ساسان شادمان منفرد: چه‌قدر بد است که به خاطر یک سهل انگاری و یا یک اشتباه ساده که تازه بعضی مواقع از سوی شخص یا اشخاص دیگری صورت می‌گیرد دچار ضرر و زیان شویم یا جان مان به خطر بیفتد

متاسفانه همه روزه در نقاط مختلف دنیا تصادفات رانندگی خسارات بسیاری را به بار می‌آورند و انسان‌های بسیاری را کشته، معلول و یا مجروح می‌سازند. شاید نتوان به‌هیچ عنوان جلوی چنین حوادثی را گرفت، اما با رعایت قوانین به‌طور حتم می‌توان تعداد آن‌ها را به حداقل رساند. موضوعی که این روزها در دستور کار بسیاری از مسئولان در کشورهای مختلف قرار دارد.

 چند روز پیش در تماس تلفنی با یکی از دوستان متوجه شدم که به‌دلیل بی‌احتیاطی با خودرویش تصادف کرده و در زمان مکالمه در یکی از کارگاه‌های صافکاری مشغول برطرف کردن مشکلات وسیله نقلیه نقره‌ای رنگش است. وی در توصیف نحوه  تصادفش می‌گفت: «باران می‌آمد و من در یک بزرگراه در حال حرکت بودم که اتومبیل جلویی ناگهان ترمز شدیدی زد و خلاصه باقی داستان»!

 به احتمال فراوان سرعت بالا و رعایت نکردن فاصله مجاز ازجمله عوامل اصلی این سانحه رانندگی بوده که خوشبختانه خسارات مالی چندانی هم در پی نداشته بود. هرچند خودش راننده جلویی را بیشتر مقصر می‌دانست، در هر   تصادف  چه آن کسی که مقصر است و چه آن شخصی که مقصر نیست، زمان زیادی را باید از دست بدهند.

 در این بین مسایل مالی نیز برای خود دردسری محسوب می‌شوند. همه‌ساله در نقاط مختلف دنیا تصادف‌های گوناگون خسارات بسیار زیادی را به بار می‌آورند که بخشی از آن باعث هدر رفتن سرمایه‌های یک کشور می‌شود. در ایران و خاصه در پایتخت کشورمان نیز شاهد تصادف‌های بسیاری هستیم که گرفتاری‌های زیادی از جمله راه‌‌بندان‌های طولانی را  در پی دارد.

 بد نیست بدانید نخستین تصادف رانندگی در تهران و در ایران پاییز سال1305 هجری‌شمسی یعنی 83سال پیش رخ داده است. در آن زمان درشکه درویش‌خان نوازنده با اتومبیل مرسدس مظفرالدین شاه برخورد کرد! البته  احتمالاً کسی نمی‌توانست مظفرالدین شاه را مقصر بداند و راننده خارجی مرسدس هم به‌دنبال برآورد خسارات وارده به خودرو آقای شاه بوده تا رسیدگی به حال درویش‌خان نوازنده! از آن روز تا به حال شاهد تصادف‌های رانندگی بسیاری بودیم که متاسفانه جان بسیاری از هموطنان‌مان را نیز ستانده است.

در ابرشهری مانند تهران آمار تصادف‌های رانندگی بسیار بالاست که این امر باید بیشتر مورد ارزیابی کارشناسان قرار بگیرد. به هر حال آن چه که مشخص شده این است که در بیشتر موارد تصادف‌های تخلف از قوانین راهنمایی‌ورانندگی کاملاً مشهود بوده است. در صفحه «ترانزیت» امروز همشهری‌مسافر وضعیت تصادف‌هادر پایتخت کشورمان را با چند شهر دیگر در دنیا مقایسه می‌کنیم.

لندن؛ اولین قربانی تصادف

جالب است بدانید در دنیا  نخستین انسانی که در یک حادثه رانندگی جان خود را از دست داد، یک خانم انگلیسی بود. بریجیت درسکول 44ساله اولین کسی در دنیاست که در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داده است. وی روز هفدهم آگوست سال۱۸۹۶ در میدان کریستال‌پالاس لندن بر اثر تصادف فوت کرد. در پایتخت انگلستان به صورت تقریبی روزانه 11میلیون مسافرت از طریق خودرو و موتورسیکلت صورت می‌گیرد.

بد نیست بدانید این شهر دارای 6هزار چراغ راهنمایی است که جریان ترافیک را کنترل کرده و اطلاعات آن تحت نظارت مرکز پیشرفته کنترلی قرار دارد و برخلاف این‌که شبکه ترافیکی آن بسیار پیچیده به نظر می‌رسد، فن‌آوری کنترل‌کننده‌اش بسیار قدیمی و ساده است.

 طبق آخرین آمار ارایه شده از سوی اداره پلیس راهنمایی لندن روزانه رقمی حدود 80تصادف گوناگون به این اداره گزارش می‌شود. اگرچه لندن با توجه به تردد بالای خودروها شهر شلوغ و پرترافیکی محسوب می‌شود، اما به‌دلیل رعایت قوانین رانندگی آمار تصادف‌های بسیار پایین است که در این بین تصادف‌های منجر به جرح یا فوت رقم نسبتاً کمی را در بین تصادف‌ها به خود اختصاص می‌دهند.

استانبول؛ 10درصد خسارات جانی

زمانی وضعیت رانندگی و آمار تصادف‌های مختلف در ترکیه آن‌قدر بالا بود که مقامات و مردم این کشور را به ترس واداشت. خیابان‌های باریک استانبول با رانندگانی که دوست نداشتند به قوانین راهنمایی‌ورانندگی احترام بگذارند همه‌روزه شاهد صحنه‌های دلخراش بسیاری بود.

این موضوع در بسیاری دیگر از شهرهای ترکیه به خوبی مشاهده می‌شد، اما در سال‌های اخیر با تبلیغات، انجام کارهای فرهنگی و هم‌چنین برنامه‌های ویژه پلیس شرایط تا حد بسیاری تغییر کرده و دیگر از آمار بالای تلفات و خسارات در نقاط مختلف این کشور خبری نیست، ولی با این حال هنوز آمار تصادف‌ها خصوصاً تصادف‌های درون شهری بالاست.

براساس آمار منتشر شده در 6ماهه نخست سال2009 میلادی 145هزارو330تصادف گوناگون در نقاط مختلف ترکیه رخ داده که طی آن 1181نفر کشته و 87هزارو995نفر نیز مجروح شده‌اند. ا

ز این تعداد 128هزار و 335فقره تصادف مربوط به حوزه شهری بوده است. آمارهای غیررسمی نشان می‌دهند در استانبول روزانه بین 270 تا 300مورد تصادف به اداره پلیس گزارش می‌شود که بیشترین مورد مربوط به عابران پیاده می‌شود. در این بین تقریباً یک‌دهم تصادف‌ها در این شهر جرحی یا فوتی اعلام شده است.

دهلی‌نو؛ سالی 100هزار تلفات

یکی از کارهای بسیار سخت در زندگی می‌تواند رانندگی در شهری مانند دهلی‌نو باشد. ظاهراً هندی‌ها علاقه چندانی به درست رانندگی کردن و رعایت قوانین راهنمایی‌ورانندگی ندارند و با توجه به جمعیت میلیاردی این کشور باید هم تلفات و خسارات ناشی از تصادف‌ها بالا باشد.

 عدم وجود امکانات مناسب، ساعات کار طولانی، نامناسب بودن وضعیت خیابان‌ها و بد رانندگی کردن باعث شده که سیستم نه چندان مناسب کنترل ترافیک شهر در وضعیتی کابوس‌گونه گرفتار شود و ماموران و رانندگان در این میان بیش از همه با مشکل روبه‌رو شوند.

 حدود 5میلیون وسیله نقلیه گوناگون در سطح شهر تردد می‌کنند و آمار تصادف‌ها بسیاری بالاست. گرفتن گواهینامه رانندگی در هند بسیار آسان است. به‌گونه‌ای که بسیاری حتی بدون این‌که در امتحانات راهنمایی‌ورانندگی شرکت کنند، مجوز رانندگی دریافت می‌کنند! در دهلی 16گره ترافیکی وجود دارد که در ساعات اوج ترافیک به‌هیچ وجه نمی‌توان مشکل ترافیک در آن‌ها را حل کرد. بسیاری از تصادف‌های منجر به فوت در دهلی به دلیل برخورد وسایل نقلیه با عابران پیاده بوده است. همه‌ساله بیش از 100هزار نفر بر اثر تصادف‌های مختلف در سرتاسر هندوستان جان خود را از دست می‌دهند.

تهران؛ بیچاره موتوری‌ها و عابران

در پایتخت ایران حدود 3میلیون‌و500هزار خودرو تردد می‌کنند که باید به این جمع تعداد بسیار زیادی موتورسیکلت را نیز افزود. موتورسیکلت‌هایی که هیچ قانونی را نمی‌شناسند و هرگونه که دل‌شان می‌خواهد رانندگی می‌کنند. البته این مورد تمامی موتورسیکلت‌سواران را شامل نمی‌شود و تعدادی هم هستند که با درنظرگرفتن نکات ایمنی اقدام به رانندگی با موتورسیکلت می‌کنند.

 آمارها به خوبی نشان می‌دهد آمار تصادف‌ها در تهران بسیار بالاتر از حد استاندارد است. البته اگر استانداردی را قایل نشویم در مقایسه با سایر شهرها، تهران اوضاع وخیمی در تعداد تصادف  دارد. طبق اعلام مسئولان شرکت کنترل ترافیک تهران، روزانه کمی بیش از 800فقره تصادف گزارش می‌شود که این عدد بسیار بالا به نظر می‌رسد.

آمارهای مربوط به سال1387 نشان می‌دهد عابران پیاده 43درصد و موتورسواران 18درصد فوت‌شدگان تصادف‌ها هستند. ضمن این‌که 42درصد مجروحان سوانح رانندگی را موتورسواران و 23درصد را عابران پیاده تشکیل می‌دهند. در این بین بیش از 80درصد از تصادف‌های تهران خسارتی هستند. ضمن آن‌که عدم رعایت حق عبورومرور اصلی‌ترین علت تصادف‌های تهران شناخته شده است.

همشهری مسافر

کد خبر 91875

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز