گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری گفت: ما می‌خواهیم سوخت بخریم؛ از هر جای دنیا می‌توانیم بخریم و آمریکا هم یک طرف فروشنده می‌تواند باشد.

محمود احمدی‌نژاد برای دومین هفته پیاپی پس از جلسه روز چهارشنبه هیات دولت، از ساختمان اداری مقر شهید مطهری، در نهاد ریاست‌جمهوری به جمع خبرنگاران آمد تا درباره مذاکرات هفته گذشته ایران و 6 کشور آمریکا، انگلیس ، فرانسه، آلمان، روسیه و چین سخن بگوید: در مجموع گفت‌وگوها مثبت بوده و به‌نظر می‌رسد آرام آرام یک اراده برای حرکت در جهت تعامل مثبت و سازنده شکل می‌گیرد که ما از آن استقبال می‌کنیم. 

احمدی‌نژادتصریح کرد: بالاخره ما قبلا هم اعلام کرده‌ایم در مورد خرید سوخت 20 درصد (75/19درصد) برای رآکتور تهران با هر کسی که تمایل داشته باشد آن را در اختیار ما قرار دهد گفت‌وگو می‌کنیم؛ یعنی کارشناسان ما بروند گفت‌وگو کنند. او تأکید کرد:  ان‌شاءالله از یکی دو هفته آینده گفت‌وگوهای کارشناسی‌اش آغاز شود تا بتوانیم سوخت مورد نیاز رآکتور تهران را از مسیر درستش تهیه کنیم.

سؤال صریح‌ تر

رئیس‌جمهوری اما در ادامه، مورد سؤال صریح‌تری قرار گرفت: آیا از آمریکا سوخت خریداری خواهید کرد؟ احمدی‌نژاد تصریح کرد: فرقی نمی‌کند. ما که برای تعامل حد و مرز نگذاشته‌ایم؛

جز رژیم صهیونیستی. خب! طبیعی است که نماینده آمریکا در آنجا خواسته مذاکراتی شود و آقای جلیلی هم استقبال کرده و اتفاقا مذاکرات‌شان هم مذاکرات خوبی بوده؛ یعنی یک چارچوب منطقی روشن دارد که ما آن را قبول داریم؛ یعنی بر پایه احترام و عدالت و پیگیری همین بحث‌هایی بوده که در بسته‌ پیشنهادی خود مطرح کرده‌ایم؛ از جمله خلع سلاح جهانی، بهره‌مندی همه ملت‌ها از فناوری هسته‌ای و دیگر فناوری‌های پیشرفته و خرید سوخت برای رآکتور تهران.

این چیز خوبی است

خبرنگاری پرسید: آمریکا برای تامین سوخت اعلام آمادگی کرده است؟  رئیس جمهوری  گفت: اعلام آمادگی هم که کرده باشد از نظر ما مشکلی ندارد؛ این چیز خوبی است. ما می‌خواهیم سوخت بخریم؛ از هر جای دنیا می‌توانیم بخریم و آمریکا هم یک طرف فروشنده می‌تواند باشد.

هنوز نهایی نشده

احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به این پرسش که بالاخره ایران از چه کسی سوخت هسته‌ای خواهد خرید؟ اظهار کرد: هنوز هیچ‌کدام نهایی نشده.او ادامه داد:  فرقی نمی‌کند طرف ما چه کسی باشد؛ بعضی از نمایندگان کشورها گفتند فرانسوی‌ها آماده هستند بفروشند، علی‌القاعده باید این پیشنهاد را به‌صورت رسمی ارائه دهند که از طرف سازمان انرژی اتمی ما بررسی شود.

روس‌ها دقت می‌کنند

وی درباره زمان راه‌اندازی نیروگاه بوشهر و اظهارنظرها در این باره نیز  تأکید  کرد: این یک کار فنی است و کار فنی تابع مسائل فنی است و آنجا باید از ضرایب ایمنی بسیار بالایی برخوردار باشد؛ به همین دلیل همکاران ما در انرژی اتمی و پیمانکار روسی همه دقت‌ها را به کار می‌برند.

خبر خوب

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره درخواست تشدید تحریم توسط وزیر خزانه‌داری آمریکا و فشار این کشور برای توقف مذاکرات با ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی، همزمان با مذاکرات ژنو گفت: این خیلی خبر خوبی است. مگر آنها که به تجارت جهانی پیوسته‌اند سود کرده‌اند؟ بالاخره در ایران آزادی و اظهارنظرهای گوناگون هست، لابد در آمریکا هم اینطور است و افراد سلایق مختلف دارند.

خبرهای دستکاری‌شده

رئیس‌جمهور در عین حال ادامه داد: بعضی وقت‌ها خبرهایی که می‌آید دستکاری شده است. برخی رسانه‌هایی که مثلا در اروپا هستند از اینکه یک گام به جلو برداشته شده و خود دارند از عرصه به نوعی کنار می‌روند، من زیاد دیده‌ام یک اظهار نظر را به‌گونه‌ای دیگر تیتر زده‌ و قلب کرده‌اند، اما وقتی به متن می‌رویم می‌بینیم چنین چیزی نیست.او تأکید کرد:  هر کس با صداقت دستی جلو بیاورد، آن را خواهیم فشرد.

خرده سؤال‌های خبرنگاری

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری که گفت: شنیده‌ایم آقای کردان برای ریاست مرکز بررسی‌های استراتژیک انتخاب شده است، گفت: این روزها آنقدر خبر منتشر می‌شود که اصلا روحم هم از آنها خبر ندارد.  خبرنگار دیگری درباره نشست سه‌شنبه‌شب با نمایندگان مجلس پرسید که احمدی‌نژاد گفت: خیلی عالی بود.

یکی دیگر از خبرنگاران به رئیس‌جمهور گفت:رقم نقدینگی امسال به 210 هزار میلیارد تومان می‌رسد و کارشناسان می‌گویند این رقم باعث تورم می‌شود. احمدی‌نژاد در پاسخ بیان داشت: من 210هزار میلیارد تومان را از شما می‌شنوم.

کد خبر 92337

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز