مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین - ندا شریف: مترو برلین ایمن‌ترین وسیله حمل ونقل در این شهر است و حوادث ناگوار آن اندک بوده است.

مترو برلین در آلمان به عنوان سیستم انتقال سریع، مهم‌ترین نقش را در حمل‌و‌نقل عمومی دارد. مترو این شهر که در سال 1902 مورد بهره‌برداری قرار گرفت، با 173 ایستگاه و 10 خط  که اکثرا در زیر زمین قرار دارند، 147 کیلومتر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

طول ترن‌ها 100 متر و طول سیستم 147 کیلومتر است. سرعت متوسط مترو 30.7 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت آن 72 کیلومتر در ساعت است. قطارها در اوج شلوغی بین 5-2 دقیقه و بعد‌از‌ظهرها و یکشنبه‌ها ظرف 10 دقیقه به ایستگاه می‌رسند.

مترو با پیمودن 132 میلیون کیلومتر، 400 میلیون مسافر را در سال منتقل می‌کند.

تکمیل مترو برلین طی 3 مرحله انجام شد. معماری، طراحی و دکوراسیون بسیاری از ایستگاه‌های آن قابل توجه است. ایستگاه هرمان‌پلاتز کلیسای جامع را تداعی می‌کند. سکوها 7 متر ارتفاع، 132 متر طول و 22 متر عرض دارند. 

مترو برلین به سهم خود در برنامه‌های سینما و تلویزیون نقش داشته است. صحنه‌های کوتاهی از بعضی فیلم‌ها با همکاری فیلمسازان در ایستگاه‌ها به نمایش در می‌آید و ویدئو فیلم‌ها و موزیک‌ها در ایستگاه‌ها، تونل‌ها و واگن‌ها عرضه می‌شود. 

از سال 2001، مترو برلین، میزبان فستیوال سالانه فیلم‌های کوتاه (حداکثر 90 ثانیه) بوده است. مانیتور ترن‌ها فیلم‌ها را نمایش ‌می‌دهند و مسافران رای خود را در مورد برنده فستیوال روی تابلو اعلام می‌نمایند.

آثار خوانندگان در مترو و ایستگاه‌ها پخش می‌شود. 

تسهیلات:

امکان استفاده از تلفن همراه در ایستگاه‌ها و تونل‌ها وجود دارد.  از ایستگاه‌ها، سکوها و تونل‌هایی که به هر دلیل بدون استفاده مانده‌اند، برای انجام مراسم یا نمایشگاه استفاده می‌شود. اهم اخبار، پیش‌بینی هفتگی آب‌ وهوا و آگهی‌های تجاری روی مانیتورها به نمایش در‌می‌آیند.

دسترسی به فروشگاه‌های بزرگ، بانک‌ها، سوپرمارکت‌ها و فست فودها در ایستگاه‌ها امکان‌پذیر است.

www.wikipedia.org

کد خبر 92053

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز