شنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری با اشاره به انتشار خبر دومین مرکز غنی‌سازی ایران در رسانه‌های جهانی تاکید کرد: در این موضوع آقای اوباما بار دیگر اشتباه تاریخی مرتکب شد.

محمود احمدی‌نژاد که دیروز در مراسم افتتاحیه سومین اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی در سالن همایش‌های صدا‌وسیما سخن می‌گفت و مهر خبر آن را منتشر کرد، ادامه داد: درحالی‌که براساس مقررات زودتر از موعد ما فوردو را به آژانس اطلاع دادیم و علی‌القاعده دولت آمریکا هم باید متوجه می‌شد، حال بماند که ما نمی‌دانیم چرا آقای اوباما از این موضوع بی‌خبر شده است؛ می‌بینیم که به اتفاق دو نفر دیگر شروع به حمله علیه ایران می‌کنند.

او تاکید کرد: بعد از اینکه معلوم می‌شود اطلاعات غلط است اما همچنان در رسانه‌ها خط القای مخفی کاری دیده می‌شود. محمود احمدی‌نژاد ساعاتی پس بازگشت  فرستاده ایران از گفت‌وگو با نمایندگان گروه 1+5 به تهران، این مطالب را بیان کرد.

در سفر ژنو دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و فرستادگان آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان توافق کردند که این گروه به بازدید غنی‌سازی فـوردو در اطراف قم بروند.

سفر 1+5 به قم، منعی ندارد

سعید جلیلی در بازگشت از ژنو در فرودگاه امام خمینی در این باره به خبرنگاران گفت: درباره تاسیسات جدید غنی‌سازی‌ که ایران آن را چندی قبل اعلام کرد، طرف‌های گفت‌وگو سؤالاتی داشتند که ما توضیح دادیم.

همچنین توضیح دادیم که ما حق غنی‌سازی‌ را برای ملتمان جزء حقوق مسلم می‌دانیم و بر همین مبنا تاسیسات غنی‌سازی‌ نطنز نیز از حقوق‌مان بود که متأسفانه در یکسال گذشته شاهد بودید که چندین بار  حق قانونی ملت ما که تحت نظارت آژانس و در چارچوب NPT است تهدید شد و عده‌ای به‌خود اجازه دادند و می‌دهند که تاسیسات هسته‌‌ای صلح‌آمیز ما را تهدید نظامی کنند.

در فضای تهدید تمهیدات امنیتی قانونی برای حفاظت از تاسیسات خود را فراهم می‌کنیم که یکی از آنها تاسیس مرکزی برای غنی‌سازی است که ظرفیت امنیتی‌اش بالاتر باشد.

مرکز هسته‌‌ای جدید، قانونی و از حقوق مسلم ماست و چیزی است که خودمان به آژانس اعلام کرده‌ایم و در مذاکرات ژنو گفتیم که در چارچوب توافقاتی که ایران با آژانس دارد و نیز در چارچوب مقررات NPT هر‌گاه بازرسان بخواهند می‌توانند از این تاسیسات بازرسی کنند و هیچ منعی ندارد.

همه با ما گفت‌وگو کردند

جلیلی همچنین درباره دیدارش با دیپلمات آمریکایی و اینکه گفته می‌شود این دیدار ‌٤٥دقیقه به طول انجامیده است، گفت: نمی‌دانم این زمان ‌٤٥ دقیقه را چگونه بیان می‌کنید و از چه منبعی است.  این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: ما 2دور گفت‌وگو درباره بسته پیشنهادی در صبح و بعد‌از‌ظهر داشتیم.

در بین 2گفت‌وگو در حاشیه صرف ناهار تقریبا همه کشورهای طرف گفت‌وگو درباره مسائل بسته پیشنهادی و مسائل مطرح شده در نشست صبح گفت‌وگو و سؤالاتی را مطرح کردند.

جلیلی توضیح داد: اینکه چرا مذاکرات را ما نیز مثبت می‌دانیم به این دلیل است که فکر می‌کنیم مرحله‌ای  از گفت‌وگوها برای همکاری براساس نقاط مشترک شکل بگیرد و این شکل گرفت و بر همین مبنا معاونین قرار است بنشینند و درباره چگونگی ادامه گفت‌وگوها بحث کنند.

او در پاسخ به سؤال خبرنگاری دیگر مبنی بر اینکه تایید نمی‌کنید که دیداری دوجانبه و رو در رو میان شما و نماینده آمریکا در حاشیه مذاکرات ژنو صورت گرفته است، با رد این مطلب اظهار داشت: گفت‌وگویی که ما داشتیم حول موضوعات نشست بود و همه طرف‌ها سؤالات و بحث‌هایشان را مطرح می‌کردند.

تعلیق مطرح نشد

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در جلسه با فرستادگان 1+5 بحث تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران مطرح شد یا خیر گفت: به هیچ عنوان بحث تعلیق غنی‌سازی‌ اورانیوم در کشورمان از سوی 1+5 مطرح نشد.

زرادخانه رسانه‌ای

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه نبرد امروز، یک نبرد تمام عیار رسانه‌ای است، گفت: مهم‌ترین سلاح استکبار رسانه است تا جایی که اگر رسانه را از نظام استکباری جدا کنیم یک روز هم دوام نمی‌آورد.

محمود احمدی‌نژاد افزود: دشمنان ما مشکلات‌شان، مشکلات زرادخانه‌های هسته‌ای و طرح بیولوژیک و شیمی نیست، این یک طرح فریب است، زرادخانه استکبار، زرادخانه رسانه‌ای است؛ به‌طوری که خبرها را جعل می‌کنند و سپس سند و دست آخر با استفاده از آن حمله می‌کنند.

کد خبر 91928

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز