همشهری آنلاین: نروژ کشور شماره یک جهان در نمایه سالانه توسعه انسانی سازمان ملل است،‌ اما چین بیشترین جهش را در بهبود بخشیدن به رفاه شهروندان ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این نمایه که بوسیله برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) تهیه شده است 182 کشور را بر اساس معیارهایی مانند متوسط طول عمر، باسوادی، واردشدن به مدرسه، و تولید ناخالص داخلی (GDP) سرانه رده‌بندی می‌کند.

 نروژ، استرالیا و ایسلند به ترتیب سه رده اول این فهرست قرار دارند، و افغانستان و نیجر به ترتیب در دو رده آخر هستند.

چین در این فهرست با هفت پله بالا رفتن رده 92 در فهرست توسعه انسانی رسیده است که به خاطر بهبود وضع تحصیل و نیز میزان درآمد و متوسط طول عمر یا انید به زندگی است.

 کلمبیا و پرو با 5 پله بالارفتن به رده‌های 77 و 78 رسیده‌اند و فرانسه که سال گذشته جزو ده کشور اول نبود- با سه پله ارتقا به رده هشتم رسیده است.

UNDP می‌گوید این نمایه بیانگر نابرابری شدید میان کشورهای ثروتمند و فقیر است.

 کودکی در نیجر متولد می‌شوند می‌تواند انتظار داشته تنها تا اندکی بالاتر از 50 سالگی به حیاتش ادامه دهد،‌ که 30 سال کمتر از  امید به زندگی برای کودکی است که در نروژ به دنیا می‌آید.

 نمایه امسال بر اساس داده‌‌های سال 2007 است و تاثیر بحران اقتصادی جهانی را به حساب نیاوردهاست.

 جین کلوگمن، نویسنده گزار توسعه سازمان ملل می‌گوید: "بسیاری از کشورها در دهه‌های اخیر با موانعی را در مقابله توسعه تجربه کرده‌اند،‌ مواجه با رکود اقتصادی، بحران‌های ناشی از منازعات و همه‌گیری‌های HIV  و ایدز."

"و این تازه پیش از آن بود که تاثیر بحران مالی جهانی فعلی احساس شود."

 افغانستان که برای اولین بار پس از سال 1996 به این فهرست باز می‌گردد، تنها کشور آسیایی است که در میان ده کشور ته جدول قرار می‌گیرد،‌ ده کشوری که از جمله شامل سیرالئون در رده 180 بلافاصله پس جمهوری آفریقای مرکزی می‌شود.

ده کشور اول در فهرست توسعه انسانی شامل این کشور می‌شوند: نروژ، استرالیا، ایسلند، کانادا، ایرلند، هلند، سوئد، فرانسه، سوئیس و ژاپن.

 آمریکا با یک رده نزول نسبت به فهرست قبلی، در رده 13 قرار گرفته است.

کد خبر 92138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز