پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پیکر زنده‌یاد پرویز مشکاتیان با خواندن تصنیف معروف قاصدک توسط همایون شجریان و سخنان برخی از یاران و نزدیکانش در جلوی تالار وحدت بر دوش جمع کثیری از شهروندان برای خاکسپاری به نیشابور منتقل شد

به گزارش همشهری‌آنلاین در ابتدای مراسم حسین علیزاده از جایگاه هنری مشکاتیان سخن گفت و افزود که وی در موسیقی دستی چیره داشت و نابغه‌ای بود که از دست رفتنش ضایعه‌ای بزرگ برای جامعه موسیقی بود.

سپس داریوش پیرنیاکان به بی توجهی دولت به موسیقی اشاره کرد و خواستار آن شد که موسیقی را از این وضعیت فلاکت بار در‌آورند.

وی همچنین از شورای شهر و شهردای نیشابور قدردانی کرد که اسباب خاکسپاری استاد مشکاتیان در جوار عطار را فراهم کردند.

محمد رضا درویشی، دیگر یار مشکاتیان هم در سخنانی از بی توجهی دولت به موسیقی و اهل موسیقی یاد کرد و افزود مشکاتیان هنرمند بزرگی بود و بختیار که این همه مردم در خاکسپاری و تشییعش شرکت کردند اما هستند هنرمندان بزرگی که در نواحی ایران که کسی از آنها یادی نمی‌کند.

وی از حاج قربان سلیمانی یاد کردکه کسی به فکرش نبود و نیز برخی دیگر از هنرمندان نامی موسیقی نواحی که در فراموشی و بی‌خبری و بی‌توجهی از دست رفتند.

آیین مشکاتیان، فرزند استاد پرویز مشکاتیان دیگر فردی بود که به جایگاه آمد و به جای سخنرانی از حاضران خواست به احترام پدرش یک دقیقه سکوت اختیار کنند.

ایمانی خوشخو، معاون هنری وزیر ارشاد نیز بعد از آن به جایگاه رفت و به دیدار چند سال قبل خود با مشکاتیان اشاره کرد و گفت که در انتظار فرصتی است تا درد دل‌های این هنرمند نامی را قلمی کند.

در این مراسم پیام استاد حسن کسایی هم خوانده شد که از فقدان این هنرمند نامی و تاثیر گذار ابراز تاسف کرد

به گزارش همشهری‌آنلاین همایون شجریان هم در میانه‌های مراسم به دعوت مجری، عباس سجادی، شاعر و مدیرعامل موسسه نغمه شهر، به جایگاه آمد و تصنیف معروف قاصدک را خواند.

این تصنیف را سال‌ها قبل مشکاتیان بر روی شعری از زنده یاد مهدی اخوان ثالث و با صدای استاد محمد رضا شجریان در کنسرتی مشترک اجرا کردند که البته هیچگاه مجوز انتشار عمومی نیافت.

گزارش همشهری‌آنلاین حاکیست استقبال از این مراسم به اندازه‌ای بود که تمامی طول و عرض خیابان شهریار و نیز محوطه تالار وحدت از جمعیت پرشده بودند.
تقریبا تمامی هنرمندان موسیقی از هر گروه طایفه‌ای در این مراسم حضور داشتند.

در همین حال به گزارش واحد مرکزی خبر، در این مراسم جمع کثیری از هنرمندان، هنردوستان و مسئولان فرهنگی و علاقه مندان به موسیقی سنتی کشور حضور داشتند.

سخنرانی حسین علیزاده در مراسم تشییع پیکر پرویز مشکاتیان

همایون شجریان در مراسم تشییع پیکر مشکاتیان آواز خواند

بدرقه با  پیکر استاد مشکاتیان

آثار ماندگاری همچون "صبح است ساقیا، چکاد، افسرده حال، شکر و شکایت، دشتی، غم انگیز، آستان جانان، شیدایی، وطن، ایرانی، و‌ جان جهان از جمله ساخته‌های این هنرمند فقید به شمار می‌رود که با صدای هنرمندان صاحب نام کشور اجرا شده است.

کد خبر 91129

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز