سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: این مدخل مجله آشنایی با خبرگزاری‌ها در همشهری آنلاین را به خود اختصاص داده است. خبرگزاری، سازمانی است که خبرها را از سراسر جهان تهیه و در قبال نگارش و انتشار آن حق‌الزحمه می‌گیرد.

news

خبرگزاری پارس، نخستین آژانس خبری بود که در ایران در سال ۱۳۱۳ توسط وزارت امور خارجه و در جایگاه یک مرکز خبری ملی و رسمی تاسیس شد.

در جهان هم  شارل لویی هاواس (Charles-Louis Havas) در سال ۱۸۳۵ نخستین آژانس خبری را در فرانسه پایه گذاری کرد که بعدها به فرانس پرس تبدیل شد

دکتر یونس شکرخواه عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان در دانشگاه تهران می‌گوید: "خبرگزاری به مفهوم کلاسیک آن یک سازمان تخصصی محلی، ملی و بین‌المللی برای گرد آوری؛ پردازش، توزیع  و فروش خبر است که ماموریت تولید و توزیع خبر برای روزنامه‌ها، مجلات و سازمان‌های رادیویی و تلویزیونی را بر عهده دارد. خبرگزاری‌ها منابع اولیه هستند و برای منابع ثانویه (روزنامه‌ها، مجلات و ...) خبر تولید می‌کنند. آنها تولید کننده مواد خام خبری هستند و پردازشگر اخبار دیگران محسوب نمی‌شوند".

شارل لویی هاواس در سال ۱۸۳۵ نخستین آژانس خبری را در فرانسه پایه گذاری کرد

در سال‌هایی که اینترنت وجود نداشت خبرگزاری‌ها خبرها را به صورت رول خبری و در کاغذ به خبرنگاران و روزنامه‌ها ارسال می‌کردند اما بعد از اینکه خبرگزاری‌ ها صاحب سایت شدند محدوده فعالیت آن‌ها از حد ارسال خبر برای روزنامه‌نگاران و روزنامه‌ها فراتر رفت و خود خبرگزاری ‌ها صاحب خواننده شدند و حتی طراحی نیز برای آن‌ ها مهم شد، بنابر این رفتار خبرگزاری‌ ها به رفتار رسانه‌های جمعی نزدیک‌تر شد.

کد خبر 92368

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز