دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کشاورزان شرق اصفهان پس از دو سال می‌توانند با جاری شدن آب در زاینده رود بخشی از کشت پائیزه خود را از 16 آبان آغاز کنند.

مدیر کل حوادث غیر مترقبه استان اصفهان در مصاحبه با مهر در خصوص جاری شدن آب زاینده رود و مدت زمان جریان آب در بستر رودخانه گفت:‌ بر اساس مصوبات شورای هماهنگی مدیریت بحران آب زاینده رود در فصل تابستان، قرار شد تا آب زاینده‌رود برای کشت غله به کشاورزان شرق اصفهان تخصیص یابد.

منصور شیشه فروش ادامه داد: همچنین در طول فصل تابستان نیز طی چهار نوبت به باغات آب رسانی و تامین آب شرب مناطق مختلف حاشیه زاینده رود و 40 شهر پیگیری و تامین آب نیروگاه برق نیز مدیریت شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اصفهان در دو سال زراعی شاهد کاهش بارندگی بود افزود:‌ با مدیریت های انجام شده اکنون قرار است در 16 آبان آب در شبکه رودشت آب تحویل کشاورزان شود و پس از آن نیز در 18 آبان آب زاینده رود در منطقه کانالهای آبشار به کشاورزان تحویل دهیم.

شیشه فروش با اشاره به مثبت ارزیابی کردن جاری شدن آب در زاینده رود یادآور شد:‌ اکنون چاه‌های فلمن آب‌گیری می‌شود و چاه‌های که در 6 ماه گذشته نیز کم آب بوده تغذیه می‌شود.

مدیر کل حوادث غیر مترقبه استانداری اصفهان همچنین در خصوص مدت زمان جاری شدن آب در زاینده رود نیز اظهار داشت: به مدت 28 روز آب تحویل کشاورزان خواهد شد که البته پس از آن نیز مدتی آب در رودخانه خواهد ماند ولی جاری شدن مجدد آب در زاینده رود بستگی به شرایط جوی دارد.

شیشه فروش خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اکنون در شرایط خشک سالی به سر می‌بریم قطعا همه کشت‌ها انجام نمی‌شود و پیش بینی می شود بین 50 تا 70 درصد کشت انجام شود.

اظهارات شهردار اصفهان

سید مرتضی سقاییان نژاد شهردار اصفهان نیز در این خصوص اظهار داشت: بر اساس جلسات متعدد با تاکید و امضاء استاندار دستورالعملی تدوین که براساس آن مقرر شد بندهای رودخانه در ناژوان، فردوسی، آذر و پل ‌فلزی گشایش یابد.

وی با اشاره به بازشدن بند رودخانه در ناژوان تصریح کرد: بر طبق دستورالعمل سدهای مذکور به صورت موقتی جهت آبرسانی به کشاورزان شرق برای کشت پاییزه بازگشایی خواهد شد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه هر تغییری در رودخانه منجر به دگرگونی اکوسیستم اصفهان می شود، اظهارداشت: این تغییرات تمام ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی این کلان شهر را در بر می‌گیرد و فقط قطع آب و محور تمدنی رودخانه مد نظر نیست بلکه مباحث روحی و روانی، مدنیت، بهداشت و سلامتی را تهدید می‌کند، همچنین کاهش تعداد توریست و رشد بیکاری را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه لازم است از این تغییرات در اکوسیستم شهر اصفهان جلوگیری شود ادامه داد: زاینده رود با مدنیت اصفهان عجین شده و همانند رودخانه فصلی قم نیست، لذا لازم است دست اندرکاران با جامعیت برنامه‌ریزی کنند تا به هیچ وجه زاینده رود عاری از آب نباشد.

شهردار اصفهان احداث تونل سوم و اجرای طرح بهشت آباد را از مباحث زیربنایی منابع آب زاینده رود دانست و ادامه داد: تامین آب رودخانه باید به صورت زیر بنایی و با مدیریت قوی پیگیری شود.

وی به روند شکایت شهرداری از عاملان برداشت بی‌رویه آب و عدم رعایت حق آبه این رودخانه به مراجع قضایی اشاره و خاطر نشان کرد: در این خصوص به دنبال مستندات قوی‌تر هستیم تا از حق قانونی زاینده رود بیشتر حفظ و حراست نماییم.

سقائیان نژاد تاکید کرد: شهرداری به عنوان احقاق حق قانونی شهر به مراجع قضایی از عاملانی که در این امر دخیل بوده و سهم اصفهان را نادیده گرفته‌اند شکایت کرده است و تا حصول نتیجه این مهم را بررسی خواهد کرد.

کد خبر 94232

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز