همشهری آنلاین: مدیر مسوول روزنامه‌ همشهری گفت: ضعف تولید محتوایی، نبود محتوای متناسب با نیازهای روز و نبود امنیت شغلی، متاثر از چند عامل است که مهمترین آن‌ها اقتصاد مطبوعات است.

علی‌اصغر محکی مدیر مسوول روزنامه‌ همشهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این مطلب اقتصاد مطبوعات را برآیند هزینه‌ها و درآمدها دانست و گفت: در وضعیت فعلی از بین روزنامه‌ها به جز چند مورد خاص، بین هزینه‌ها و درآمدها تعادلی وجود ندارد.

او ادامه داد: به دلیل بالا بودن هزینه‌ها از درآمد، مطبوعات باید به کمک یارانه‌های دولتی و یا سایر فعالیت‌ها کسری درآمد خود را جبران کنند؛ در چنین وضعیتی دریافت یارانه دولتی فعالیت‌های غیرمطبوعاتی و دریافت کمک مالی از نهادهای اقتصادی و سیاسی، خلاف استقلال حرفه‌یی مطبوعات است و شدیدا بر انجام رسالت حرفه‌یی و نیز آزادی بیان تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: باید آسیب‌شناسی جدی در اقتصاد مطبوعات کشور با عنایت به رسالت اصلی مطبوعات که همان دفاع از حقوق شهروندان و انجام مسئولیت اجتماعی است، صورت بگیرد.

محکی همچنین اظهار کرد: علاوه بر اقتصاد مطبوعات، اشتغال افراد غیرحرفه‌یی و سیاسی در راس هرم مدیریتی مطبوعات کشور، آسیب جدی به این نهاد فرهنگی وارد کرده است و به نظر می‌رسد بهترین راه برون‌رفت از چنین فضایی، فعال کردن نهادهای صنفی (غیرسیاسی) و حرفه‌یی مطبوعاتی با حضور روزنامه‌نگاران و خبرگان این حوزه است.

مدیر مسوول روزنامه همشهری خاطرنشان کرد: علاوه بر این باید تدبیری صورت بگیرد تا یارانه‌ها به جای واگذاری مستقیم به مطبوعات، صرف کاهش هزینه‌های عمومی مطبوعات به ویژه در حوزه‌ی توزیع و چاپ شود.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر دولت از طریق اعطای یارانه به مطبوعات سعی در کنترل و مدیریت محتوای آنان دارد، به این صورت که رسانه‌های منتقد دولت سهم ناچیزی از یارانه‌ها دریافت می‌کند و رسانه‌های مدافع و تبلیغ‌گر بیش‌ترین یارانه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: تداوم چنین شرایطی موجب خواهد شد که رفته‌رفته مطبوعات مستقل و منتقد در تنگنای اقتصادی زمین‌گیر شوند و مردم نتوانند از مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی انتظار برآوردن نیازهای واقعی خبری و اطلاعاتی خود را داشته باشند؛ به‌عبارت دیگر تداوم این فضا منتهی به رواج مطبوعات مدیحه‌سرا خواهد شد.

محکی درباره‌ی تیراژ مطبوعات در کشور نیز گفت: به نظر من اقبال مردم به مطبوعات زمانی بالا می‌رود که نشریات را مدافع واقعی حقوق خود و رسانه بی‌طرف اما متعهد نسبت به مسئولیت اجتماعی خود ببینند؛ مسلما در فضایی که شرایط کافی برای نقد و نیز تولید مقالات، مطالب سودمند و مورد نیاز مردم وجود نداشته باشد نمی‌توان انتظار تیراژ بالا را نیز داشت.

او تاکید کرد: باید با بازنگری در قوانین مطبوعاتی و نیز مهیا کردن فضا و شرایط بیان آزادانه منطبق با آزادی‌های تصریح شده در قانون اساسی مطبوعات را به سمت نقل واقعیات اجتماعی سوق داد. از سوی دیگر امنیت شغلی و نیز اقتصاد قابل توجیه برای انتشار مطبوعات فراهم شود.

این کارشناس تصریح کرد: علاوه بر این توسعه‌ی آموزش‌های حرفه‌یی روزنامه‌نگاری و خارج کردن فضای مطبوعات کشور از سیاسی بازی افراطی مردم را دوباره با مطبوعات آشتی خواهد داد.

مدیر مسوول روزنامه همشهری در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: این که رسانه‌ای به هیچ نهاد دولتی، غیردولتی و اقتصادی وابستگی نداشته باشد، شرایط ایده‌آلی است و شاید دستیابی به چنین وضعیتی خیلی خیلی دشوار باشد اما می‌توان تصور کرد که با حمایت معنوی نهادهای ذی‌ربط نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قوه‌ی قضاییه، شورای عالی انقلاب فرهنگی و غیره مجموعه‌ای از مطبوعات مستقل پا بگیرند که اداره آن‌ها توسط روزنامه‌نگاران و به‌صورت تعاونی باشد.

به گفته محکی وجود مطبوعات مستقل آزاد و کثرت‌گرا کمک خواهد کرد تا حقوق شهروندان ایفاد گردد و شرایط برای توسعه پایدار و دفاع از منافع ملی و مسائل اجتماعی بیش از پیش فراهم شود؛ در غیر این صورت وجود نشریات وابسته به نهادهای دولتی و اقتصادی نمی‌تواند گره‌گشای مسائل امروز ما باشد. 

کد خبر 93367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز