مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین- ندا شریف: آن‌چه بیش از هر چیز در مترو مکزیکوسیتی جلب نظر می‌کند تایرهای لاستیکی است که سفری راحت را به همراه دارد

استفاده از تایرهای لاستیکی در ده خط به‌جای چرخ‌های فلزی قدیمی ضمن کاهش صدا، بهترین گزینه در خاک نرم مکزیکوسیتی است.

مترو مکزیکوسیتی- پایتخت مکزیک- بعد از نیویورک بزرگ‌‌‌ترین مترو در آمریکای شمالی است.

در سال 2006 مترو این شهر با جا‌به‌جایی 1.460 میلیارد مسافر در رتبه پنجم دنیا قرار گرفت.

شلوغی جاده‌ها و بزرگراه‌ها به خصوص در جنوب شهر که %40 سفرهای درون‌شهری در آن انجام می‌شد، مکزیکوسیتی را در حمل‌ونقل عمومی با مشکلات بسیار جدی مواجه کرده بود. در این قسمت از شهر 65 خط اتوبوس فعال و با بودن  150.000 اتومبیل شخصی در اوج ترافیک، سرعت تردد حتی از پای پیاده هم کمتر بود.

در سال 1967 مطالعات اولیه در مورد مترو انجام شد، دو سال بعد یعنی در 1969 اولین خط مترو با 16 ایستگاه به روی عموم گشوده شد.

در مرحله نخست احداث مترو، مهندسان، زمین‌شناسان، مکانیک‌ها،مهندسان راه و ساختمان، شیمی‌دان‌ها، کارگران آب و فاضلاب، کارشناسان برق، باستان‌شناسان، زیست‌شناسان، کارشناسان تهویه، آمارگران، کارشناسان حمل‌و نقل، حسابداران، اقتصاددانان، وکلا و کارگران حضور داشتند. وجود 4000- 1200 کارشناس و 48000 کارگر منجر به ساخت یک کیلومتر مترو در هر ماه می‌شد که سریع‌تر از ساخت هر مترو بود.

زلزله 1985در مقیاس 8.1 ریشتر بسیاری از خانه‌های قدیمی، هتل‌ها و حتی ساختمان تلویزیون را فروریخت. آوار ساختمان‌ها، تردد در خیابان‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده بود. اما به دلیل ساختار مستطیل شکل مترو و این که قوسی شکل نبود، هیچ خسارتی به آن وارد نشد و به مردم اطمینان داد بهترین وسیله حمل‌ونقل در زمان بحران خواهد بود.

هر ایستگاه به جای استفاده از رنگ یا نشانه خاص با لوگوی کوچک خاصی که به نام ایستگاه یا محیط اطراف بود، مشخص می‌شد. رنگ زمینه لوگو خط مورد نظر را تداعی می‌کرد. اگرچه امروزه با اطلاع‌رسانی‌های انجام شده نیازی به لوگو نیست، اما کاربرد لوگو مختص مترو مکزیک شد.

امروزه از رنگ خاص برای هر خط استفاده می‌شود.

مترو در حال حاضر دارای 201 کیلومتر طول و با سرعت متوسط 36 کیلومتر در ساعت و حداکثر 80 کیلومتر در ساعت، روزانه 3.882.000 مسافر را جابه‌جا می‌کند.

از مجموع163 ایستگاه، 24 ایستگاه در چند خط مشترکند.

106 ایستگاه در زیر زمین و عمیق‌ترین آن در 35 متری از سطح زمین است. 11 ایستگاه داخل شهر و مابقی حومه را پوشش می‌دهد.

در سال 2007، احداث خط جدید یعنی 12 در جنوب‌شرقی شهر که با خط‌های 7، 3، 2 و 8 در ارتباط است، اعلام شد. تا سال 2010 اولین فاز و تا 2011 کل خط با 23 ایستگاه به بهره‌برداری می‌رسد.

بلیت:

از آن‌جا که مترو مکزیکوسیتی ارزان‌ترین در دنیاست، قیمت بلیت از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر 15 سنت است.

مترو برای سالمندان و معلولان خدمات رایگان ارائه می‌دهد.

استفاده از کارت‌های قابل شارژ تا 310 بار سفر نیز امکان‌پذیر است.

با بودن ایستگاه‌های مشترک، امکان جا‌به‌جایی بین خطوط وجود دارد و نیازی به ترک ایستگاه یا خرید بلیت اضافه نیست.

www.wikipedia.org 

کد خبر 92449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز