مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ونکاترامان راماکریشنان، تامس استیتز و آدا یوناث 7 اکتبر (15 مهر) برای کارشان بر روی ریبوزوم، یک ماشین سلولی که پروتئین‌ها را می‌سازد، جایزه نوبل شیمی 2009 را دریافت کردند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه هیات داوران جایزه نوبل اعلام کردند این سه نفر ساختار و کارکرد ریبوزوم را کشف کردند که رمز DNA را ترجمه می‌کند تا هزاران پروتئین متفاوت ساخته شود که حیات را در سطح شیمیایی‌اش ایجاد می‌کنند و تداوم می‌بخشند.

 شیوه ابداعی آنها تصویربرداری با بلورنگاری اشعه ایکس به ساختن مدل‌های سه‌بعدی انجامید که امروزه ریبوزوم را در مقیاس اتمی آشکار می‌کند.

کمیته نوبل می‌گوید:‌" کار این دانشمندان از هم آن هنگام، در پژوهش پزشکی کاربرد عملی پیدا کرد، و مستقیما به نجات زندگی‌ها و کاهش رنج انسانیت انجامیده است."

طراحان دارو از این مدل‌ها برای جستجوی مولکول‌هایی که بتواند ریبوزوم‌های باکتریایی را مهار کند، ئ  تلاش برای غلبه بر چالش‌های ناشی از باکتری استافیلوک طلایی مقاوم به متی‌سیلین (MRSA) و سایر "ابرمیکروب"‌ها استفاده می‌کنند.

کمیته نوبل می‌گوید سالانه حدود 90000 بیمار در آمریکا هر سال در نتیجه عفونت‌ باکتریایی می‌‌میرند، در حالیکه 20 سال پیش این رقم تنها 13000 نفر بود، و مقاومت به آنتی‌بیوتیک یک عامل مشدد در اغلب این موارد است.

این سه برنده، ‌که 10 میلیون کرون سوئد (1.42 میلیون دلار) بین آنها تقسیم خواهد شد،‌ به طور مستقل از یکدیگر کار کردند، با این حال همگی آنها نتایج بررسی‌های تاثیرگذارشان را در سال 2000 منتشر کردند.

 یوناث 70 ساله، که چهارمین زنی است که تا بحال جایزه نوبل شیمی را برده است، و دوران کودکیش را در خانواده‌ای فقیر در بیت‌المقدس تخت سلطه بریتانیا گذراند.

 یوناث که استاد زیست‌شناسی ساختاری و ساختار و اتصال بیومولکولی در انستیتوی علوم وایزمن است.

راماکریشنان متولد هند،‌ که PhD‌اش در فیزیک را در دانشگاه اوهایو در آمریکا گرفت و اکنون دانشمند ارشد در آزمایشگاه زیست‌شناسی مولکولی در کمبریج بریتانیا است.

استیتز، استاد بیوفیزیک و بیوشیمی در دانشگاه ییل در آمریکاست.

دوید گارنر، رئیس جامعه سلطنتی شیمی بریتانیا از انتخاب این افراد تقدیر کرد. او گفت: "درک فرآیندهای شیمیایی که به ریبوزوم‌ها امکان می‌دهد که واحدهای ساختمانی زندگی را می‌سازند، به روشنی اهمیت فراوانی دارد."

راماکریشنان، یوناث و استیتز یا تابعیت دوگانه آمریکایی دارند یا متولد آمریکا هستند.

کد خبر 92322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز