شنبه ۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: از اجرای سمفونی مقاومت در 4 شب اجرا حدود 3500 نفر دیدن کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی، علاوه بر تکمیل ظرفیت تالار وحدت که حدود 700 صندلی است، عده‌ای نیز به‌صورت ایستاده در بالکن‌ها و طبقه همکف در تالار حضور داشتند.

در اجرای چهارم، این برنامه به‌صورت زنده از طریق ویدئو پروژکتور در سالن انتظار تالار وحدت پخش شد.این سمفونی آخرین ساخته مجید انتظامی است که از 31 شهریور همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس با همت بنیاد رودکی، انجمن موسیقی ایران و بنیاد شهید توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری مجید انتظامی و گروه کر مرکز موسیقی به رهبری رازمیک اوهانیان، حماسه 8 سال دفاع مقدس را دوباره در یادها زنده کرد.

نخستین شب اجرای این سمفونی مصادف بود با درگذشت پرویز مشکاتیان، آهنگساز و نوازنده سنتور. مجید انتظامی اجرا را با یاد این هنرمند آغاز کرد و از حاضران خواست که به احترم هنرمندی که در تمام عمرش تلاش کرد تا چراغ موسیقی را روشن نگه دارد یک دقیقه سکوت کنند.

در چند سال اخیر ساخته‌های مجید انتظامی با دیدار بزرگان هنر و البته سیاست پیوند خورده است. این قاعده در این اجرا هم مستثنی نبود.محمد حسینی، نخستین بار پس از تصدی در جایگاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تماشای این سمفونی آمد.

او به تماشای این کنسرت نشست و در گفت‌وگو با فارس علاوه بر ارزشمند خواندن این سمفونی و همزمانی آن با هفته دفاع مقدس اعلام کرد که در آینده از ساخت موسیقی‌های فاخر حمایت خواهد شد.

وزیر ارشاد اعلام کرد که امیدوار است در آینده شاهد ساخت سمفونی‌ها و برنامه‌هایی از این دست باشد و این نوید را داد که در آینده بی‌مهری‌ها نسبت به هنر و هنرمند وجود نخواهد داشت. او در ادامه گفت:«با رویکرد کنونی، آثاری که متناسب با فرهنگ و مقتضیات جامعه ما ارائه می‌شود مورد حمایت خواهند بود.

تمام سعی ما بر این است که آثار موسیقایی تولید شده از جهت کمی و کیفی شرایط بهتری داشته و قابل ارائه در سطح جهان باشند.»

سازنده سوئیت سمفونی‌ «این فصل را با من بخوان» فرصت دیدار وزیر ارشاد را مغتنم شمرد و از وی خواست که به وضع موسیقی رسیدگی کند.

او با اشاره به وضعیت موسیقی در این 30 سال، نبود بودجه مخصوص ارکستر، وضعیت اعضای ارکستر و نداشتن سالن مخصوص موسیقی را از مهم‌ترین مشکلات این عرصه خواند و اضافه کرد: «برای جمهوری اسلامی خوب نیست که موسیقی‌اش را خارج از کشور ضبط کنیم.چرا باید سرود ملی جمهوری اسلامی در آلمان ضبط شود؟»

محمد حسین ایمانی خوشخو معاون هنری وزیر ارشاد، مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی و محمد علی خبری مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد، دیگر مسئولانی بودند که از این کنسرت دیدن کردند.

گرچه حضور این افراد در کنسرت‌های موسیقی به‌دلیل نوع کارشان عادی است، اما در شب چهارم، تالار وحدت میزبان وزیر پیشین فرهنگ وارشاد اسلامی بود؛ وزیری که اهالی موسیقی بیشترین انتقادها را به دوره او داشتند. در همین شب بیژن نوباوه، نماینده اصولگرای مجلس هم حضور داشت.

این دو نفر که با خانواده‌های خود به تماشای این اجرا نشستند بعد از پایان کنسرت به پشت صحنه رفتند و با مجید انتظامی و گروه ارکستر صحبت کردند. وزیر سابق ارشاد هم این کار را موسیقی فاخر خواند و خروجی کار را ارزشمند دانست.

او در ادامه به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: « امیدوارم فرصتی داده شود به مردم شهرستان‌ها که آنها هم از این اثر ارزشمند استفاده کنند. باید از بنیاد شهید سپاسگزاری کنیم که با سرمایه‌گذاری روی کارهای ارزشمند در کنار وزارت ارشاد و معاونت هنری به این مقوله توسعه می‌بخشد و خدا را بابت این همه آمادگی، استعداد و روحیه و خدمت بزرگ به حوزه فرهنگ کشور شاکریم.»

سمفونی مقاومت به سفارش بنیاد شهید و امور ایثارگران و با حمایت و همکاری معاونت هنری ارشاد و انجمن موسیقی، توسط مجید انتظامی ساخته شده است و احتمال تمدید آن وجود دارد.

کد خبر 91274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز