همشهری آنلاین: رئیس جمهور گفت: در طول سی سال بعد از انقلاب اسلامی روی ارتباط صنعت و دانشگاه خیلی کار و این هدف پیگیری شد که هر وقت در هر نقطه علمی تولید شود، نافع باشد و در زندگی مردم به کار آید اما در عمل، کمتر به آنچه می‌خواهیم رسیده‌ایم و به همین منظور باید برخی ساختارها را تغییر دهیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فناوری‌های پیشرفته کشور افزود: ممکن است در سلسله مراتب تصمیم گیری مقداری مقاومت در برابر تغییر ساختارها وجود داشته باشد اما باید به این سمت برویم و این کار را با جدیت دنبال کنیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه روش‌های پیش بینی شده چه در دانشگاه و چه در صنعت، ما را به هدف اصلی‌مان رهنمون نمی‌سازد، گفت: از یک طرف در دانشگاه بودجه می‌گذاریم تا دانشجو تربیت کند و تحقیقات انجام دهد و در عمل فقط می‌بینیم سمینار پشت سمینار برگزار می‌شود و اتفاق خاصی نمی‌افتد و از سوی دیگر به صنعت فشار می‌آوریم تا ارتباط بیشتری با دانشگاه داشته باشد اما باز هم چیز خاصی نمی‌بینیم و همه این‌ها ما را به این نتیجه می‌رساند که باید این چرخه را عوض کنیم.

رئیس جمهور تعداد دانشگاه‌هایی را که در دنیا با روش دانشگاه‌های ما اداره می‌شوند بسیار اندک خواند و تصریح کرد: در هر جای دنیا که می‌رویم می‌بینیم که هر کس به دانشگاه می‌رود پول می‌دهد و صنعت هم هر چه بخواهد انجام دهد سراغ دانشگاه می‌رود و هزینه می‌کند.

احمدی نژاد افزود: به نظر می‌رسد تا وقتی که مشتری سراغ دانشگاه‌ها نیاید و حساب کشی در میان نباشد چرخه بین دانشگاه و صنعت درست نشود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ناقص ماندن پایگاه اطلاعاتی دانشگاه‌ها گفت: همین الان چقدر کار تحقیقی تکراری داریم؛ اصلاً انگیزه‌ای نیست که پایگاه اطلاعاتی درست کنیم و از چند سال قبل که می‌خواستیم این کار را انجام دهیم تا دانشجویان کارهای تحقیقاتی تکراری نکنند هنوز این پایگاه کامل نشده است؛ بالاخره باید راهی پیدا کنیم.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه در دولت نهم بودجه دانشگاه‌ها تقریباً چهار برابر شد گفت: بودجه‌های پژوهشی هم به همین میزان افزایش یافت و کارهای زیادی هم انجام شد اما نه به اندازه یک به چهار، یک به سه یا یک به دو.

رئیس جمهور به جدی گرفتن مصرف انرژی و چگونگی استفاده از آن اشاره کرد و افزود: تا وقتی که قیمت واقعی انرژی پرداخت نشود و افراد در جایگاه‌های مختلف ارزش انرژی را ندانند تلاشی برای اصلاح روش‌های مدیریتی یا سرمایه گذاری برای اصلاح سیستم‌ها انجام نمی‌شود.

احمدی نژاد گفت: برخی روش‌ها باید اصلاح شود که این کار ماست و شما دانش پژوهان و محققان باید با قدرت رو به جلو حرکت کنید و دولت هم به عنوان وظیفه، از شما حمایت می‌کند.

وی کارهای انجام شده در حوزه علم و فناوری را افتخارآمیز و موجب برانگیختن و حفظ عزت ایرانی دانست و افزود: کشوری که می خواستند آن را از صحنه محو کنند و چندین سال آن را مسخره می‌کردند، امروز این پرده‌ها را در هم شکسته و از غل و زنجیرها رها شده است؛ حقیقتاً باید بر دست های کسانی که در این مسیر حرکت می‌کنند بوسه زد.

رئیس جمهور تقویت اعتماد به نفس و باور به اینکه استحقاق جایگاهی شایسته تر از این را داریم مهم توصیف کرد و گفت: باید باور کنیم که "می‌توانیم" و این طرز تفکر، همه قفل‌ها و زنجیرها را باز می‌کند؛ بعد از آن هم نیازمند شجاعتیم، شجاعت در عرصه تصمیم گیری و ورود به عرصه‌های جدید.

احمدی نژاد با بیان اینکه اراده شما محققان و دانش پژوهان امیدها را چند برابر می کند و کارها را به پیش می‌برد افزود: دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری الگوی خوبی است که باید حمایت و تقویت شود و من از معاون علمی فناوری رئیس جمهور و وزیر علوم می‌خواهم نگاه ویژه‌ای به بودجه این بخش در سال آینده داشته باشند.

رئیس جمهور در بخش آغازین سخنانش گفت: ظرفیت‌های عظیمی در انسان هست که هنوز شناخته نشده است و ما برای مسلط شدن بر عالم باید ظرفیت‌های خود را به خوبی بشناسیم و این تنها با علم شدنی است.

وی افزود: ما ایرانی‌ها می‌توانیم این مسیر را سریع تر از دیگران طی کنیم و به قله برسیم.

در آغاز این مراسم امیری نیا رئیس دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری و چند تن از مشاوران و معاونان این دفتر به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و گزارشی از فعالیت‌هایشان ارائه کردند.

کد خبر 93617

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز