جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: ولادیمیر وورونین روز جمعه در تلویزیون مولداوی گفت، با "قلبی گرفته" از ریاست جمهوری این کشور خداحافظی می‌کند.

اشپیگل آنلاین از چیسینائو و مسکو گزارش داد، استعفای وی ابتدای ماه آینده میلادی رسمی می‌شود. او هدایت این جمهوری سابق شوروی را به صورت رسمی به نیروهای غرب‌گرا واگذار کرد. وی گفت، کمونیست‌های حامی وی به اپوزیسیون تبدیل می‌شوند.

بر اساس قانون اساسی مولداوی، میهایی گیمپو (Mihai Ghimpu) غربگرا که پایان ماه اوت به ریاست پارلمان مولداوی برگزیده شد، به طور موقت سمت ریاست جمهوری را در دست می‌گیرد. گیمپو هوادار اتحاد با رومانی، همسایه عضو اتحادیه اروپاست.

مولداوی که کشوری بسیار فقیر محسوب می‌شود، ماه‌هاست در بحران سنگین سیاست داخلی به سر می‌برد.

رییس کمونیست‌ها گفت قصد دارد در آینده به عنوان نماینده پارلمان مشغول کار شود. حزب وورونین همچنان قوی‌ترین نیرو در پارلمان منتخب پایان ماه ژوئیه است.

دولت جدید ائتلافی با نام پیمان انضمام اروپایی دستکم به هشت رای کمونیست‌ها نیاز دارد تا بتواند در پارلمان رییس جدید دولت را انتخاب کند. این ائتلاف چهار حزبی با 53 کرسی، حد نصاب 61 رای را برای برگزیدن رییس جمهور در اختیار ندارد.

تنها نامزد ریاست جمهوری، ماریان لوپو (Marian Lupu)، رییس سابق پارلمان با 43 سال سن است. در صورتی که جانشینی برای وورونین تعیین نشود، اوایل 2010 در مولداوی انتخابات جدید پارلمانی برگزار می‌شود. در این صورت در این کشور دچار فساد و رانت‌خواری، پس از انتخابات ماه آوریل و ژوئیه، این سومین انتخابات ظرف 12 ماه اخیر خواهد بود.

مولداوی فقیرترین کشور اروپاست. درآمد سرانه در این کشور جنوب شرق اروپایی به طور متوسط 185 یورو است.

کد خبر 90168

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز