گروه اقتصادی: ‌آنچه تحت عنوان بازار خودرو نامیده می‌شود تنها بازار چند تولید‌کننده داخلی است که به‌دلیل فقدان رقابت و حاکمیت انحصار به آن عنوان بازار داده شده است.

این شرایط موجب شده تا قیمت خودرو در این بازار انحصاری توسط تولید‌کنندگان کنترل ‌شود. کاهش شدید واردات در سال‌جاری نیز انحصار موجود را تشدید کرده و شرایطی فراهم کرده که قیمت به‌شدت تحت‌تأثیر عرضه تولید‌کنندگان داخلی است.

تعرفه بالای خودرو‌های وارداتی تنها بخش خاصی از انواع خودروهای داخلی را که خودروهای گران محسوب می‌شوند تحت‌تأثیر قرار می‌داد که با کاهش واردات، این بخش نیز با هیچ رقابتی روبه‌رو نیست و بازار به‌شدت در اختیار تولید داخلی است.

براساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران واردات خودرو در 2ماه ابتدای سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد، کاهش 68درصدی و از لحاظ ارزش نیز کاهش 87/67درصدی را تجربه کرد.

براساس آمار مذکور در این مدت در مجموع 6 هزارو  796 دستگاه خودرو به ارزش بیش از 135میلیون دلار وارد کشور شد که این آمار در مقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد. سال گذشته در مجموع 21 هزار و 155دستگاه خودرو به ارزش 418میلیون دلار وارد کشور شده بود.

توقف 2‌ماهه ثبت سفارش واردات خودرو در سال‌جاری از یک سو و احتمال تغییر قوانین واردات خودرو از نیمه دوم سال‌جاری از سوی دیگر را می‌توان از جمله دلایل کاهش واردات خودرو در 3ماه نخست سال‌جاری دانست.

این کاهش درحالی واقع شده که قیمت خودروهای خارجی کاهش یافته و به‌نظر می‌رسید که واردات خودرو در سال‌جاری از رونق بیشتری برخوردار شود ولی برخلاف این انتظار با کاهش رقابت در بازار، تولید‌کنندگان از بهشت انحصاری موجود بهره‌مند شدند.

با وجود این شرایط هر چند با آغاز تابستان شرایط به سود تولید‌کنندگان خودروی داخلی بود اما با پایان فصل سفر و فرارسیدن ماه رمضان و بازگشایی مدارس انتظار رکود و کاهش فروش، تولید‌کنندگان داخلی را به تلاش و عرضه خودرو برای گروه‌های خاص و شرایط ویژه فروش هدایت کرد.

توقف و کاهش شدید واردات خودرو که به نوعی به انحصار واردات نیز منجر شده است و تنها نمایندگی‌های مجاز را به واردات تشویق می‌کند؛ شرایطی فراهم کرده که  رکود بیشتر بازار خودروهای وارداتی به سود تولید‌کنندگان داخلی را به‌دنبال دارد.

کد خبر 90190

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز