گروه اقتصادی: مرحله دوم اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از ابتدای مهرماه امسال آغاز خواهد شد که شامل حال فعالان اقتصادی بزرگ و اصناف عمده خواهد شد

مهرماه سال گذشته دولت بدون فراهم کردن بسترهای لازم، قانون مالیات بر ارزش افزوده را به اجرا درآورد که به‌علت ناآشنایی اصناف با این طرح جدید، با موج اعتراض آنان مواجه شد.

درنهایت مقرر شد اجرای مالیات بر ارزش افزوده اصناف یکسال به تعویق بیفتد و در این یکسال، سازمان امور مالیاتی آموزش‌های لازم را به اصناف بدهد. مشمولان مرحله اول مالیات بر ارزش افزوده که شامل حال تمام واردکنندگان، صادرکنندگان و همچنین تمام فعالان اقتصادی با فروش سالانه بیش از 3 میلیارد ریال است، از سال گذشته اجرایی شده است.

اکنون قرار است از مهرماه، اجرای مالیات بر ارزش افزوده برای اصناف آغاز شود که بنابر اعلام سازمان امور مالیاتی و شورای اصناف کشور، در این مرحله فقط صنوف عمده مشمول این قانون خواهند شد و اکثر اصناف یعنی خرده‌فروش‌ها مشمول این قانون نیستند.

به گفته رئیس شورای اصناف کشور، در این مرحله از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، صنوف بند الف ماده 96 قانون مالیات‌های مستقیم تحت پوشش این قانون قرار خواهند گرفت که حدود 140هزار واحد صنفی هستند.

علت انتخاب این بخش از اصناف برای آغاز اجرای مالیات بر ارزش افزوده این است که بیشتر واحدهای صنفی مشمول بند الف ماده 96 قانون مالیات‌های مستقیم طبق قانون، از قبل مکلف به نگهداری دفاتر قانونی اسناد و مدارک و صورتحساب خود بوده‌اند و قاعدتا آمادگی بیشتری برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده دارند.

از بهمن‌ماه سال گذشته آموزش فعالان اقتصادی شاغل به فعالیت‌های موضوع بند الف ماده 96 قانون مالیات‌های مستقیم آغاز شد. قاسم نوده فراهانی رئیس شورای اصناف کشور در این باره توضیح داد: تولید‌کنندگان و وارد کنندگان، مؤسسات حسابرسی، بنکداران مواد غذایی، ‌انبارهای کالاهای تجاری، هتل‌های بیش از 3ستاره و موارد مشابه در این مرحله، مالیات بر ارزش افزوده خود را پرداخت می‌کنند.

‌اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده اصناف در 3 مرحله طراحی شده است. ‌تمامی‌ صنوف دارای دفاتر مانند آهن‌فروشان، طلافروشان و غیره شامل مرحله «ب» ‌قانون می‌شوند.‌ مرحله «ج» ‌نیز صنوف خرده‌فروش، سوپرمارکت‌دارها، خرازی‌ها، قصابی‌ها و غیره را دربرمی‌گیرد.

کد خبر 90497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز