شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای، گزارش گلدستون را که در آن رژیم صهیونیستی به ارتکاب جنایات جنگی بر ضد‌ملت فلسطین متهم شده است تأیید کرد.

به گزارش الجزیره، قاضی ریچارد گلدستون از کشور آفریقای جنوبی و رئیس کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد در  گزارش خود رژیم صهیونیستی را در تهاجم گسترده سال گذشته به نوار غزه به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده است.

25 کشور به تصویب گزارش گلدستون رای مثبت و 6 کشور رأی منفی و 11 کشور رای ممتنع دادند. در نتیجه همچنان‌که رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد این قطعنامه تصویب شد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه نشست فوق‌العاده خود را به درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین  و با حمایت کشورهای عربی و سازمان کنفرانس اسلامی و کشورهای عضو جنبش غیرمتعهد و کشورهای آفریقایی که بیشتر اعضای این شورا را تشکیل می‌دهند آغاز کرده بود.

رژیم صهیونیستی و آمریکا قبل از این رای‌گیری تلاش بسیاری برای عدم‌تایید گزارش گلدستون در کمیته حقوق بشر سازمان ملل به عمل آوردند. نماینده آمریکا با اعلام اینکه از روند کنونی که کمیته حقوق بشر در پیش گرفته ناامید شده‌ایم، مخالفت شدید خود را با تایید گزارش گلدستون اعلام کرد.

نماینده رژیم صهیونیستی نیز با مخالفت شدید با این گزارش از اینکه در آن اشاره به اقدامات حماس نشده است، انتقاد کرد. از طرفی نماینده فلسطین در کمیته حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد: خواهان عدالت و محاکمه جنایتکاران هستیم.

همچنین  یکی از اعضای کمیته تحقیق سازمان ملل از تهدید شدن ریچارد گلدستون رئیس کمیته و دخترش از سوی رژیم صهیونیستی خبر داد. سرهنگ دیزموند تراورس که یکی از اعضای کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد برای تهیه گزارش گلدستون است، در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره از تهدیدها علیه ریچارد گلدستون رئیس این کمیته خبر داد.

وی گفت که قاضی ریچارد گلدستون از سوی یهودیان ‌آفریقای جنوبی و برخی جریان‌ها در اسرائیل مورد تهدید واقع شده است. تراورس ادامه داد که همچنین دختر گلدستون نیز در کانادا تهدیدات مختلفی را دریافت کرده است.

کد خبر 92881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز