دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۳
۰ نفر

در آستانه 23 مهر روز عصای سفید سری زدیم به کانون نابینایان فرهنگسرای بهمن.

دوسوم نابینایان و کم‌بینایان تهران در جنوب آن زندگی می‌کنند. همین آمار و ارقام کافی بود تا کانون نابینایان امید که فعالیت خود را از سال 73 در فرهنگسرای اندیشه آغاز کرده بود، در سال 79 به فرهنگسرای بهمن منتقل شود. حالا 9 سال از آن روزها می‌گذرد. [روز جهانی عصای سفید]

در آستانه 23 مهر، روز جهانی نابینایان، سراغ این کانون رفته‌ایم تا بار دیگر با «ربابه صفایی» و تلاش‌هایش همراه شویم؛ همان مادر روشندل، مهربان و دوست‌داشتنی که سال‌هاست مدیریت تنها کانون فعال نابینایان در پایتخت و به تعبیر خودش در کشور را بر عهده دارد.

  امکانات آموزشی

بخش مهمی از برنامه‌های کانون نابینایان امید حول محور فعالیت‌های آموزشی می‌چرخد. این فعالیت‌ها حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. این کانون در حوزه ورزش مجهز به 18 شطرنج ویژه نابینایان و 2 توپ گلبال است و اعضای آن می‌توانند از فرهنگسرا نیز استفاده کنند.

در زمینه کامپیوتر و اینترنت نیز کانون نابینایان فعالیت آموزشی چشمگیری دارد. در این باره قرار است یازدهم آذر همایشی با عنوان «رایانه، اینترنت و نابینایان» برگزار شود. در این همایش از مقاله‌های برتری که با موضوع رابطه نابینایان با اینترنت ارائه می‌شود، تقدیر خواهد شد.

اعضای کانون همچنین می‌توانند در دوره‌های آموزشی بافتنی با ماشین، قالیبافی، عروسک‌سازی و مرواریدبافی حضور یابند و پس از گذراندن این دوره‌ها، محصولات خود را در نمایشگاه‌های مختلف در معرض فروش بگذارند. از دیگر دوره‌های آموزشی کانون نابینایان امید می‌توان به کلاس موسیقی در رشته‌های ارگ، دف، گیتار و پیانو و زبان‌های عربی، فرانسه و انگلیسی اشاره کرد.

دوره‌های آموزشی قرآن نیز با استقبال خوب علاقه‌مندان بصورت هفتگی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان با عضویت در کانون می‌توانند از همه این دوره‌های آموزشی بصورت رایگان بهره‌مند شوند. عضویت در کانون نیز شرایط سختی ندارد. نابینایان و کم‌بینایان تنها با 2 قطعه عکس و پرداخت مبلغ 2 هزار تومان بابت هزینه کتابخانه به عضویت دائم این مجموعه فعال درآیند. 

 سازمان مردم‌نهاد

کانون نابینایان که روزگاری فعالیت خود را از یکی از اتاق‌های تالار مبارک آغاز کرده بود، اینک 400 عضو دارد و تجهیزاتی مثل 6 کامپیوتر، 2 چاپگر¨پرینتر بریل، یک کتابخانه و کلی دستگاه و امکانات ویژه افراد نابینا و کم بینا و البته یک دنیا امید که بزرگ‌ترین سرمایه‌اش به حساب می‌آید.  تازه سال گذشته هم به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد ¨ngo با نام انجمن حمایت و هدایت نابینایان و کم بینایان استان تهران رسماً از سوی استانداری تهران به ثبت رسید.

مدیرعامل این انجمن  صفایی است و در کنار وی 4 عضو دیگر به عنوان هیئت مدیره فعالیت دارند.  عضویت در این کانون برای افراد نابینا و کم بینا رایگان است و مزایای بسیاری دارد؛ از جمله: پرداخت مستمری به بانوان نابینا و کم بینایی بی سرپرست، ارائه خدمات ورزشی، آموزشی و فرهنگی به اعضا از سن کودکی تا دانشگاه، تسهیلات مسکن، سرپرستی خانواده‌هایی که دارای چند معلول و نابینا هستند، ارائه خدمات بهداشتی و بالاخره اشتغال.

  درباره این مورد آخر گفتنی آن که در حال حاضر 15 کارآفرین انجمن در کارگاه نایلکس زنی کانون مشغول به کارند.  این کارگاه زیر نظر معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری منطقه فعالیت می‌کند و شاغلان نابینا و کم بینا همراه با خانواده‌هاشان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی سازمان بهزیستی قرار دارند. 

 گروه کر امید

 گروه‌های مختلف هنری که در کانون نابینایان امید تشکیل شده‌اند، فعالیت‌های چشمگیری دارند. یکی از این گروه‌های فعال گروه کر نابینایان امید است. این گروه فعال در حال حاضر 17 عضو دارد و رهبری آن را نیز « میثم خاتمی‌نیا» برعهده دارد که خود از اعضای فعال کانون و دارای مدرک کارشناسی ادبیات و استادیار دانشگاه است.

از تشکیل گروه کر کانون نابینایان امید 5 سال می‌گذرد که طی این مدت در برنامه‌های مختلفی برای اجرا حضور یافته است. از آن جمله می‌توان از جشن عید فطر شهرداری منطقه 16 نام برد که گروه کر امید یکی از بهترین اجراهای خود را زیر باران ارائه کرد. بیهوده نیست که در بیشتر برنامه‌های فرهنگی از این گروه برای اجرا دعوت می‌شود.

چنانچه علاقه‌مند به شنیدن اجرای گروه کر نابینایان کانون امید هستید، می‌توانید در برنامه بیست و یکم مهر کانون شرکت داشته باشید، مراسمی که به مناسبت روز «عصای سفید» قرار است در تالار مبارک برگزار شود.پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن توانمندی‌های شهروندان نابینا و کم بینا، اما توانمند منطقه حتماً در این مراسم شرکت کنید. علاوه بر گروه کر قرار است برنامه‌های متنوع دیگری در این مراسم به مخاطبان ارائه شود که به نوعی نتیجه تلاش یک ساله بچه‌های توانمند کانون امید به حساب می‌آید.

 نمایش روشندلان 

 تماشای نمایش تئاتر برای خیلی از افراد کار لذتبخش و جالبی است. اگر این نمایش توسط یک گروه نابینا اجرا شود بدون شک جذابیتی دوچندان خواهد داشت؛ برنامه‌ای که کانون نابینایان امید از اوایل سال 80 در دستور کار خود قرار داده و تا امروز نیز ادامه پیدا کرده است.

 گروه نمایش امید کانون نابینایان فرهنگسرای بهمن در حال حاضر 15 عضو علاقه‌مند دارد که زیر نظر ربابه صفایی فعالیت دارند. صفایی خود در گذشته دوره کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی را گذرانده است. علاوه بر وی «بابک تن» یکی از کارشناسان نمایش مدرسه تئاتر بهمن نیز در کنار گروه آنها را برای اجراهای مختلف آماده می‌کند.

یکی از مهم‌ترین اجراهای گروه نمایش امید که همه ساله در تئاتر شهر برگزار می‌شود نمایشنامه‌خوانی است که به کارگردانی بابک تن اجراهای بسیار خوبی داشته است. این گروه در بیشتر مسابقات و جشنواره‌ها رتبه‌های نخست را از آن خود کرده است.

در این باره می‌توان به چهارمین جشنواره سراسری بانوان کوثر اشاره کرد که گروه نمایش امید توانست جایزه ویژه جشنواره را به دست آورد. یکی از اجراهای بسیار زیبای این گروه نمایش « یک دروغ زیبا» بود که می‌شود گفت در همه فرهنگسراهای تهران روی صحنه رفت و با استقبال تماشاچیان روبرو شد.   

همشهری محله - 16

کد خبر 92597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز