دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۷
۰ نفر

سهیلا نیاکان: محصولات صنایع دستی استان یزد امسال در نمایشگاه‌های سراسری بازرگانی که امکان حضور هنرمندان و صنعتگران در آن فراهم است، شرکت دارد

استانی که از مهمترین استان‌های کویری کشور است و تاکنون در شهرها و استان‌های مختلف ایران، صنایع دستی و هنرهای سنتی‌اش را بارها به نمایش گذاشته است.

بر کسی پوشیده نیست که صنایع دستی این منطقه وسیع از کشورمان، جلوه‌ای از هنر، فرهنگ و تمدن کهن سرزمین ماست که روح هر بیننده‌ای را در نقوش و ظرافت خود غرق می‌سازد.صنایع دستی استان یزد علاوه بر دارا بودن شاخص‌های بازرگانی و صنعتی، از اهمیت و قابلیت هنری نیز برخوردار است.

شاید زمانی که نمایشگاه و یا فروشگاهی از تولیدات صنایع دستی یک شهر یا استان برگزار می‌شود، خریداران، بازدیدکنندگان و به‌طور کلی مخاطبان این آثار و محصولات، بیشتر قادرند فرهنگ ایرانی را بشناسند و پی به تاثیرگذاری و پایندگی آن ببرند.می‌توان گفت اغلب تولیدات صنایع دستی یزد متاثر از حال و هوای فضای کویری و متناسب با آن است.

 به‌عنوان مثال هنر سرامیک و سفال‌سازی یزد به‌ویژه آن دسته که در شهر میبد عرضه و ساخته می‌شوند، به نقش‌های اصیل «خورشید خاتم» و «مرغ و ماهی» مشهورند.به عبارتی «خورشید» سمبل آفتاب درخشان کویر و «مرغ»، نماد گونه‌‌ای از گنجشکان نواحی کویری است و «ماهی» کنایه از کم‌آبی این منطقه دارد.

علاوه بر سفال و سرامیک، کاشی‌سازی نیز از دیگر این محصولات در یزد است که در بناهای مختلف و معماری سنتی به وفور از آنها استفاده می‌شود. می‌گویند هنر کاشی‌کاری در یزد قدمت 700 ساله دارد. هنرمندان کاشیکار، کاشی‌ها را نقاشی می‌کنند، به آنها لعاب می‌دهند و می‌پزند و اسامی مختلفی هم بر رویشان می‌گذارند.

شاید طلای یزدی از جمله معروف‌ترین طلاهای کشور است که با تفاوت‌ها و ویژگی‌های خاصی از طلاهای سایر مناطق متمایز می‌شود. در واقع زرگری یکی از هنرهای دستی این استان محسوب می‌شود. زرگرها با طرح‌های بسیار زیبا از نقوش ساده هندسی و نمادین البته با تلفیق سنگ‌ها و گوهرهای قیمتی، زیورآلات بسیار متنوعی را می‌سازند.

 زیلوبافی که به آن پلاس‌بافی هم گفته می‌شود از دست‌بافته‌های زیبا و خاص منطقه کویری یزد است. همانطور که پیش از این گفتیم صنایع‌دستی یزد با حال و هوای آن مطابقت دارد و به‌همین دلیل است که فرش با الهام از نوع زندگی مردم یزد تولید و بافته می‌شود و بخشی از اعتقادات مذهبی، تاریخی، معماری، طبیعت و گویش مردم آن نیز بر تار و پود فرش‌های یزدی نقش بسته است.

 علاوه بر اینها می‌توان از شعربافی، ترمه‌بافی، شال‌بافی، شمد، دستمال، مخمل، چادر شب‌بافی، دندانی، گیوه‌بافی، حصیربافی، خورجین، سفره، احرامی، قلم‌زنی، شیشه‌گری، نمدمالی و چرم‌سازی به‌عنوان سایر محصولات صنایع‌دستی استان یزد نام‌ برد. همچنانکه گفته شد، افتتاح و برپایی نمایشگاه و بازارهای محصولات صنایع‌دستی می‌تواند به توسعه و ارتقای سطح ارتباطات و تبادل تجربیات میان تولیدکنندگان و متقاضیان این رشته کمک کند.

همشهری استانها

کد خبر 91358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز