چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پیکر زنده‌یاد مصطفی گرگین‌زاده ، نوازنده ترمپت و آهنگساز چهارشنبه‌ 15 مهر، از مقابل تالار وحدت تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین دراین مراسم که با حضور برخی‌ از چهره‌های شناخته شده موسیقی همراه بود،‌سید علیرضا میر علینقی، پژوهشگر و مورخ موسیقی ضمن ارشاره به برش‌هایی کوتاه از زندگی زنده‌یاد مصطفی گرگین‌زاده گفت: استاد گرگین‌زاده یکی از مهمترین ترومپت زن‌های دهه سی بود و جزو 4 تا 5 آدم استثنایی بود که می‌توانست ربع پرده‌ها را با این ساز بزند و در فیلم‌های ایرانی هم موسیقی صحنه ای و رادیو را می زد و یکی  از مهمترین دوران کاری برخی از خوانندگان زن و نیز آقای همایون پور در همکاری با ایشان شکل گرفت.

میرعلینقی از ویژگی‌های دیگر مرحوم گرگین‌زاده را درک وی از موزیک نظام دانست و گفت: وی از معدود هنرمندان باقی‌مانده از نسل موزیسین‌هایی بودکه با یکی دو واسطه به موزیک نظام و موسیو لومر می‌رسید.

پس از وی عباس تهرانی تاش که خود از نوازندگان سازهای بادی دهه چهل و پنجاه است و هنوز به تدریس و نوازندگی این ساز مشغول است به ویژگی های نوازندگی آن مرحوم اشاره کرد و گفت :  گرگین زاده سبک نوینی در نوازندگی ترومپت به وجود آورد و در ریتمهای مختلف بویژه در دو چهارم با ضد ضربهایی خاص، موسیقی ایرانی و ردیفها را به شکل زیبایی ارائه می کرد که قبل از او وجود نداشت.

در ادامه این مراسم پس از قرائت قطعه شعری که از سوی فرزندش ارائه شد،محمدرضا گرگین زاده برادرزاده آن مرحوم و مدیر انتشارات سرود از حضور مشایعت کنندگان پیکر عمویش سپاسگزاری کرد و آنگاه حضار برای انجام مراسم خاکسپاری به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا حرکت کردند.

محمد اسماعیلی و بهمن رجبی که هر دو از تمبک نوازان پیشکسوت هستند از جمله حاضران دراین مراسم بودند.

 به گزارش همشهری‌آنلاین مراسم ترحیم مرحوم مصطفی گرگین‌زاده روز جمعه 17 مهرماه از ساعت 16 تا 17 و 30 در خانقاه صفی‌علی‌شاه واقع در میدان بهارستان خیابان صفی علیشاه برگزار می‌شود.

مرحوم گرگین‌‍‌زاده سحرگاه روز سه شنبه، 14 مهر ماه بر اثر ابتلاء‌به سرطان و پیشرفت این بیماری در سن 87 سالگی دار فانی را وداع گفت.

کد خبر 92324

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز