گروه دانش-حمیدضیایی پرور: نشست تخصصی مدیریت واحد در شهر الکترونیکی، در سومین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال برگزار شد و طی آن بر ضرورت طراحی مدلی بومی برای مدیریت واحد در شهر الکترونیکی در ایران تاکید شد.

به گزارش همشهری، مهندس پاک سیما طی این نشست، ویژگی‌های شهر الکترونیکی را بررسی کرد و اظهار داشت: در شهر الکترونیکی ارائه خدمات به شهروندان به‌صورت الکترونیکی و در فضای مجازی انجام می‌گیرد.

وی افزود: مدیر شهر الکترونیکی همچون مدیریت سنتی براساس پتانسیل‌های فردی تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی نمی‌کند بلکه براساس اطلاعات کامل، یکپارچه و هماهنگ تصمیم‌گیری می‌کند.

پاک‌سیما با بیان اینکه در شهر الکترونیکی غالب خدمات به‌صورت الکترونیکی به شهروندان ارائه می‌شود، تصریح کرد: در این وضعیت شهروندان نیازی به تردد و مراجعه حضوری ندارند و در کمترین زمان، بیشترین حجم اطلاعات را دریافت و براساس آن برنامه‌ریزی می‌کنند.

این کارشناس، ارائه بهتر خدمات به شهروندان، کاهش نیروی انسانی جهت ارائه خدمات، توزیع عادلانه اطلاعات و خدمات بین شهروندان را از پیامدهای وجود شهر الکترونیکی عنوان کرد.

وی کاهش حضور و مراجعه ارباب رجوع، ‌کاهش ترافیک، کاهش آلودگی هوا و افزایش مشارکت مردمی را از دیگر آثار شهر الکترونیکی ذکر کرد. پاک‌سیما تصریح کرد: اطلاعات در شهر الکترونیکی باید به روز و کاملا آنلاین باشد تا شهروندان شهر الکترونیکی در رفاه و آسایش باشند.

وی افزود: همه چیز در شهر الکترونیکی باید مهیا باشد تا شهروندان خدمات مطلوب تری دریافت کنند و مدیریت در بخش‌های فرهنگ، صنعت، آموزش، مسکن، ارتباطات، کشاورزی و بهداشت متوازن و یکپارچه رشد کند تا مدیریت واحد در شهر الکترونیکی محقق شود.

پاک سیما توسعه اجتماعی، توسعه اقتصادی و توسعه فرهنگی را از ارکان شهر الکترونیکی ذکر کرد  و خاطرنشان نمود: تعاملات شهروندان بر خلاف تصور، بیشتر از جامعه سنتی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه برای ایجاد مدیریت واحد شهری باید یک الگوی بومی طراحی کنیم افزود: در ایران باید به اسنادی همچون سند چشم‌انداز 20 ساله کشور، سند آمایش سرزمین، چشم‌انداز توسعه ICT و طرح جامع IT توجه داشت.

پاک‌سیما در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی‌های شهرهای الکترونیکی جهان اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات یک مرحله‌ای به شهروندان، ارتباط بهتر سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف شهروندی، دسترسی 24 ساعته به خدمات شهری، کاهش ترافیک با توجه به کاربرد اینترنت در فعالیت‌های شهری، افزایش مشارکت مردم در اداره شهر و تسریع در برطرف شدن مشکلات ایجاد شده از جمله مزایای شهرهای الکترونیکی جهان است.

وی دوبی و سئول را 2 نمونه موفق از شهرهای دیجیتال جهان ذکر کرد و افزود: شهرداری کلانشهر اصفهان برنامه‌ریزی مدونی را برای بالا بردن رتبه شهرداری اصفهان در سطح کلاس جهانی تدوین کرده است و توجه ویژه به ICT و الکترونیکی شدن خدمات در این برنامه‌ریزی جایگاه ویژه‌ای دارد.

گفتنی است، شهرداری تهران نیز برنامه مدون و گسترده‌ای برای تحقق شهر الکترونیکی به مرحله اجرا گذاشته است. پرتال شهرداری تهران در جشنواره تسما نیز در میان تمام پرتال‌های دولتی رتبه اول را به دست آورد.

کد خبر 93673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز