مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۱
۰ نفر

اداره نقاشی دیواری و گرافیک شهری از سال 1380رسماً به عنوان یک اداره کارشناسی در زمینه ساماندهی وضعیت نقاشی دیواری در شهر تهران آغاز به کار کرد

این اداره با هدف دستیابی به سیمای آرام بصری در شهر ظرفیت‌های تخصصی نقاشی دیواری و گرافیک شهری را تدوین، منضبط و اجرایی کرد.در چند سال اخیر با ساماندهی بحث نقاشی دیواری و تشکیل اداره مستقل نقاشی دیواری زیر نظر سازمان زیباسازی تعداد و شکل نقاشی‌های دیواری مسیر جدیدی را طی کرده است.

با ارائه فراخوان‌های متعدد و به کارگیری از هنرمندان مختلف عرصه گرافیک و نقاشی تغییرات چشمگیری در این عرصه مشاهده می‌شود.برای اطلاع از فعالیت‌های انجام شده در این اداره و مسیری که نقاشی‌ها باید برای آمدن روی دیوارهای شهر طی کنند سراغ «مجید سمی تفرشی» رئیس اداره نقاشی دیواری و گرافیک شهری رفتیم و با او درباره کیفیت نقاشی‌های دیواری شهر گپ زدیم.

  •  هر ماهه سازمان زیباسازی فراخوان عمومی می‌دهد و از هنرمندان می‌خواهد تا طرح‌هایشان را برای اجرا در شهر به سازمان ارائه کنند.هدف شمااز این فراخوان‌ها چیست؟ 

 رهایی از بن‌بست بصری در شهر تهران، آرام کردن فضاهای شهری برای شهروندان و جذب طرح‌های هنرمندان حرفه‌ای و دانشجویان از اهداف اصلی ماست.البته ما بیشتر به هنرمندان حرفه‌ای سفارش می‌دهیم وآنها بر اساس سفارش ما کار می‌کنند و کمتر پیش می‌آید که از طریق فراخوان طرح ارائه کنند.

 روال کار هم اینطور است که ما دیوارها را بر اساس اولویت و مهم بودن درجه بندی کرده ایم و کارشناسان ما از زوایای مختلف دیوار عکاسی کرده‌اند. این عکس‌ها به صورت یک آلبوم در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد و آنها باید طرح‌هایشان را روی آن دیوار مونتاژ کنند و سپس برای اخذ مصوبه شورای هنری به ما تحویل دهند.

  •    گویا شورای کارشناسی و ارزیابی شما مدت زیادی فعال نبوده است.چه دلایلی باعث تشکیل نشدن شورای هنری در این مدت شده است؟ 

  مدتی در حدود یک سال شورای هنری به شکل کنونی وجود نداشت. در واقع باور بر این بود که این شورا باعث کند شدن کار می‌شود.به این معنی که چون طرح‌های زیادی به سازمان می‌رسد و براساس داوری شورای هنری تعداد بسیار کمی از آنها برای اجرا تصویب می‌شوند کارها به آن شکل که باید پیش نمی‌رود.

 البته نظرشورای هنری بر این بود که بهتر است طرح‌های کمتر ولی با کیفیت بهتر کار شود تا اینکه طرح‌های زیادی تصویب شود و در این میان طرح‌هایی به روی دیوارهای شهر برود که بیشتر موجب دامن زدن به اغتشاش بصری شهر نشود.بر این اساس هنرمندان و استادان دانشگاهی که عضو شورای هنری ما بودند چند کار ایده‌ال و هماهنگ با هویت تهران را که می‌توان به آن‌ها فخر و مباهات کرد را به آثار کم کیفیت ترجیح می‌دادند. 

  •   در این میان دیدگاه مدیران سازمان چه بود؟

  مدیران سازمان به این قائل هستندکه ما باید بتوانیم تمام درخواست‌های مناطق بیست و دوگانه را پوشش دهیم و از این راه هم رضایت شهروندان و هم مدیران مناطق را جلب کنیم.بر همین اساس هم ما برنامه‌های سال آینده‌مان را از همین حالا شروع کرده ایم و به هنرمندان سفارش کار می‌دهیم و تعامل مناسبی هم با معاونان زیباسازی منطق داریم و هر هفته جلسات مشترک برگزار می‌کنیم.

  •    چند وقتی است که موج نقاشی‌های سورئال بیشتر دیوارهای شهر به خصوص شمال تهران را پوشانده است.فکر نمی‌کنید این همه نقاشی سورئال و شبیه به هم به تکراری شدن اغلب نقاشی‌های دیواری و درنهایت خسته شدن شهروندان از این نوع کارها ختم شود؟ 

 این موجی بود که 2سال پیش به وجود آمد و هنرمندان خودشان به این سمت گرایش پیدا کردند.البته به همین دلیل که شما می‌گویید یعنی تکراری شدن کارها ما به هنرمندانی که کاتالوگ کارهای انجام شده را نشان می‌دهیم حتماً تأکید می‌کنیم که این‌ها نمونه کار هستند و حتماً نباید طرح‌های آنها شبیه کارهایی باشد که الان روی دیوارهای شهر است و باید در این زمینه از خودشان خلاقیت نشان دهند.در شورای هنری ما هم حساسیت روی این کارها ایجاد شده و ما به هنرمندان توصیه می‌کنیم که سراغ این نوع کارها که قبلا اجرا شده نروند. 

  •   به عنوان سؤال آخر، امسال چند دیوار در شمیران با قلم نقاشان رنگ و نقش می‌خورد؟ 

در کل حدود30 طرح امسال در تهران اجرا می‌شود که اگر مناطق از بابت بودجه انجام این طرح‌ها به مشکلی برنخورند همه آنها به روی دیوار خواهند رفت.اما در منطقه یک که جزو فعال‌ترین مناطق ماست چندین طرح مثل نقش برجسته بتنی خسرو خسروی در محدوده جنوب به شمال بزرگراه مدرس قبل از الهیه و نقش برجسته خاک و خیال در زیر پل نمایشگاه بین المللی به اتمام رسیده و به تازگی هم 2طرح از اوژن زرگرباشی و خانم فضلی‌نژاد تصویب کرده ایم که امسال در منطقه یک اجرا خواهند شد.

همشهری محله - 1

کد خبر 91892

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز