودگی هوای شهر تهران یکی از بزرگ‌ترین معضلات زیست‌محیطی این شهر به‌شمار می‌رود.

 انواع اکسید‌های نیتروژن از جمله گازهای سمی هستند که می‌توانند باعث عارضه‌های مختلف از جمله تنگی‌نفس، ضعف بینایی و در اثر تداوم زیاد، تجزیه خون و فوت افراد شوند و این در‌حالی است که با شروع فصل پاییز هنوز مسئولان برنامه‌ای برای مدیریت و کاهش آلودگی هوای پایتخت تدوین نکرده‌اند.

آلودگی هوای شهر تهران که واقعاً به‌حال خود رها شده است و به نظر می‌رسد این شهرداری پایتخت است که به تنهایی این مسئولیت را به دوش می‌کشد. شهرداری تهران جزو سازمان‌هایی است که بسیار فراتر از تکالیف قانونی مندرج در برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران فعالیت کرده است. مهم‌ترین این اقدامات عبارتند از:

-‌راه‌اندازی سامانه اتوبوس‌های تندرو‌(بی‌.‌آر‌.تی) و افزایش سهم حمل‌و‌نقل عمومی در شهر
-‌راه‌اندازی دفاتر الکترونیکی در سطح شهر تهران که باعث کاهش بسیاری از جابه‌جایی‌ها خواهد بود.
-‌حرکت به سوی استانداردهای زیست‌محیطی در سطح ساختار سازمانی مجموعه شهرداری تهران
-‌مدیریت عرضه و تقاضای حمل‌و‌نقل در سطح شهر
-‌افزایش تعداد مراکر مکانیزه معاینه‌فنی خودروها
-‌افزایش تعداد ایستگاه‌های کنترل کیفیت هوا و سامانه‌های ناظر بر آن
-‌نوسازی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی تهران
-‌ایجاد زیرگذر‌ها و روگذرهای راهبردی چون تونل توحید، پل روشندلان، تونل رسالت و برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد این روگذرها و زیرگذرها
-‌توسعه مترو و خطوط آن
-‌و‌...

با وجود تمامی این اقدامات و مشکلات موجود، شهرداری تهران اعلام کرده است که آمادگی پذیرفتن مدیریت آلودگی هوای تهران به شرط تخصیص تمام بودجه‌ها و اختیارات را دارد و این امر را بارها اعلام کرده که مدیریت آلودگی هوای شهر تهران مشکل ویژه‌ای ندارد و حلقه مفقوده آن مدیریت کارآمد است. ایجاد چنین مدیریتی دور از ذهن نخواهد بود و کافی است تا مسئولین اندکی به شهروندان تهرانی نیز فکر کنند، شهروندانی که با ادامه این وضعیت 15‌سال دیگر فقط سم تنفس خواهندکرد.

همشهری مسافر

کد خبر 94475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز