چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محمدرضا شجریان در مراسمی که 29 مهر به مناسبت ثبت ردیف موسیقی ایران در یونسکو در خانه موسیقی برگزار شد، از حضور خود و سازهایش در یک سمینار در پاریس خبرداد.

به گزارش همشهری‌آنلاین در این نشست که بیش از 50 موزیسین شناخته شده و نامدار ایرانی حضور داشتند، شجریان گفت که سازهای صراحی را قرار است در سمیناری که  اوایل آبان در پاریس برگزار خواهد شد، به نمایش بگذارد و درباره آنها سخن بگوید.[سازهای تازه شجریان در نمایشگاه کانون سازسازان]

در این مراسم و بعد از سخنرانی محمد سریر و  حسین علیزاده، شجریان به جایگاه آمد و ضمن تلاش صورت گرفته در زمینه ثبت ردیف موسیقی ایرانی حضار را دعوت کرد تا به قطعه‌ای که یکی از آهنگسازان با ترکیب سازهای تازه ساخت توسط وی صورت گرفته بود، توجه کنند.

فریدون شهبازیان که از جمله چهره‌های شناخته شده و آهنگسازی بنام در ترکیب سازها در کار آهنگسازی موسیقی ایرانی ست در پاسخ به این پرسش که صدای سازهای آقای شجریان را چگونه دیدیدگفت: سازها صداهای متفاوت و خوبی می‌دهند، اما باید این ساز را در ساختار ارکستری محک زد تا دقیقا کارکرد‌ آن مشخص شود.[انتقاد یک مدرس سه تار از شجریان]

استاد شجریان همچنین در نشست صمیمی بعد از مراسم گفت که یکی از آهنگسازان به وی پیشنهاد تشکیل گروه سازهای زهی با ساز صراحی را داده است که در حال تامل درباره این پیشنهاد است.

به گزارش همشهری‌آنلاین در این مراسم که گزارش مشروح  و تصویری آنارائه خواهد شد، محمد سریر ضمن خوش آمدگویی به حاضران، ثبت ردیف‌های موسیقی ایرانی را تبریک گفت وهمچنین دهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی را گرامی داشت.

پس از صحبت های مدیرعامل خانه موسیقی 10 دقیقه از فیلم مستندی از ردیف‌های موسیقی ایرانی تهیه و به یونسکو ارسال شده بود برای حاضران نمایش داده شد.[ثبت نوروز و ردیف موسیقی سنتی ایران در یونسکو]

در ادامه این مراسم حسین علیزاده نیز ضمن بیان ویژگی‌ها و پتانسیل‌های ردیف‌های موسیقی ایرانی از آن به عنوان یکی از نقاط قوت فرهنگ و هنر ایران یاد کرد و خاطره اساتیدی را که در راه حفظ این میراث معنوی ملی جانفشانی کرده‌اند را گرامی داشت.

محمدرضا شجریان نیز به عنوان سخنران بعدی این نشست صمیمانه ضمن ابراز خوشحالی از گردهمایی اساتید موسیقی، این اتفاق را ستودنی عنوان کرد و خواستار ادامه چینی برنامه‌هایی شد. پس از سخنرانی کوتاه استاد شجریان علی جهاندار دو قطعه آوازی کوتاه را در آواز ابوعطا و همچنین آواز بیات اصفهان اجرا کرد.

در بخش دیگری از این مراسم از عوامل جمع آوری مستندات ردیف‌های موسیقی ایرانی و ارسال آن به یونسکو تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 93397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز