گروه محیط‌زیست- اسد افلاکی: قتل عام بلوط زار دنا اگر بدترین فاجعه زیست‌محیطی سال‌جاری نباشد یکی از بدترین فجایع زیست‌محیطی دهه اخیر است که بر اثر عوامل مختلف رقم خورده است

مجری طرح می‌گوید یک سال پیش طرح عبور لوله گاز از منطقه به سازمان محیط‌زیست ارائه شده و از آنجایی که این سازمان باید طی 3 ماه پاسخ دهد تا یک‌سال در این خصوص پاسخی نداده از این رو، مجری این سکوت سازمان حفاظت محیط‌زیست را به منزله موافقت تلقی کرده و در نتیجه عملیات اجرایی را آغاز می‌کند.

اما نقطه عطف ماجرا، ورود دادستان کل کشور و دستور اکید وی به پیگیری موضوع است،اقدامی که نشان از عزم مسئولان قضایی برای برخورد با متخلفان عرصه محیط‌زیست دارد.

سازمان محیط‌زیست مسئول است

پیمان یوسفی، مدیرکل جنگل‌های خارج شمال سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، درباره این اقدام دادستان کشور به همشهری گفت: حساسیت دادستان کل کشور قابل تحسین است و نشان از یک پیشرفت آشکار فرهنگی دارد.

این رویکرد قضایی نوید بخش آن است که از این پس، هیچ فرد حقیقی یا حقوقی به خود اجازه نخواهد داد با انفال و آنچه متعلق به عموم است اینگونه برخورد کند. وی درخصوص اهمیت منطقه جنگلی دنا تصریح کرد: این منطقه یکی از ذخیره گاه‌های ژنتیک کشور است که به لحاظ تنوع زیستی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و به‌عنوان بانک ژن گیاهی در زاگرس مطرح است.

همچنین از لحاظ گیاهان دارویی و صنعتی نیز از نظر تحقیقاتی بسیار حایز اهمیت است. اما آنچه این اهمیت را دوچندان می‌کند نقش این منطقه در تامین 60‌درصد آب کشور است.

وی درخصوص ارزش اقتصادی درختان قطع شده دنا گفت: اینکه میزان خسارت وارده یک میلیارد تومان اعلام می‌شود اظهار نظر کاملا غیرکارشناسی است. براساس استانداردهای جهانی و از باب اکولوژیکی ارزش هر درخت 15‌هزار دلار تعیین شده است.

(نجفی معاون سابق طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست، با اشاره به اینکه بیش از 13‌هزار و 500‌درخت در منطقه دنا قطع شده خسارات ناشی از قطع این درختان را یک میلیارد تومان اعلام کرده است.)به گفته یوسفی، این منطقه تحت مدیریت محیط‌زیست بوده و به لحاظ اهمیت ویژه‌ای که دارد از طبقه‌بندی جنگل عادی خارج شده است.

منابع طبیعی مقصر است

در حالی که مدیرکل جنگل‌های خارج از شمال می‌گوید: درختان قطع شده در منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط‌زیست قرار دارد، اظهارات سرهنگ پاسدار رحمت‌الله دین پرور، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویر‌احمد قابل تامل است:« اداره منابع طبیعی دنا، یک نیروی تازه کارو بی‌تجربه را که صلاحیت لازم برای تصمیمات قانونی نداشته است برای کار کارشناسی و برآورد خسارت به منطقه اعزام می‌کند. بعد هم اظهار نظر وی به کمیته فنی استان ارسال می‌شود، استان هم آن را تایید می‌کند.»

از سوی دیگر در تازه‌ترین اظهار نظرها، نماینده‌ بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفت: « طبق بررسی‌ها ظاهرا اداره‌ منابع طبیعی استان مسئول قطع درختان این منطقه است و ان‌شاءالله با پیگیری این امر توسط مراجع ذیربط با عاملان این فاجعه‌ زیست‌محیطی برخورد قانونی خواهد شد.»

ستار هدایت‌خواه در ادامه تصریح کرد:« متأسفانه ظاهرا خط لوله‌ گاز در این منطقه منجر به قطع این درختان شده که البته در مورد تعداد آنها نظرات مختلفی از 4 هزار تا 14‌هزار اصله درخت وجود دارد؛ اما این تعداد ولو حداقل آن هم باشد یک فاجعه‌ زیست‌محیطی است که متأسفانه در اثر بی‌مسئولیتی و بی‌توجهی مسئولان خط لوله‌ گاز نسبت به محیط‌زیست صورت گرفته است.»

وی افزود:« مسئولان سازمان محیط‌زیست مدعی هستند که در جریان این امر نبوده و بعدا از این مسئله مطلع شده‌اند. البته ابتدا این خبر از سوی اداره‌ کل محیط‌زیست استان به مرکز منعکس شده و از آن طریق مسئله را پیگیری کردند اما ظاهرا قطع درختان در محدوده‌ای است که باید قرق‌بانان اداره‌ کل منابع طبیعی استان بر آن نظارت می‌کرده‌اند.»

عضو هیأت رئیسه‌ کمیسیون فرهنگی مجلس، ادامه داد: « ظاهرا این اتفاق به‌دلیل غفلت قرق‌بانان اداره‌ کل منابع طبیعی استان صورت گرفته و آنها اقدام به موقع قانونی را برای جلوگیری از قطع درختان انجام نداده‌اند.»

اکنون با ورود دادستان کل کشور به موضوع، انتظار می‌رود که در این ماجرا به خطاهای احتمالی مدیران ذیربط سازمان محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها نیز رسیدگی شود. خطای مدیرانی که متولی صیانت از محیط‌زیست و منابع طبیعی هستند ممکن است ناشی از چند عامل باشد یا ناشی از سهل انگاری و اهمال یا تعمدی است و یا ناشی از کم‌دانشی و ناآگاهی؛ هر چه باشد بخشودنی نیست چون نتیجه یکی است؛ تخریب محیط‌زیست.

کد خبر 92717

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز