همشهری‌آنلاین: محمد راسخ، دانشیار فلسفه وحقوق دانشگاه شهید بهشتی که پیش از این برخی کتاب‌های نظری مهم در زمینه علم حقوق را ترجمه یا تالیف کرده بود، تازه‌ترین ترجمه خود را با عنوان «مبانی حقوق عمومی» از سوی نشر نی به بازار کتاب عرضه کرده است

کتاب را  پروفسور مارتین لاگلین، از استادان با سابقه و بنام حقوق عمومی در بریتانیا نوشته است که کرسی‌های مهمی در زمینه حقوق در معتبرترین دانشگاه‌های بریتانیا برعهده دارد و برای تدوین این کتاب نزدیک به دو سال وقت متمرکز و یکسره‌ای را با بورس اختصاصی از بنیاد لور هیوم به صورت ویژه برای تحقیق و پژوهش روی این موضوع اختصاص داد و جالب این که در نتیجه مطالعاتش‌‌آورده است که« هدف اصلی‌،تبیین مبانی حقوق عمومی بوده است؛ به ویژه با توجه به تطور این موضوع در بریتانیا. در خلال یک پژوهش عمدتا تاریخی به این نتیجه رسیدم که بیشتر باورهای نظری متعارف در این زمینه بر پایه‌ای استوار بنا نشده و لازم است نظریه‌ای روشن‌تر، در مقایسه با آنچه قبلا قادر به ارائه‌اش بودم، درباره چیستی و م اهیت  این رشته بپرورانم، به این منظور سعی  کردم مبانی مفهومی حقوق عمومی را به منرله بخشی از مطالعه وسیع‌تری که عمدتا تاریخی بوده است، مشخص کنم.»

کتاب در پی پاسخ به این پرسش است که: حقوق عمومی چیست؟ و نویسنده در این کتاب مدعی است تا زمانی می‌توان به این پرسش پاسخی مناسب داد که حقوق عمومی را رشته‌ای خوبسنده یا مستقل دانست، رشته ای با روش‌ها و اهداف خاص خود.

مولف با شناسایی مبانی مفهومی حقوق عمومی از ادعای پیش‌گفته دفاع می‌کند. این مبانی عبارتند از حکمرانی،سیاست،نمایندگی،حاکمیت،قدرت موسس و حق که لاگلین با شرح و بسط این عناصر بنیادین حقوق عمومی،‌در تلاش است تا نه تنها روش این رشته را به نمایش بگذارد، بلکه نظریه‌ای نو نیز در این خصوص ارائه دهد.

دکتر راسخ خود در مقدمه‌ای تفضیلی به دلایل ترجمه این کتاب می‌ پردازد و معتقد است یکی از دلایل اصلی برگردان فارسی کتاب، نبودمنابع مهم نظری به زبان فارسی در این زمینه است.

راسخ که پیش از این هم کتاب‌های مهم نظری ، در زمینه حقوق از جمله تئوری‌های حقوقی غرب را برگردان فارسی کرده بود کتاب«مبانی حقوق عمومی» را منبعی قابل اعتنا برای علاقه‌مندان به خصوص دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و مقاطع بالاتر تحصیلی است.

کتاب در 9 فصل تدوین شده است که عبارتند از:حکمرانی،سیاست،نمایندگی،حاکمیت، قدرت موسس، حق، روش ونظریه ناب حقوق عمومی.

واژه‌نامه مختصر حقوقی در پایان کتاب از دیگر مزایای این اثر به شمار می‌رود.

مبانی حقوق عمومی:مارتین لاگلین،مترجم: دکتر محمد راسخ/ناشر: نشرنی،چاپ اول 1388/قطع رقعی/قیمت:6500 تومان،392 صفحه.

کد خبر 92568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز