سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: همزمان با اجرای سمفونی مقاومت، ساخته مجید انتظامی آلبوم و سی‌دی ‌آن نیز در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت

به گزارش همشهری‌آنلاین این خبر صبح سه شنبه 24 شهریور، از سوی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران اعلام شد که در نشست خبری  به اتقاق خبری،مدیر کل دفتر موسیقی و  خامه یار ، معاونت ارتباطات بنیاد شهید در نشست خبری شرکت کرده بودند.
سمفونی مقاومت روزهای 31 شهریور تا 4 مهر ماه سال جاری در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود.

مجیدانتظامی که پیش از این هم سمفونی‌های چندی را در ارتباط با مسائل جنگ و انقلاب ساخته بود درباره پیش‌زمینه‌های ساخت این اثر گفت:پیشنهاد ساخت سمفونی مقاومت حدود یک سال و نیم قبل به من داده شد اما به دلیل وقفه ای که در بین ساخت این سمفونی به وجود آمد و من برای ضبط اثر دیگری با نام سمفونی انقلاب مشغول بودم این کار کمی به تعویق افتاد.

به گفته انتظامی ، وی سعی کرده ابعاد مقاومت در این سمفونی را تنها در برداشت نظامی، جنگ و مقابله مستقیم نبیند و ابعاد دیگر مقاومت همچون زندگی عادی افرادی که برای تامین مایحتاج روزانه زحمت می‌کشند، را نیز لحاظ کند.[انتظامی و توجه به روح موسیقی ایرانی]

این آهنگساز در مورد کارکرد چنین نگاهی گفت: من با پرداختن به موضوعاتی چون مقاومت و ایثار در آثار موسیقایی سعی بر آن دارم تا فاصله میان آن دسته از جامعه را که هنوز موسیقی را حرام می دانند با موسیقی کم کنم. موسیقی هنری متعالی است که در آن به موضوعات ارزشی نیز می توان پرداخت.

 انتظامی در مورد سمفونی مقاومت که در آن محمد عبدالحسینی و نیما مسیحا به عنوان خواننده حضور دارند گفت: این اثر از 4 بخش"جوشش"، "آواز رود"، "امید" و "بانگ پیروزی" تشکیل شده است؛ البته ما قصد داریم بخشی از سمفونی ایثار را در ابتدای این کنسرت اجرا کنیم تا حلقه ارتباطی دو سمفونی ایثار و مقاومت ایجاد شود. اشعار سمفونی مقاومت را نیز ساعد باقری و بیگی حبیب آبادی سروده اند. محمد عبدالحسینی و نیما مسیحا نیز به عنوان خواننده در این اجرا حضور دارند.

وی گفت قرار بود علاوه بر اجرای سمفونی حرکات موزون ونمایشی هم اجرا شود که به دلیل برخی ناهماهنگی‌ها این اتقاق نیفتاد.

در ادامه این نشست عباس خامه‌یار، معاونت امور پژوهش و ارتباطات بنیاد شهید ، ضمن تمجید از سمفونی مقاومت گفت: در سال‌های گذشته ضمن تعامل با هنرمندان این عرصه شاهد خلق سه سمفونی با همکاری بنیاد شهید بودیم که شامل سمفونی ایثار در سال 84، سمفونی فلسطین در سال 86 و سمفونی مقاومت برای سال 88 هستیم؛ دو سمفونی قبلی بسیار مورد توجه قرار گرفت و ما قصد داشتیم سمفونی مقاومت را امسال در سالروز آزاد سازی خرمشهر به مردم کشورمان عرضه کنیم که متاسفانه این کار به تعویق افتاد.

وی همچنین از موافقت بنیاد شهید برای ساخت یک سمفونی با مفهوم پیروزی خبرداد و گفت که تمهیدات مقدماتی برای ساخت این سمفونی هم در حال طی شدن است.

در ادامه این نشست محمدعلی خبری، مدیر کل دفتر امور موسیقی به برنامه‌های‌آینده این دفتر برای گسترش موسیقی در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت:ما سعی داریم در آینده ای نزدیک بستر مناسب تری را به خصوص در شهرستان ها برای استفاده از این ظرفیت ها فراهم کنیم. حتی در بحث اجرای آثار ایرانی در خارج از کشور نیز ما به سمتی حرکت خواهیم کرد که بتوانیم زمینه اجرای آثار کشورمان را در خارج از مرزها برای معرفی بیشتر فرهنگ مان ایجاد کنیم.

 رضایی، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران هم از انتشار همزمان آلبوم سمفونی مقاومت خبر داد و گفت برای نخستین بار است که همزمان با اجرای زنده یک اثر برای نخستین بار، آلبوم موسیقی آن هم عرضه عمومی می‌شود.

کد خبر 90560

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز