یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: کتاب "جیگی جیگی ننه خانوم" روایت زندگی مطربی دوره گرد است به نام جیگی، جیگی

 که در حرم مطهر امام رضا(ع) دفن شده است

به گزارش همشهری‌آنلاین در این کتاب که به کوشش محمد برومند از سوی انتشارات جهان سترگ به بازار کتاب عرضه شد، علاوه بر مقدمه و نوشته نسبتا بلند مولف کتاب در زمینه چند و چون و چگونگی پیدایی جیگی جیگی ننه خانوم و پاسخ دادن به برخی ابهامات درباره این شخصیت راز آمیز نوشته‌هایی از اصغر امیر خدیوی، رضا کیانیان، داود کیانیان، رضا صابری، اصغر محکی و رضا سلیمان نوری و ... آمده است که همگی این افراد از جمله چهره‌های شناخته شده عرصه هنر و فرهنگ و مطبوعات‌اند که در یک نکته مشترکند و آن مشهدی بودن که محل زندگی شخصیت اصلی این کتاب است.

همین همزیستی در منطقه یاد شده نکاتی را در ذهن و ضمیر آنها درباره این شخصیت و کارهای راز آمیزش نشانده است که هر کدامشان از زاویه‌ای خاص به آن پرداخته‌اند.

گرد‌آورنده این کتاب درمقدمه‌اش آورده است که برای دست یافتن به حقیقت زندگی و مرگ مطربی دوره‌گرد که در دهه سی وچهل در مشهد می‌زیست و به جیگی جیگی ننه خانم مشهور است با بیش از صد نفر از خدام حرم و  مردم نوغان ( محله‌ای که جیگی جیگی نزدیک آنجا زندگی می‌کرد و بیشتر از هر محله‌ دیگری در‌آن رفت و آمد داشت) گفت وگو کرده است.

 رضا کیانیان در یادداشت خود به چهره و قیافه وی اشاره دارد و می‌نویسد: «در دوران دبستان، وقتی 8- 9 ساله بودم، مطرب دوره گردی در مشهد بود به نام جیگی جیگی ننه خانوم. نه این که اسمش همین باشد، میان مردم به این اسم معروف بود. مرد لاغر اندام و بلندی بود با موهای صاف و لخت. سیه چرده بود و لباس‌های رنگی ژنده‌ای داشت.»

کتاب از چند بخش تشکیل شده است، در بخش اول که عنوان مطرب عشق را بر خود دارد، اطلاعات پراکنده مردم درباره جیگی ، جیگی تدوین و آمده است.

در بخش دوم یادداشت‌هایی از چهره‌های معروف عرصه فرهنگ و هنر و ارتباطات مشهد درباره این چهره آمده است.بخش بعدی اشعاری از شاعران در این زمینه و در نهایت در دوبخش پایانی نمایشنامه و فیلمنامه جیگی جیگی آمده است.

مولف و ‌گردآورنده کتاب پیش از انتشار این اثر نمایشنامه‌ای با همین عنوان را با گروه تئاتر سیمرغ و باهمکاری بنیاد شهید خراسان رضوی کارگردانی کرده و به صحنه برده بود.

«جیگی جیگی ننه خانوم: به کوشش محمد برومند/ناشر: انتشارات جهان سترگ، چاپ اول1388/ قطع رقعی/ قیمت:2200  تومان/160 صفحه

کد خبر 89724

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز