همشهری‌آنلاین: اولین رساله دکترا با عنوان بررسی وضعیت استفاده وزارتخانه‌های ایران از تکنولوژی‌های کاربردی روابط عمومی الکترونیک در مقطع دکترادفاع شد.

اولین رساله دکترا با عنوان بررسی وضعیت استفاده وزارتخانه‌های ایران از تکنولوژی‌های کاربردی روابط عمومی الکترونیک و ارایه یک مدل بومی مناسب توسط حمید ضیایی‌پرور در مقطع دکترای تخصصی علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران دفاع شد.

در این رساله که به راهنمایی و مشاوره دکتر سید وحید عقیلی، دکتر محمد سلطانی‌فر و نظارت و داوری دکتر مهرداد نوابخش، دکتر علی سمیعی، دکتر علی اکبر فرهنگی، دکتر علی اصغر محکی و دکتر افسانه مظفری انجام شد با دو روش تحقیقی پیمایشی و تحلیل محتوا به بررسی شناخت و نحوه استفاده از تکنولوژی‌های کاربردی روابط عمومی الکترونیک در وزارتخانه‌های ایران پرداخته شده است.

روابط عمومی الکترونیک یکی از رویکردهای جدید به موضوع روابط عمومی در کشورهای مختلف مستلزم شناخت و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های کاربردی مرتبط با آن است، این تکنولوژی‌ها طیفی از فناوری‌هایی نظیر وب سایت، وبلاگ، موتورهای جستجو، اینترانت، پادکست، کیوسک‌های اطلاع رسانی و اینترنتی، تلفن‌های‌ گویا، SMS، وپ، RSS، تبلیغات اینترنتی، اکسترانت، تله‌تکست و خبرنامه‌های الکترونیک را شامل می‌شوند.

اهدافی که محقق در پی‌رسیدن به آنها بوده است به این شرح بوده است‌: بررسی وضعیت شناخت تکنولوژی‌های کاربردی epr در وزارتخانه‌های ایران؛ بررسی وضعیت کاربرد و استفاده از تکنولوژی‌های کاربردی epr در وزارتخانه‌های ایران‌؛ بررسی موانع پیاده‌سازی و استفاده از تکنولوژی‌های کاربردی epr در وزارتخانه‌های ایران؛ ارایه یک مدل بومی epr برای وزارتخانه‌های ایران.

جامعه آماری این رساله شامل دو بخش می‌باشد:

  • الف - در بخش تحلیل محتوا: در این بخش جامعه آماری تحقیق تمام پرتال‌های وزارتخانه‌های ایران می‌باشد که شامل 20 وزارتخانه می‌باشد.
  • ب - در بخش پیمایشی، نیز جامعه آماری، ادارات کل روابط عمومی 20 وزارتخانه ایران می‌باشد.

در این تحقیق ابزار اندازه‌گیری در روش پیمایشی، پرسشنامه بوده و در روش تحلیل محتوا  نیز از ابزار‌های اینترنتی برای تنظیم جداول تحلیل محتوا استفاده شده است. در بخش آزمون‌های آماری نیز از آزمون غیر پارامتریک خی دو و با استفاده از ضریب کرامر، محاسبات انجام شده است.

نرم افزارهای مورد استفاده در تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز نرم افزار SPSS.15 و نرم‌افزار MICROSOFT OFFICE EXCEL 2007 بوده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع‌آوری شده از آمار توصیفی شامل جداول، نمودارها و همچنین آمار استنباطی مانند آزمون خی‌دو استفاده شد.

پژوهشگر با بررسی سوالات پرسشنامه و پاسخ‌های ارایه شده توسط پاسخگویان به این نتیجه رسید که اکثریت مدیران و مسئولان ادارات کل روابط عمومی وزارتخانه‌های ایران نسبت به تکنولوژی‌های کاربردی روابط عمومی الکترونیک شناخت کافی ندارند، همچنین محقق با انجام روش‌های تطبیقی به این ننتیجه رسیده است که 80 درصد وزارتخانه‌ها نمره قبولی از نظر پیاده‌سازی تکنولوژی‌های کاربردی روابط عمومی الکترونیک نگرفتند و میزان شناخت وزارتخانه‌های ایران از تکنولوژی‌های کاربردی روابط عمومی الکترونیک تقریبا در حد کم است. [توسعه دانش روابط عمومی نیازمند توجه جدی مدیران است]

این تحقیق نشان داد که اکثریت روابط عمومی‌های وزارتخانه‌های ایران استفاده چندانی از تکنولوژی‌های کاربردی روابط عمومی الکترونیک به عمل نمی‌آورند.

محقق همچنین با اتکا به یافته‌های بخش پیمایشی به این نتیجه رسید که بیشترین برخورداری ادارات کل روابط عمومی وزارتخانه‌های ایران از شبکه اینترانتی و کمترین برخورداری از پادکست بوده است.

علاوه بر پادکست، فناوری‌های وب 2 و سیستم آر اس اس و تالار گفتگو نیز کمترین استفاده را در روابط‌عمومی‌ها دارند، بر این اساس می‌توان نتیجه گیری کرد که رویکرد روابط عمومی‌های وزارتخانه‌ها به سمت فناوری‌های وب 2 بسیار ضعیف است، بررسی‌های محقق نشان داد که اکثر پرتال‌های دولتی موجود طی 5 سال گذشته طراحی و راه‌اندازی شده‌اند، با توجه به نو بودن فناوری‌های وب 2، در آن زمان هنوز این فناوری‌ها گسترش چندانی در ایران پیدا نکرده بودند مثلا زبان‌های برنامه‌نویسی جدید و تکنولوژی‌ها نوین طراحی سایت وارد ایران نشده بود و با فناوری‌های قبلی امکان طراحی و راه‌اندازی سرویس‌های جدید وجود نداشت، به نظر می‌رسد وب سایت وزارتخانه‌ها نیاز به یک بازنگری و توسعه و به روز رسانی فنی جدی دارد.

در این تحقیق تاکید شد که روابط عمومی الکترونیک قبل از اینکه یک فناوری باشد یک بینش و فلسفه است. اکثر پاسخگویان نیز با این دیدگاه موافق بودند بدین ترتیب که به اعتقاد 62 درصد آنها، صرف به کار‌گیری تکنولوژی‌های کاربردی روابط عمومی الکترونیک در روابط عمومی وزارتخانه‌ها بر کارایی روابط عمومی تاثیر‌گذار نیست.

محقق در انتها با ارایه مدل‌هایی از وب سنجی در دانشگاه‌های براون و موسسه اکونومیست و بررسی شاخص‌های وبومتریک در نهادهای رسمی ایران، مدلی بومی برای استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک در ایران ارایه داده است که تاکید آن بر امکانات تعاملی و مشارکتی و فناوری‌های وب 2 است. در این راستا محقق 39 پیشنهاد کاربردی برای پیاده‌سازی تکنولوژی‌های کاربردی روابط عمومی الکترونیک در دستگاه‌ها و موسسات دولتی ارایه داده است.

این پایان‌نامه با درجه عالی و نمره 5/19 پذیرفته شده است. حمید ضیایی‌پرور، مولف 10 جلد کتاب در زمینه ژورنالیسم و روابط عمومی و از جمله 2 جلد کتاب‌های تکنولوژی‌های کاربردی روابط عمومی الکترونیک است که توسط دبیرخانه همایش روابط عمومی الکترونیک منتشر شده است.

او در کارنامه حرفه‌ای خود 17 سال سابقه روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های خراسان و همشهری را دارد و هم اکنون دبیر گروه دانش و سلامت روزنامه همشهری است. ضیایی پرور علاوه بر آن، مدرس دانشکده صدا و سیما و دانشگاه آزاد اسلامی است و وبلاگ خبرنگار توسط وی طی 7 سال گذشته به روز رسانی شده است.

 انتشار مجموعه مقالات همایش روابط عمومی الکترونیک

کد خبر 89875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز