چهارشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

مهدی کشوریان: با افزایش تعداد کاربران اینترنت لزوم ارایه خدمات شهری به شهروندان توسط شهرداری بیش از پیش احساس می‌شود

یکی از اهداف شهرداری تهران هم دستیابی به شهری الکترونیک است. پایه‌های این شهر که مرکز اطلاعات آن محسوب می‌شود، به‌تازگی بنا نهاده شده و اکنون دستیابی به شهری کاملا الکترونیک چندان دور از دسترس نیست.

چندی قبل شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از دیتا‌سنتر سازمان فن‌آوری و اطلاعات شهرداری تهران مهم‌ترین و اولویت‌دارترین کار در مدیریت شهری به منظور تحقق مشارکت معنی‌دار شهروندان را دستیابی به شهر الکترونیک عنوان کرد.

شهر الکترونیک به معنی دستیابی به دنیای ارتباطات مستقیم مردم با مسئولان و تجمیع اطلاعات شهر در یک مرکز محسوب می‌شود که اکنون کلان‌شهر تهران به ستون‌های این شهر الکترونیکی دست یافته است.

قالیباف می‌گوید: «در کنار داشتن اطلاعات 2پارامتر از اهمیت زیادی برخوردار است؛ اول آن‌که اطلاعات دقیق و صحیح باشد و در کمترین زمان قابل دسترس باشد و دوم این‌که این اطلاعات را بتوان پردازش و از آن‌ها به صورت بهینه استفاده کرد».برای رسیدن به این 2مهم به زیرساخت‌هایی نیاز است که اکنون با تاسیس دیتا‌سنتر شهرداری تهران این زیرساخت‌ها بنا شده است. موضوعی که در راه‌اندازی شهر الکترونیک اهمیت دارد، ابزاری است که برای مدیریت در اختیار مدیران قرار می‌گیرد.

 قالیباف در این خصوص معتقد است: «یک مدیر نیازمند قدرت است. خیلی‌ها فکر می‌کنند قدرت در پول و جایگاه نهفته شده، اما در حقیقت در جایی نهفته شده که اطلاعات در آن‌جا متمرکز هستند. اگر مدیری نیازمند پول و اختیار است تا کار خود را انجام دهد، به این معنی است که یا توان انجام کار را ندارد و با در تشخیص کار موفق نیست. امروز شهرداری به بزرگ‌ترین ابزار مدیریت شهری یعنی دیتا‌سنتر که متعاقب آن شهر الکترونیکی بنا می‌شود دست یافته است.

قائمی، مدیرعامل سازمان فن‌آوری اطلاعات شهرداری تهران درباره بهره‌برداری از دیتا‌سنتر به همشهری زندگی می‌گوید: «شعار شهرداری تهران قرار گرفتن تهران در میان 10شهر برتر جهان از لحاظ الکترونیکی طی 5سال آینده است. شهردار  پایتخت  به اهمیت و فواید IT به خوبی پی برده و در هر برهه از مدیریت خود به این مساله تاکید داشته است.

 در این راستا برای دستیابی به شعار شهرداری تهران برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. ما به صورت روزانه سرویس‌هایی را ارایه می‌دهیم که این سرویس‌ها جایگاه تهران را در رنکینگ بالا می‌برد و به مرور زمان و براساس برنامه‌ای که تنظیم کرده‌ایم به آن‌چه شهرداری مد نظر دارد، دست خواهیم یافت».

پایه‌های شهر مجازی

مهندس قائمی  می‌گوید:« دیتا‌سنتر جزیی از سیستم IT است که برای دستیابی به شهر الکترونیک اولویت اول محسوب می‌شود. برای دستیابی به شهر الکترونیک به فضایی نیاز است تا اطلاعات در آن تجمیع و پردازش شود. این فضا باید دارای استانداردهای جهانی از لحاظ امنیتی باشد و برق آن نیز به صورت شبانه‌روز تامین شود. به این فضا که در حال حاضر به آن دست یافته‌ایم، دیتا‌سنتر گفته می‌شود».

1000ترابایت فضای اطلاعات

در حال حاضر فضایی که برای جمع‌آوری اطلاعات داریم 500ترابایت است که این فضا می‌تواند تا 1000ترابایت افزایش یابد. امروزه بسیاری از شبکه‌های اینترنتی از کشورهای خارجی ‌هاست دریافت می‌کنند که از لحاظ امنیتی هزینه‌بر است، اما این دیتا‌سنتر به عنوان ‌هاست شهرداری عمل می‌کند و قابلیت آن را دارد تا به مراکز دیگر نیز سرویس‌دهی کند.

پل ارتباطی شهرداری‌ها

دیتا‌سنتر سازمان فن‌آوری اطلاعات شهرداری ،تمامی اطلاعات شهرداری‌های مناطق را در اختیار دارد و در صورت نیاز آن‌ها را پردازش نیز می‌کند. در بازدید از دیتا‌سنتر اولین موردی که به چشم می‌خورد تابلویی است که نشان‌دهنده ارتباطات مناطق و شهرداری‌هاست. این تابلو نشان می‌دهد شهرداری در 550نقطه شهر به وسیله سیستم وایرلس و در 180نقطه با  فیبرهای نوری  وصل است.

15000خط تلفن

سیستم دیتا‌سنتر قابلیت سرویس‌دهی به مراکز گسترده‌ای را دارد. از این‌رو به این سیستم 15000خط تلفن متصل شده تا هر مرکز که قادر نباشد از سیستم‌های وایرلس و فیبر نوری استفاده کند، از خطوط تلفن سرویس خود را دریافت کند.  در حال حاضر از این 15000هزار خط تلفن 1200خط در اختیار مراکز مختلف قرار گرفته و توسط آن سرویس‌دهی می‌شود.

سیستم تله‌کنفرانس

در دیتاسنتر سیستم‌های ماهواره‌ای قرار داده شده که قادر خواهند بود تمامی شبکه‌های تلویزیونی را پوشش دهند.  این بخش به برگزاری تله‌کنفرانس‌ها اختصاص داده شده و این ارتباطات را میسر می‌کند.  این سیستم در کنار 15000خط متصل شده به دیتاسنتر قرار دارد تا بتوان از طریق سیستم‌هایADSL نیز آن را استفاده و در اختیار کابران قرار داد.

1000سرور ظرفیت دیتا‌سنتر

در فضایی که برای دیتا‌سنتر قرار داده شده به صورت 3خط موازی سیستم‌ها چیده شده‌اند و هر یک از آن‌ها دارای سرورهای مختلفی هستند.  در هر یک از این لاین‌ها که به سرورها اختصاص داده شده 300 سرور گنجانده شده که این تعداد یک‌سوم تعدادی است که می‌توان در آن تعبیه کرد. به گفته مسئول دیتا‌سنتر این بخش ظرفیت 1000سرور را داراست.

سیستم خنک‌کننده

دیتا‌سنتر بنا به فعالیتی که دارد حرارت زیادی از خود ساتع می‌کند که این حرارت اگر از بین نرود عملکرد دستگاه‌های پردازشگر را دچار مشکل می‌کند. به همین خاطر وقتی وارد محوطه دیتا‌سنتر می‌شوید سرما را به‌راحتی حس می‌کنید.  سیستم خنک‌کننده دیتا‌سنتر «اینرو» نام دارد و به وسیله آب هوا را خنک می‌کند. سیستمی که برای اولین بار در ایران استفاده شده است.

25درجه گرمای هوا

دمای استاندارد این محوطه باید بین 25 تا 30درجه و رطوبت نیز بین 35 تا 55درجه باشد در غیراین‌صورت دستگاه‌ها دچار مشکل می‌شوند. از این‌رو هواکش‌هایی در کنار سرورها قرار دارند که هوای خنک را به داخل دستگاه منتقل می‌کنند. از طرفی بخش گرم سیستم در محوطه‌ای دربسته قرار داده شده تا حرارت به محوطه منتقل نشود.

7ماه، 6میلیارد

محوطه دیتا‌سنتر باید به‌گونه‌ای باشد که برق را از خود عبور ندهد تا مشکلی برای سیستم‌ها به‌وجود نیاید. سیستم خاصی در ساخت این محوطه به کار رفته که هزینه زیادی نیز دربرداشته است. با این حال تمامی این سیستم‌ها ظرف مدت 7ماه به وسیله بهترین وسایل احداث شده و درمجموع نیز 6میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

سیستم مانیتورینگ

دیتا‌سنتر به سیستم مانیتورینگی متصل است که این سیستم تمامی ارتباطات نقاط مختلف درون شهر را نشان می‌دهد. هم‌چنین این سیستم مانیتورینگ امنیت سیستم را نیز کنترل می‌کند. از دیگر کارهایی که این بخش انجام می‌دهد، انتقال اطلاعات به مرکز دیگری در خارج از تهران است تا در صورت بروز مشکل در این مرکز اطلاعات که بسیار با ارزش هستند، حفظ شوند.

سیستم امنیتی

برای حفظ ایمنی  دیتا‌سنتر شیشه‌هایی در این محوطه به کار رفته که دوجداره و ضدگلوله هستند. دیوارهایی نیز قادر خواهند بود در دمای 700درجه به مدت 2ساعت دوام بیاورند. هم‌چنین برای اطفای حریق محوطه از سیستمی استفاده شده که به دلیل وجود باد در محوطه از ردیاب استفاده می‌کند و ظرف 10ثانیه محوطه را از مایع مخصوصی پر می‌کند که به سیستم‌ها آسیب نرسد.

ژنراتور‌های شبانه‌روزی

در بخش زیرین ساختمان فن‌آوری اطلاعات موتورهای برق قرار دارد که وظیفه روشن نگه‌داشتن سیستم‌ها را برعهده دارد. در این بخش ژنراتورهایی قرار دارد که در صورت قطعی برق قادر خواهند بود به سرعت برق را وارد شبکه کنند. البته باتری‌هایی نیز هستند که در صورت عدم کار کردن این ژنراتورها تا 2ساعت می‌توانند برق سیستم را تامین کنند.

همشهری زندگی 

کد خبر 90074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز