همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور گفت: بخش اعظم و قریب به اتفاق خباثت‌های بدخواهان در عرصه اقتصادی توسط صادرکنندگان درهم شکست و این عزیزان راه را باز کردند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد سه‌شنبه‌شب 28 مهر در مراسم تقدیر از صادرکنندگان نمونه با ابراز خرسندی از حضور در این جمع و تشکر و قدردانی از مطلب مطرح شده از سوی آن‌ها ادامه داد: در ابتدا از صمیم دل از شما صادر کنندگان عزیز تشکر می‌کنم؛ در چهار سال اخیر به خاطر جنگ تبلیغاتی دشمنان در موضوع فناوری و علمی تمرکز فعالیت‌های سیاسی و تبلیغاتی در نقطه مقابل دشمن قرار گرفت و بیت‌الغزل حرف‌ها، پیشرفت‌های علمی و صنعتی کشور بود. اما در همین فاصله یک اتفاق بزرگ دیگر رخ داد که از نظر ارزش و اهمیت کار اگر بیشتر از دستاوردهای علمی نباشد قطعا کمتر نیست؛ در واقع یک اتفاق بزرگ در عرصه صادرات ما رخ داد و یک مجاهدت خاموش و پیگیر و اثربخش و افتخارآفرین اتفاق افتاد.

وی خاطرنشان کرد: همه شما به یاد دارید که در دهه‌های گذشته برنامه‌ریزان اقتصادی در صحبت از توسعه صادرات غیرنفتی بسیار با احتیاط عمل می‌کردند و زمانی که می‌خواستند هدف‌گذاری کنند میلی‌متری و سانتی‌متری این کار را انجام می‌دادند. به هر دلیل توانمندی‌های بازرگانان ما و مجاهدان اقتصادی ما در عرصه صادرات مورد غفلت واقع شد، اما در این چهار سال شاهدیم همان‌گونه که جوانان مرزهای فناوری و دانش را در هم شکستند حقیقتا صادر کنندگان ما نیز کاری کردند کارستان.

وی ادامه داد: در سال 83 مجموعه صادرات غیرنفتی ما چیزی حدود 7 هزار و 300 میلیارد تومان بود؛ این میزان در طول 40 الی 50 سال که صادرات غیرنفتی ما ثبت شده و چندین برنامه در کشور اجرا شده به هفت هزار و 300 میلیارد تومان رسید اما با همت شما در عرض 4 سال این میزان به بیش از سه برابر رسید.

رئیس‌جمهور گفت: باید از آن‌هایی که قدر این مجاهدت را نمی‌دانند پرسید که اگر این افتخار نیست پس چه چیزی افتخار است؟ این‌ها همه در شرایطی رخ داد که ما به لحاظ ظاهری در یکی از بدترین و سخت‌ترین شرایط قرار داشتیم و دو اتفاق در دنیا رخ داد که هر دو اتفاق بر روی ما اثر گذاشت؛ یک بحران اقتصادی که در این بحران گردن کلفت‌های اقتصادی و مدعیان اقتصاد جهانی نیز دچار مشکل شدند و تجارت و سرمایه‌گذاری آن‌ها با افت شدیدی مواجه شد و طبیعی است که بر روی ما اثر بگذارد. اتفاق دوم لجبازی و بداخلاقی برخی از کشورها و به قول خودشان تحریم ایران بود و به تصور خود آمدند شبکه بانکی ما را که شریان اصلی پشتیبانی اقتصاد ماست تحریم و فکر کردند که با این اقدام کار تمام شده است. کسانی که حرکت صادرکنندگان کشور را ارزیابی می‌کنند، ببینند که تحت شرایط این دو اتفاق سنگین صادرکنندگان ما موفق شدند مرز صادرات را به این مقدار برسانند.

وی با اشاره به احساس قلبی و باور خود در مورد بخش صادرات و فعالان این بخش یادآور شد: اگر یادتان باشد، وقتی بدخواهان حرف از تحریم زدند، من عکس‌العمل نشان دادم و به آن‌ها گفتم که این حرف‌ها هیچ اثری ندارد. ملت ایران تحریم‌های شما را خواهد شکست و این حرف‌هایی که شما می‌زنید ارزشش در حد یک کاغذ پاره است. چراکه اعتقاد قلبی به طبقه دلسوز تاجران، بازرگانان و صادر کنندگان کشور داشتم و مطمئن بودم که این افراد با درایت خود شبکه تحریم را درهم خواهند شکست.

وی تاکید کرد: من اعلام می‌کنم که بخش اعظم و قریب به اتفاق خباثت‌های بدخواهان در عرصه اقتصادی توسط کسانی که اینجا نشسته‌اند، به نمایندگی از جمع عظیم صادرکنندگان که فرصت نبود در این جلسه حضور داشته باشند، درهم شکست و این عزیزان راه را باز کردند. آیا کس دیگری می‌تواند این حرف‌ها[تحریم] را در مورد ایران بزند؟

احمدی‌نژاد با بیان این‌که " ما دنبال درگیری و رویارویی نیستیم، شعار ملت ایران صلح، دوستی، برادری و همکاری سازنده بوده و هست"ادامه داد: در سال 84 یا 85 بود که در ونزوئلا قراردادی برای ساخت ده هزار واحد مسکونی بسته شد و من آن‌جا احساس کردم که در خصوص توانمندی‌های ایران تا حدودی تردید وجود دارد. به دوستان هم گفتم که نگران نباشید؛ چراکه ایرانی‌ها می‌توانند و این توانایی را دارند که ده‌هزار واحد را با بهترین کیفیت و در سریع‌ترین زمان ممکن برای شما بسازند و راه را برای سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌تر در عرصه مسکن باز کنند. امروز خوشحالیم که ماه‌هاست این ده هزار واحد مسکونی آماده است تا در یک مراسمی با حضور روسای دو کشور افتتاح شود.

وی با بیان این‌که اتفاقاتی که در این چند سال رخ داد توانمندی‌های ملت ایران را بار دیگر زنده و به دنیا ثابت کرد، افزود: در واقع خودباوری در ما زنده شد. ما در سخت‌ترین شرایط به پیشرفت‌های خوبی رسیده‌ایم و کسی که در سخت‌ترین شرایط می‌تواند بالاتر از هدف را محقق کند در شرایط آرام‌تر و بهتر پی در پی می‌تواند معجزه کند و من باور دارم که ما می‌توانیم به کمک هم اقتصاد ایران را به سرعت به اقتصادپیشرفته و پیشرو تبدیل کنیم و این شایستگی و توانمندی ملت ایران است. این مهم به دست فرزندان این مملکت و تلاشگران عرصه اقتصاد و به لطف خداوند محقق خواهد شد.

وی با بیان این‌که " نقطه شروع و عزیمت ما نقطه درستی نبود و زمانی که تصمیم گرفتیم در جای مناسب نبوده‌ایم" گفت: حال که خودمان را شناخته ایم در چه وضعیتی قرار داریم؟ البته هستند کسانی که قدر این مجاهدت‌ها را نمی‌شناسند و مشاهده کرده‌اید که افرادی هستند که هیچ اطلاع و علمی ندارند و نمی‌دانند که چه زحمت‌هایی کشیده شده است که میزان صادرات ما به این مقدار برسد. بسیاری از شما برای جابه جا شدن یک پول مشکل داشتید، با صدها مساله و مانع و بداخلاقی مواجه بودید، در زمینه حمل و نقل، بانک، بیمه ولی این موانع را در هم شکستید و معجزه کردید و من شاهدم کسی که فرق ظرفیت تولید با تولید را نمی‌داند شروع به جوسازی علیه تلاشگران اقتصادی کرد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تجربه نشان داد که اگر ما مدیریت اقتصادی را به بدنه ملت و متخصصین و تلاشگران این عرصه بسپاریم این افراد کار را ده‌ها برابر بهتر از شکل دولتی آن اداره می‌کنند و به جلو می‌برند.

وی گفت: در شرایطی که دنیا با مشکل روبه‌روست، در ایران زحمات زیادی کشیده شد و با این همه قوانین بعضا متضاد و تودرتو و پیچیده، کارهای بسیاری انجام شد؛ لذا باید تشکر کنیم از کسانی که به عشق اعتلای ایران و بالا بردن پرچم ایران و عزت ایران این همه تلاش کردند. البته من مطمئنم که شما مثل بنده برای برخی از حرف‌هایی که این طرف و آن طرف زده می‌شود ارزشی قائل نیستید و آن چیزی که ما را به تلاش وادارمی‌کند آرمان‌های بلند ملت ایران و اتکا به شایستگی‌های این ملت است.

وی با تاکید کرد بر این‌که ما می‌توانیم در چهار سال آینده مرز صادرات‌مان را به میزان 50 هزار میلیارد تومان در سال برسانیم، خطاب به صادر کنندگان گفت: بیایید با یکدیگر قراری بگذاریم؛ اصلا به مقررات [دست‌وپاگیر] و این‌جور حرف‌ها کاری نداریم، به این فضاسازی‌ها اهمیتی نمی‌دهیم. بنده و دولت در خدمت شما هستیم و همه با هم در خدمت مردم. اعلام می‌کنم که ما همه می‌خواهیم با کمک هم کاری کنیم تا در سال 91 به یک رکورد 50 هزار میلیارد تومانی در امر صادرات ـ چه صادرات خدمات و چه صادرات کالا ـ برسیم. اعتقاد دارم که ما می‌توانیم. البته این حداقلی است که در نظر گرفته‌ایم و همان‌طور که گفته‌ام باور دارم که شدنی است؛ چراکه وقتی موتور ایرانی روشن شود دیگر مانع و سدی را نمی‌شناسد و با تمام سرعت به پیش می‌رود.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که برای رسیدن به این هدف باید همه تلاش کنیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم، گفت: ما باید تلاش کنیم که مشکل دایمی تفاوت طراز تجاری را مثبت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به این هدف یک سری کارها را ما باید انجام دهیم و یک سری کارها را شما، ادامه داد: مهمترین کار دولت برداشتن موانع از پیش پای شماست. اگر ما بتوانیم موانع بی‌جهت را در سیستم بانکی و مقررات صادرات برطرف کنیم، کار بسیار بزرگی انجام داده‌ایم. تصور می‌کنم که قریب به اتفاق صادر کنندگان کشور از ما کمک نمی‌خواهند بلکه تنها خواسته‌شان این است که ما مانع نشویم.

وی افزود: بخش عمده مشکلات ما همین ساختارهای پیچیده است که ما در حال جنگیدن با آن‌ها هستیم. خاصیت بروکراسی این است که می‌خواهد خود را بزرگ کند، حوزه اختیاراتش را افزایش دهد و چرخش کارها را پیچیده‌تر کند تا بماند و ما باید این موانع را برداریم. ما امروز اسیر این بروکراسی هستیم و باید آن را برطرف کنیم.

رئیس‌جمهور در مورد بخش دوم کارهایی که باید از سوی دولت باید انجام شود نیز گفت: اگر بناست ما حمایتی کنیم، باید این حمایت موثر و به هنگام باشد. البته کارهایی در این زمینه انجام شده، اما این حمایت‌ها باید به سمت همگام شدن با حرکت شما باشد. دولت می‌خواهد یک کار بزرگی انجام دهد که همان طرح تحول اقتصادی است.

وی با بیان این‌که بخش اول طرح تحول اقتصادی را در قالب لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به مجلس داده‌ایم و مجلس نیز با وقت مناسبی که گذاشته در حال بررسی آن است، ادامه داد: امیدوارم که به آن شکل مناسبی که به درد اقتصاد کشور می‌خورد تصویب و به گونه‌ای از مجلس خارج شود که دولت بتواند انعطاف لازم را در نوسانات و شرایط گوناگون اقتصادی داشته باشد و بستر را برای فعالیت اقتصادگران کشور مناسب کند.

وی با بیان این‌که با هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از دردهای مزمن اقتصاد کشور درمان می‌شود، گفت: من اظهارنظرها و حرف‌هایی که در مورد این موضوع مطرح می‌شود را شنیده و خوانده‌ام و بعضا در این حرف‌ها و اظهارنظرها توجهی به ابعاد کار نمی‌شود.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود در این ارتباط گفت: ما به دنبال حذف یارانه‌ها نیستیم، ما به دنبال هدفمند کردن یارانه‌ها هستیم و جهت اصلی در هدفمند کردن یارانه‌ها هدایت آن‌ها به سمت تولید و صادرات و شکوفایی اقتصادی است و حتی حمایت از بانک‌هایی که پشتیبان اقتصاد و صادرات و تولید هستند در این طرح دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه استدلال ما در این ارتباط ساده است، خاطرنشان کرد: ما رقم بالایی از یارانه‌ها را به صورت عمومی توزیع می‌کنیم؛ چراکه در این شرایط مدیریت‌ها شکوفا نمی‌شود و بسیاری از بی‌برنامگی‌ها پنهان می‌شود. در واقع شور و شوقی برای ابتکار عمل و کار دقیق اقتصادی ایجاد نمی‌شود و انگیزه‌کشی است. در ضمن این یارانه‌ها در محل خود نیز صرف نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما اگر صرفه‌جویی حاصل از اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها را فقط در بخش انرژی به بخش تولید برگردانیم تولید ما می‌تواند با همه تولیدات دنیا رقابت کند و این قابل اثبات است؛ چراکه ما در حال هدر دادن این منابع هستیم و از آن در مسیر غیر تولید استفاده می‌کنیم و دولت به دنبال این است که این طرح را با کمک خود شما و مردم اجرا کنیم.

رئیس‌جمهور به جلسه اخیر رییس کل بانک مرکزی با تشکل‌های صادراتی اشاره کرد و گفت: آقای بهمنی در این جلسه قول دادند تا یک میلیارد دلار در اختیار بانک‌های عامل قرار دهند تا از صادرکنندگان پشتیبانی کنند، اما من با ایشان صحبت کردم و گفتم که این یک میلیارد دلار به کسی نمی رسد؛ لذا ایشان این مبلغ را به دو میلیارد دلار رساند و باید این کار به سرعت انجام شود و در اختیار کسانی که از نظر منابع در این عرصه دچار مشکل هستند، قرار بگیرد.

وی هم‌چنین گفت: من از آقای بهمنی یک قول دیگر در مورد پیشنهاد آقای نهاوندیان گرفتم؛ آقای نهاوندیان گفتند که اگر دولت یا بانک‌ها به ما تسهیلات بدهند ما در کشورهای هدف می‌توانیم مراکز تجاری بسازیم تا محلی برای تاجران ایرانی و عرضه کالای ایرانی شود. از ما خواستند که یک میلیارد دلار در این ارتباط تسهیلات به تشکل های اقتصادی بدهیم تا آن‌ها خودشان این بنگاه‌ها را ایجاد کنند. آقای بهمنی نیز قول داده‌اند که این یک میلیارد دلار را اختصاص دهند. آقای بهمنی سازگار با اندیشه‌های اقتصادی است و درست می‌اندیشد.

وی در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت: ما معوقه‌های جوایز صادراتی را نیز سعی می‌کنیم در متمم بودجه در نظر بگیریم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: همه تولیدات ما اکنون امکان ورود مستقیم به بازار جهانی را بدون حمایت ندارد و بخش‌هایی باید حمایت شود که البته این حمایت‌ها باید شیوه منطقی و کاهنده داشته باشد تا این که تولید کننده و صادر کننده ما بتواند روی پای خود در بازار جهانی بایستد و این‌جاست که به رشد و اقتصاد پایدار می‌رسیم.

احمدی‌نژاد در بخش دیگر از صحبت‌های خود بعد از تشریح وظایف دولت به تشریح وظایف و کارهایی که صادر کنندگان باید بپردازند اشاره کرد و گفت: شما بهتر از من می‌دانید که چه کارهایی باید انجام دهید. اما باید توجه داشته باشید که کار صادرات فقط کار اقتصادی نیست، بلکه کار معرفی یک ملت، تمدن یک ملت و اثرگذاری فرهنگی است. امروز حضور شما در عرصه‌های اقتصادی دنیا یک کار سیاسی بسیار سطح بالاست و ما مراقبت‌های سیاسی با دولت‌ها داریم و در حال حاضر بسیاری از کشورها از سازوکارهای یک‌سویه و ناعادلانه خسته شده‌اند و راه نجات خود را توسعه فعالیت‌های اقتصادی با ملت ایران می‌دانند. این یک فرصت تاریخی برای ملت ایران است و ما باید در این ارتباط تلاش کنیم. این یک کار عظیم ملی و ماندگار، آینده‌ساز و تاریخ‌ساز است.

وی ادامه داد: در هر جای دنیا که پای یک تاجر ایرانی در طول هزار سال به آن‌جا رسیده وقتی با مردم آن‌جا و رجال سیاسی صحبت می‌کنیم خاطرات خوش حضور آن تاجر ایرانی را بیان می‌کنم و حتی بسیاری از تاجران ما یک اثر فرهنگی نیز از خود برجای گذاشته‌اند و فرهنگ ایرانی و تمدن ایرانی از این طریق منتشر شده و باید آن را حفظ کرد. ما در آسیا کشوری داریم که سه هزار و 500 کیلومتر با ما فاصله دارد و در ادبیات‌شان هشت هزار لغت فارسی وجود دارد و وقتی با ادبا و هنرمندان آن‌ها صحبت می‌کنیم می‌گویند افتخار می‌کنیم که تحت تاثیر فرهنگ ایرانی قرار گرفته‌ایم. خواهشم از شما این است که این جایگاه بالا را حفظ کنید.

وی در ادامه سخنانش با طرح این سوال که چرا برخی با ما دشمن هستند؟ گفت: این نکته مهمی است که چرا با ما دشمن هستند و پاسخ‌های زیادی به این سوال بدهیم، ولی یک پاسخ که همه پاسخ‌ها را در بر می‌گیرد این است که آن‌ها نمی‌خواهند ما بزرگ باشیم؛ چراکه ملت ایران در طول تاریخ همواره بزرگ و عزیز بوده و توانمندی‌های بزرگی داشته است. من از شما می‌خواهم که این بزرگواری و بزرگ منشی را حفظ کرده و توسعه دهید. امروز هر ایرانی در هر نقطه دنیا حاضر شود به او به دیده احترام می‌نگرد. این موارد باید حفظ شود، این کار شماست.

رییس‌جمهور خطاب به صادرکنندگان ادامه داد: شما باید تشکل‌های خود را تقویت کنید، دولت آماده است که تمام کارها را تحویل بدهد. در این چهار سال واگذاری‌های تصدی‌های دولت شیب بسیار تندی داشته است. من در مورد کشورهایی که خصوصی‌سازی کرده‌اند، مطالعه کرده‌ام و تقریبا هیچ کشوری با چنین شیب تندی که ما در طول این چند سال اخیر کار کرده‌ایم کار واگذاری را انجام نداده است. دولت خواهان این است که خود را رها کند و خود را از عرصه اقتصاد بیرون بکشد. این مستلزم این است که شما به سرعت جای دولت را پر کنید و کارها را برعهده بگیرد، این توانمندی در شما وجود دارد.

وی در پایان با تکرار قول و قرارهایی که با صادرکنندگان گذاشت، تاکید کرد: ان‌شاءالله به نحوی برنامه‌ریزی شود که در پایان سال 91 اگر عمری بود، اعلام کنیم که مرز صادرات ما از مرز 50 هزار میلیارد تومان در سال عبور کرده است. البته همان‌طور که گفته شد ما وظایفی داریم که تلاش می‌کنیم آن را انجام دهیم و مسوولیت‌هایی نیز بر عهده شماست که مطمئنا اجرا می‌کنید و قول‌هایی نیز که ما دادیم تمام توان خود را به کار می‌بریم تا اجرایی شود، در واقع همه توان‌مان را به کار می‌گیریم تا آن‌ها را عملیاتی کنیم.

معاون وزیر بازرگانی، نهاوندیان رییس اتاق بازرگانی، چند تن از صادر کنندگان نمونه و وزیر بازرگانی نیز در این مراسم سخنرانی کردند.

در این مراسم که میرکاظمی وزیرنفت، غضنفری وزیر بازرگانی، الهام ، بهمنی رئیس کل بانک مرکزی نیز حضور داشتند، از 50 صادر کننده نمونه تقدیر شد.

همچنین از میرکاظمی وزیر سابق بازرگانی نیز به خاطر عملکرد و فعالیت‌هایش در پیشبرد صادرات در دوران تصدی وزارت بازرگانی تقدیر و تشکر شد.

کد خبر 93372

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز