مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - ندا شریف: مترو پاریس به دلیل معماری‌اش، شهرت جهانی دارد

paris metro

مترو پاریس پایتخت فرانسه به دلیل معماری ایستگاه‌های آن که تحت تاثیر هنر نو بوده است، سمبل شهر است و شهرت جهانی دارد.

دکوراسیون ایستگاه‌ها منحصر و بسیار بالا است.

ورودی ایستگاه‌ها نخستین بار توسط هکتور گومارد طراحی شد. هنوز 86 تا از ورودی‌ها که در واقع هنر دست بوده‌اند، موجود است.

دکوراسیون بعضی ایستگاه‌ها فرهنگ آن منطقه را منعکس می‌کند. مثلا ایستگاه لوور کپی کارهای هنری به نمایش درآمده در آن موزه است.

دیوارهای بیرونی مترو با کادری از کاشی‌های رنگی برای تبلیغات و پوستر در نظر گرفته شده‌اند. شهر پاریس دارای 16 خط مترو به طول 214 کیلومتر است که اکثرا در زیرزمین قرار دارند.

پاریس دارای 300 ایستگاه و با احتساب ایستگاه‌های مشترک در بعضی خطوط  می‌توان گفت دارای 384 ایستگاه است.

ایستگاه‌های پاریس بسیار به هم نزدیکند و از نظر فاصله در جهان دارای رتبه اول است. می‌توان گفت در 105 کیلومتر 245 ایستگاه وجود دارد. فاصله ایستگاه‌ها به طور متوسط 562 متر است که در 58 ثانیه طی می‌شوند.

کلانشهر

پاریس  دارای 14 خط اصلی و 2 خط بسیار کوچک است که در اصل بخشی از خط‌های 3 و 7 بوده‌اند که مستقل شده‌اند.

مترو پاریس با ۷۸۰٫۵ کیلومتر طول سومین مترو گسترده جهان است. متروی پاریس پس از مسکو پرکارترین مترو اروپاست. این مترو با 3500 واگن روزانه بیش از ۴٫۵ میلیون نفر را جابجا می‌کند. در سال ۲۰۰۶ متروی پاریس ۱٬۴۰۹ میلیارد نفر را جابجا کرد.

بزرگ‌ترین ایستگاه‌ دنیا (ایستگاه شاتل لزال) نیز متعلق به این شهر است.ساختمان‌ها در 500 متری ایستگاه‌های مترو قرار دارند و مترو دارای 15000 کارمند است.

ساخت مترو تا جنگ جهانی اول به سرعت گسترش یافت و زیرسازی‌ها تا دهه 1920 تکمیل شد. اتصال به حومه و احداث خط 11 مربوط به دهه 1930 بود.

جنگ جهانی دوم 1945- 1939 بیشترین تاثیر را روی مترو گذاشت. خدمات محدود شد و بسیاری ایستگاه‌ها حتی تا دهه 1960 بسته شدند.

با افزایش ناگهانی جمعیت طی سال‌های 1950 تا 1980 مترو در ساعاتی از روز با ازدحام جمعیت مواجه شد و فاصله کم بین ایستگاه‌ها موجب کندی شبکه شد.  پاریس به عنوان راه حل خط‌های حومه را در دهه 1960 به قسمت‌های جدید در مرکز شهر اتصال داد.

خط‌های 7، 8 و 9 قسمت‌های تجاری و اداری را به مناطق مسکونی شمال- شرق و جنوب- غرب متصل می‌کنند.

در اکتبر 1998 خط 14 افتتاح شد که در طول 63 سال اولین خطی کاملا جدید بود و هنوز هم تنها خط کاملا اتوماتیک در کل شبکه است.

ساعت کار:

ساعت کار مترو در طول هفته از 5 صبح لغایت 10 شب است. جمعه‌ها، شنبه‌ها و شب‌های تعطیلات یک ساعت به آن اضافه می‌شود. در آستانه سال جدید و مناسبت‌های خاص متروى پاریس کلا باز است.

بلیت:

فروش بلیت به دو صورت ساده و هوشمند هم از طریق کیوسک‌ها و هم به صورت خودکار است. بلیت استاندارد برای یک‌بار سفر و در اتوبوس و تراموا نیز قابل استفاده است. بلیت‌ها به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه هستند.

کارت‌های سفر یک روزه، دو روزه سه یا پنج روزه بیشتر برای توریست‌ها در نظر گرفته شده است. البته بهتر است در صورتی که سفرتان از روز دوشنبه آغاز می‌شود و بیش از 5 روز ادامه دارد، از کارت هفتگی که شامل 10% تخفیف است، استفاده کنید.

بلیت مخصوص تعطیلات آخر هفته برای جوانان زیر 26 سال فقط روزهای شنبه و یک شنبه معتبر است. قیمت آن برای مناطق 3-1، 3.30 فرانک و برای مناطق 6-1 و نیز سایر مناطق 8.20 فرانک است.

سالن‌های قطار مترو پاریس به شیوه‌ای زیبا که در افتتاحیه مترو در سال 1900 تعریف شد، تزیین شده‌اند. روح این زیباسازی از آن زمان تا کنون در بازسازی‌های مختلف مورد توجه و احترام بوده است.

www.paris.org/Metro, www.wikipedia.org

کد خبر 91323
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز