مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۳
۰ نفر

چه بخواهیم و چه نخواهیم حادثه در کمین ماست. این حوادث می‌خواهد ناشی از سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی ما باشد یا ناشی از وقوع حوادث و بلایای طبیعی.

 مهم این است که حوادث پیش‌بینی نشده‌ای دائم انسان را تهدید می‌کند. در این میان آنچه بیش از همه اهمیت دارد، میزان آمادگی افراد برای مقابله با این حوادث است.

 موضوع مهمی که شرکت‌کنندگان در کنفرانس جهانی جلوگیری از حوادث که در سال 1989 در شهر استهکلم سوئد گرد هم آمده بودند را بر آن داشت تا برای کاهش تلفات ناشی از حوادث مترقبه و غیرمترقبه، الگو و مدل جامعه ایمن را به شرکت‌کنندگان در این کنفرانس ارائه کنند و شاخصه‌هایی را نیز برای پیوستن به آن برای اعضای خود در نظر بگیرند.

 شهر تهران به عنوان اولین کلان‌شهر عضو این طرح در نظر دارد. الگو و مدل جامعه ایمن را در مناطق 22گانه پیاده کند. منطقه 21 به عنوان چهارمین عضو جامعه ایمن شهر تهران تا سال 2011 فرصت دارد. با پیاده کردن الگو و مدل این جامعه به جمع 150 عضو این طرح در دنیا بپیوندد.

«شهرام آذرخش» دبیر جامعه ایمن منطقه 21 که اصرار بر الگو و مدل بودن آن دارد درباره اهداف جامعه ایمن به نکات مهمی اشاره می‌کند.  جامعه ایمن الگو و مدلی است که قصد دارد کشورهایی را که بیشتر در معرض حوادث قرار دارند به سمت و سویی هدایت کند که تلفات ناشی از این حوادث در آن کاهش یابد و جان انسان‌ها کمتر به مخاطره بیفتد.

«آذرخش» با بیان این مطلب می‌گوید، «جامعه ایمن، دستورالعمل یا بخشنامه نیست که از سوی سازمان یا ارگانی صادر شده باشد. بلکه الگو و مدلی است که می‌خواهد در قالب آموزش و اطلاع‌رسانی به کاهش تلفات انسانی در هنگام بروز حادثه کمک کند. از نگاه جامعه ایمن حوادث تنها سیل، زلزله یا تصادف‌های رانندگی نیست. بلکه ابتدا به انواع آسیب‌های اجتماعی و غیره را نیز دربر می‌گیرد و الگوی جامعه ایمن برای آن طرح و برنامه دارد.

دبیر جامعه ایمن منطقه 21، در ادامه می‌گوید: «برخلاف تصور همگان متولی جامع ایمن، شهرداری تهران نیست. بلکه شورای سیاستگذاری است که اعضا آن متشکل از سازمان‌های درون‌بخشی و بین‌بخشی شهرداری تهران از جمله آتش‌نشانی، هلال‌احمر، اورژانس، ستاد بحران و غیره و سازما‌های دولتی از جمله آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت و درمان و غیره است و شهرداری به عنوان هماهنگ‌کننده و تسهیل‌گر وارد عمل می‌شود.»

اما در الگو و مدل جامعه ایمن آنچه بیش از همه اهمیت دارد، مشارکت و تعامل همه جانبه شهروندان با مجریان و متولیان طرح است. «آذرخش» با مهم خواندن این موضوع می‌گوید: «یکی از اهداف مهم در جامعه ایمن این است که کار به وسیله مردم با مردم و برای مردم انجام شود. این شعار اهداف کلی طرح را بیان می‌کند. چرا که در وهله اول هدف، حفظ جان شهروندان است و بدون مشارکت آنها هیچ طرح و ایده‌ای به اجرا درنمی‌آید. 

 داوطلبان محلی

 طرح دوام، داوطلبان واکنش سریع از جمله طرح‌هایی است که توسط دبیرخانه جامعه ایمن در منطقه به اجرا درآمده است. «آذرخش» در توضیح این مطلب می‌گوید: «طرح دوام داوطلبان واکنش سریع 72 ساعت بعد از وقوع حادثه، یکی از طرح‌های مهمی است که به صورت آزمایشی در محله فرهنگیان به اجرا درآمد.

 این طرح با مشارکت شورایاری محله 9 و شهریاران جوان منطقه به اجرا درآمد و شهروندان بالای 17 سال و زیر 6 سال باعضویت در آن در کارگاه‌های آموزشی امداد و نجات، آتش‌نشانی و کمک‌های  اولیه شرکت کردند. تا در زمان وقوع حادثه بتوانند به موقع در محل حاضر و به امدادرسانی بپردازند.

 افراد آموزش‌دیده پس از گذراندن دوره‌های آموزشی به صورت عملی آموخته‌های خود را مرور خواهند کرد. این گروه دارای تجهیزات امدادرسانی در محله خود خواهند بود. بیش از 60 نفر از هم‌محله‌ای‌های شهرک فرهنگیان در این طرح شرکت کرده‌اند.»

 تا سال 2011 فرصت داریم

 به گفته «آذرخش» منطقه 21 تا سال 2011 فرصت دارد تا با رعایت الگو و مدل جامعه ایمن دنیا همچون منطقه 22 تهران به عضویت آن درآید. دبیر جامعه ایمنی منطقه با بیان این موضوع درباره اهمیت آن می‌گوید: «هدف جامعه ایمنی از اجرا و طرح‌های خود حفظ ایمنی و نهادینه کردن آن در بطن جامعه است.

 منطقه 21 با آنکه مدت کوتاهی است به عضویت جامعه ایمن شهر تهران درآمده است اما سعی دارد با همفکری و همگرایی نخبگان منطقه، شورایاران و سازمان‌های بین‌بخشی شهرداری منطقه مسائل و مشکلات منطقه را شناسایی و با ارائه راهکار اقدام به رفع آنها کند. طبق کار کارشناسی که در منطقه 21 انجام شده است حوادث رانندگی در شریان‌های اصلی و بزرگراه‌ها یکی از مهم‌ترین مشکلات ترافیکی منطقه است. 

 این مشکل در جلسه کمیته راهبردی و کارگروه حوادث ترافیکی منطقه مطرح شد. نتیجه این بررسی‌ها نصب دوربین در کیلومتر 87 و 12 بود. افزایش پل‌های هوایی در امداد جاده مخصوص از دیگر طرح‌های پیشنهادی این کمیته برای حفظ جان عابران پیاده است. «آذرخش» نیز مثل تمامی مدیران شهری معتقد است بدون تعامل و همکاری شهروندان، مدیران شهری توفیقی در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های خود نخواهند داشت.

دبیر جامعه ایمن منطقه از تمامی نخبگان، فرهیختگان، استادان و شهروندان منطقه می‌خواهد که با عضویت در جامع ایمن منطقه و گذراندن دوره‌های آموزشی، خود امدادگر خود باشند. او می‌گوید:

«شهرداری تهران با فراهم کردن زمینه فعالیت و بستر لازم این امکان را برای تمامی شهروندان فراهم کرده است تا با عضویت در جامعه ایمن منطقه در جلوگیری از حوادث و کاهش تلفات احتمالی در زمان بروز حوادث غیرمترقبه به مدیران شهری و متولیان امر کمک کنند.» علاقه‌مندان برای عضویت در جامعه ایمن منطقه 21 می‌توانند به ستاد بحران منطقه واقع در شهرک بازرگانی، روبروی پارک ریما، ستاد بحران منطقه 21 مراجعه یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 44525456 تماس بگیرند.   

همشهری محله - 21

کد خبر 92214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز