همشهری آنلاین: رئیس جمهور با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: روند کنونی توزیع یارانه‌ها بدترین شکل موجود است و هیچ هدفی را دنبال نمی‌کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد افزود: خدا را شاکرم که مجددا توفیق دیدار با شما نمایندگان را نصیبم کرد.

رئیس جمهور لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها را مهمترین لایحه اقتصادی 30 سال اخیر خواند و گفت: باید کار بزرگی در کشور انجام شود.

آقای احمدی نژاد افزود: با اجرای این لایحه تقریبا همه روابط و مناسبات اقتصادی کشور دگرگون می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در این لایحه به دنبال حذف یارانه‌ها نیستیم و تصمیم داریم آن را درست توزیع کنیم، اضافه کرد: از دقایقی پیش که در جریان مذاکرات نمایندگان قرار گرفتم برخی به گونه‌ای صحبت می‌کردند که گویا قرار است یارانه‌ها حذف شود.

آقای احمدی نژاد گفت: امروز بدترین شکل توزیع یارانه‌ها را در کشور داریم.

رئیس جمهور افزود: یارانه دارو را به صنف دارو می‌دهیم و به مردمی که باید یارانه دریافت کنند، می‌گوییم صف بایستید و یارانه خود را دریافت کنید؛ یارانه شیر را به صنف شیر می‌دهیم و از مردم می‌خواهیم در صف‌های طویل بایستند و بخشی از یارانه خود را دریافت کنند.

آقای احمدی نژاد ادامه داد: یارانه نان هم به صنف نان، آرد و کارخانجات داده می‌شود و از مردم می‌خواهیم به صف بایستند تا نان یارانه‌ای مورد نیازشان را دریافت کنند.

رئیس جمهور گفت: درخصوص انرژی هم ،یارانه‌ها به گونه‌ای توزیع می‌شودکه هرکسی بیشتر دارد، از این یارانه‌ها بیشتر استفاده می‌کند.

رئیس جمهور اضافه کرد: با روند موجود مردم باید بدوند تا بتوانند حق خود را بگیرند.

نظام توزیع یارانه‌ها باید زیر و رو شود

رئیس جمهور در ادامه سخنرانی در مجلس به نکاتی درباره لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره کرد.

آقای احمدی نژاد گفت: تولید، مدیریت تولید و بهره وری در کشور ما و همه این‌ها اسیر روش کنونی توزیع یارانه هاست و رشد نمی‌کند.

رئیس جمهور گفت: نظام توزیع یارانه‌ها را باید زیر و رو کنیم و این کاری بزرگ است.

احمدی نژاد افزود: مطلب اول اینکه هدفمند کردن یارانه‌ها باید فراگیر باشد و در کل کشور انجام شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در تصویب هدفمند کردن یارانه‌ها باید همه ملاحظات این لایحه دیده شود، گفت: اگر یک گوشه را وارد شویم و جلو ببریم و در گوشه دیگر عقب بیافتیم، این فاصله دوباره مناسبات را به هم می‌زند، تقاضاها منتقل به یک بخش می‌شود و دوباره روابط ناسالمی شکل خواهد گرفت.

احمدی نژاد تصریح کرد: باید همه کشور را هماهنگ جلو ببریم.

رئیس جمهور گفت: نکته دوم این است که باید مردم را در مدیریت این کار مشارکت دهیم.

احمدی نژاد افزود: مردم باید خودشان وارد شوند، مشارکت، احساس مسئولیت و همراهی کنند.

رئیس جمهور گفت: نکته سوم اینکه باید اکثریت قاطع مردم با این طرح همراه باشند؛ اگر یک عده کمی از مردم تحت مدیریت و پوشش قرار بگیرند و اکثریت مردم خارج از دایره بمانند، طرح موفق نخواهد شد.

احمدی نژاد افزود: نکته چهارم اینکه در مدیریت این طرح، ما نیازمند ثبات هستیم.

رئیس جمهور گفت: یکی از مشکلات اصلی سرمایه گذاری در کشور ما نبود ثبات شرایط در بازار و مقررات اقتصادی است.

احمدی نژاد افزود: کسی که می‌خواهد سرمایه گذاری کند باید بداند تا ده تا پانزده سال آینده در کشور چه وضعی وجود دارد.

رئیس جمهور گفت: دولت نیز وقتی می‌خواهد با سرمایه گذار یا گروهی از سرمایه گذاران گفتگو کند، باید به آن‌ها بگوید چه تصویری در برابرشان است.

احمدی نژاد افزود: نکته پنجم اینکه این طرح نیازمند انعطاف است و این با ساختن یک دبیرستان و یا یک سد فرق می‌کند.

رئیس جمهور گفت: برای ساخت یک سد هفت سال پیش بینی می‌کنیم، حال اگر 9 سال شود خیلی مشکلی به وجود نمی‌آید اما در اجرای این طرح تصمیمی می‌گیریم و این تصمیم اگر بنا باشد سر سال، شش ماه یا یک سال بعد تغییر کند، همه کشور به هم خواهد ریخت.

دولت باید بتواند هدفمندکردن یارانه ها را به نفع مردم مدیریت کند

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه دولت با هدفمندکردن یارانه‌ها همه اقتصاد و زندگی مردم را سیال می‌کند، گفت: دولت در اجرای این طرح باید بتواند به نفع مردم مدیریت کند.

آقای احمدی نژاد که در جلسه علنی مجلس سخن می گفت، افزود: دولت‌های قبل با اینکه در این زمینه اختیار مطلق داشتند زیربار سنگین این مسئولیت نرفتند حالا دولت چطور می‌تواند با بی اختیاری تقریبا مطلق زیربار این کار عظیم برود؟ رئیس جمهور با قدردانی از تلاش‌های نمایندگان مجلس و کمیسیون ویژه گفت: در دو سه هفته اخیر پیشنهادهای خوبی مطرح شد و بسیاری از دیدگاه‌ها نزدیک شد اما باید به یک نکته کلیدی که آن هم اختیارات دولت است، توجه داشت.

آقای احمدی نژاد افزود: اگر بنا بود این طرح در بودجه سالانه مطرح شود دیگر نیازی به قانون مجزا نبود زیرا هر چیزی می‌تواند در بودجه سالانه مطرح شود.

رئیس جمهور خطاب به نمایندگان مجلس گفت: قانون حمل و نقل عمومی را برای نمونه در بودجه سالانه گذاشتیم اما شما مصلحت دیگری دیدید و تصمیم دیگری گرفتید و برنامه‌ای که ما تنظیم کرده بودیم، متوقف شد.

آقای احمدی نژاد با تاکید بر اینکه دولت نمی‌تواند در هدفمندکردن یارانه‌ها در بازه زمانی یکساله تصمیم گیری کند، افزود: مقدمات ساخت یک کارخانه پنج سال به طول می‌کشد و برای بازپرداخت آن نیز به پنج تا هفت سال نیاز است.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر به وزیر صنایع بگویند که چه امکاناتی را برای اینکار به ما می‌دهید وزیر می گوید برای امسال می‌توانم تصمیم‌گیری کنم اما برای سال بعد نمی‌توانم چرا که باید منتظر بود و دید در لایحه بودجه چه چیزی تصویب می شود.

آقای احمدی نژاد گفت: آیا این طور می‌توان در کشور سرمایه گذاری کرد؟

رئیس جمهور افزود: ممکن است برخی از بخش‌های بازار دچار نابسامانی شود اما دولت باید این انعطاف را داشته باشد که وارد عرصه شود.

آقای احمدی نژاد اضافه کرد: دولت باید این موضوع را مدیریت کند و اگر هیچ انعطافی و اختیاری نداشته باشد، این کار نشدنی است،

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هدفمندکردن یارانه‌ها کار گسترده و سنگینی است، گفت: اینکه یکباره این لایحه در بودجه سالانه مطرح شود، نشدنی است.


لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به بودجه سالانه بند نشود

رئیس جمهور گفت: در همه جای دنیا که این طرح اجرا شده کار مستقل بوده و به بودجه سالانه بند نشده است.

وی اضافه کرد: برخی می‌گویند خلاف قانون اساسی است، چطور خلاف قانون است ؟ ما حساب صندوق ذخیره ارزی داریم، مگر این حساب به بودجه سالانه می‌آید؟ یک هیات امنایی دارد که وارد می‌شود به حساب و از آن طرف هزینه می‌شود.

احمدی نژاد افزود : دوستان به دولت لطف دارند، من می‌دانم بعضی می‌گویند شاید دولت هرکاری دلش خواست کرد، اعتماد شما به دولت این است واقعا ؟ یعنی این طور است که دولت می‌رود و به هم می‌ریزد؟

وی گفت: یادمان رفته مصوبه مجلس هفتم درباره سهمیه بندی بنزین؟ یک خط نوشته شد که باید سهمیه بندی شود ما می‌فهمیدیم چه بارعظیمی روی دوش دولت است، دولت رفت با کمترین تنش با اینکه خود روش دیگری را پیشنهاد می‌داد، ما آن روش را قبول نداشتیم ما می‌گفتیم با همان کارت سوخت و پلکانی می‌توانیم قضیه را حل کنیم بدون اینکه سهمیه بندی کنیم و مردم به زحمت بیفتند، اصرار شد باید اجرا کنید و اجرا کردیم.

رئیس جمهور گفت : دولت می‌خواهد اجرا کند، دولت مگر می‌خواهد به مردم فشار بیاید؟ کشور را بهم بریزد؟ ما می‌خواهیم سرمایه گذاری و تولید بشود و مردم در آرامش باشند، به خدا اگر اجازه بدهید دولت طرح هدفمند کردن یارانه‌ها رااجرا کند و اجازه و انعطاف داشته باشد، وضع مردم بهتر میشود .

وی افزود : هم اکنون سوخت اضافه و اسراف و سوء استفاده داریم ، هر دو تا را اگر جمع کنیم وضع مردم بهتر می‌شود این[ها استدلال منطقی است.

رئیس جمهور گفت : از گذشته عده‌ای در ذهنشان حذف یارانه‌ها بود که این ذهنیت هنوز هست و خیال می‌کنند هدفمند کردن یارانه حذف یارانه‌هاست و وضع مردم بدتر می‌شود 20 - 30 درصد که سوء استفاده می‌شود احیاء می‌شود و بر می‌گردد به زندگی مردم، همه بر می‌گردد به زندگی مردم ،‌ما نمی‌گوییم صندوق یا هر چیز دیگری، یک حساب مستمری باشد که دولت درباره آن تصمیم بگیرد.

وی افزود: دولت با قوانین ثابت می‌تواند برنامه ریزی درازمدت کند، با امری که هرسال می‌تواند زیر و رو شود دولت چطور می‌تواند برنامه ریزی درازمدت داشته باشد و این نشدنی است.

احمدی نژاد گفت: با همه ارادتم به شما، اگر این لایحه به بودجه سالانه بند شود تمام زحمات شما در این مدت هدر می‌رود و این لایحه بود و نبودش فرقی نمی‌کند، تصمیم گرفتیم این کار بزرگ را انجام دهیم و دو سال است که همه جور فشار تبلیغاتی و توهین را تحمل کردیم و هرچه خواستند گفتند و ما تحمل کردیم.

وی خطاب به رئیس و نمایندگان مجلس گفت: اگر این لایحه به بودجه سالانه بند شود دولت زیر بارآن نمی‌رود و این نشدنی است و ما آن را پس می‌گیریم.

کد خبر 94347

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز