همشهری آنلاین: رئیس جمهور با تشریح اهمیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ماموریت این وزارتخانه عین ماموریت انقلاب اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود احمدی نژاد بعد از ظهرشنبه چهاردهم شهریور طی سخنانی در مراسم تودیع و معارفه وزرای قدیم و جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در سالن معاونت سینمایی این وزارتخانه برگزار شد، گفت: بدون تردید حوزه عمل این وزارتخانه مهمترین و پیچیده ترین مسئولیت‌ها در بین دیگر وزارتخانه ها است.

وی افزود: ماموریت این وزارتخانه عین ماموریت انقلاب اسلامی است و یک پله پایین تر از می توان گفت که ماموریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روح حاکم بر ماموریت جمهوری اسلامی ایران است چرا که انقلاب و نظام اسلامی در خدمت تعالی انسان‌ها است.
رئیس جمهور با اشاره به ماموریت اصلی انقلاب اسلامی اظهار داشت: ماموریت اصلی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران بستر سازی برای تعالی انسانها است و وظیفه اصلی انقلاب کار فرهنگی است و ما در بین 21 وزارتخانه تنها این وزارتخانه را داریم که چنین وظیفه‌ای بر عهده آن است.

احمدی نژاد ادامه داد: تنها وزارتخانه‌ای که تمام ماموریت آن مرتبط با انسان و روح انسان و نخبگان است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد و بسیاری از وزارتخانه تدارک سخت افزار‌ها برای زندگی شاد است اما این وزارتخانه تمام کار او نرم افزاری و فرهنگی است لذا مهمترین وزارتخانه است چرا که مهمترین ماموریت نظام اسلامی فرهنگ است و اگر چنین چیزی نبود نظام اسلامی با دیگر نظام‌ها تفاوتی نداشت.

وی با اشاره به ویژگی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این وزارتخانه با اندیشه روح و روان انسان‌ها در ارتباط است و این کار سختی است و پیچیده ترین کار است چرا که تعریف مرز‌ها بسیار ظریف و مشکل است و اگر بگوییم که همه باید دست به دست هم بدهیم تا این وزارتخانه ماموریت خود را به درستی انجام دهد، سخن بیراهی نگفته‌ایم چرا که ممکن است مردم با محدودیت‌های مالی و اقتصادی زندگی کنند اما انسان نمی‌تواند بدون فرهنگ و اندیشه زندگی کند.

رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: از 21 وزارتخانه 19 وزارتخانه در تدارک جسم مردم و 2 وزارتخانه و در خط مقدم آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خدمت اندیشه و روح انسان‌ها است و فهرست ماموریت‌های این وزارتخانه گسترده‌ و متنوع است و این وزارتخانه مهمترین وزارتخانه است که می‌تواند فضای عمومی جامعه را به درستی هدایت کند و اگر این وزارتخانه موفق باشد به طور حتم همه ما موفق هستیم.

احمدی نژاد خطاب به همه افرادی که می‌خواهند در عرصه فرهنگ کار کنند، گفت: همه افرادی که می‌خواهند در عرصه فرهنگ خدمت کنند باید روحیه خود را در طراز و اهمیت فرهنگ ملت ایران قرار دهند و اگر مجموعه این وزارتخانه و همه هنرمندان و اهالی فرهنگی خودشان یک حرکت کمالی و رو به جلو را در خود نهادینه نکنند بدون تردید در صیانت از فرهنگ آرمانی موفق نیستند.

وی با اشاره به روش‌های صیانت از فرهنگ اظهار داشت: صیانت از فرهنگ و ترویج آن نیازمند روش‌های فرهنگی است و کار فرهنگی بهترین هدیه به جامعه است کما اینکه در طول تاریخ عناصر فرهنگی در زیباترین قالب یعنی هنر ماندگار به ما رسیده است و صیانت از فرهنگ جزء با استفاده از فرهنگ و قالب‌های زیبا غیر ممکن است.

رئیس جمهور با اشاره به شناسایی فرهنگ و هنر ایرانی و روش های شناسایی آن گفت: قریب به یقین می‌تواند گفت که بسیاری از اهالی فرهنگ و اندیشه ما با ذخایر فرهنگی این سرزمین آشنا نیستند چه برسد به جوانان کم سن و سال و خود این کار یعنی شناساندن فرهنگ و ذخایر فرهنگی یک ماموریت و کار بزرگ است و شما باید آینه‌ای در دست بگیرد و ویژگی‌های این سرزمین را به نسل‌های مختلف نشان دهید و این بزرگترین کار فرهنگی است.

احمدی نژاد در ادامه اظهار داشت: فرهنگ ایران زمین جزء متنوع ترین فرهنگ‌ها است که چه در اصول و مبانی خرده فرهنگ‌ها یکپارچه هستند و در همه جا شجاعت، مهمان نوازی، صداقت، یک رنگی دفاع از مظلوم ایستادگی در مقابل ظالم پایه های فرهنگ را تشکیل می‌دهد اما ظرف‌های رنگارنگ تجلیل گاه فرهنگ افتخار آمیز این سرزمین هستند.

وی با اشاره به راه کارهای مقابله با فرهنگ مهاجم اظهار داشت: ما می‌خواهیم در برابر فرهنگ مهاجم و تخریب گر بایستیم و این ایستادگی با قوای نظامی امکان پذیر نیست و باید داشته‌های تاریخی یک ملت را جاری کنیم تا بتوانیم در مقابل فرهنگ مهاجم و تخریب‌گر بایستیم و صیانت از نشانه های فرهنگ ملی وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و صیانت از زبان و گویش‌ها که جز سرمایه های ما محسوب می‌شوند باید مورد حمایت قرار گیرد و نباید حمایت از زبان لباس و فرهنگ ملی را دست کم بگیریم چرا که جلوه فرهنگ و استقلال فرهنگی است که صیانت از آن جزء ماموریت‌های وزارت ارشاد است.

رئیس جمهور با اشاره به صحنه‌های اصلی مواجه با دنیای استیلاگر گفت: صحنه اصلی مواجه با دنیای استیلا گر عرصه فرهنگی است و این سر و صداها و دعواها همه سیاسی هستند و در مقابل مواجه فرهنگی راه فرعی می‌باشد و تنها داشته ملت ایران برای عرضه به دنیا فرهنگ است و باید خود را برای حضور در عرصه های جهانی مجهز کنیم.

احمدی نژاد خطاب به دنیای استکبار گفت: آن افرادی که باید به دنیا خط بدهند، ملت ایران هستند و هیچ عرصه فرهنگی در دنیا نباید از حضور هنرمندان، اهالی فرهنگ ایران خالی باشد و این امر شدنی است چرا که ما دارای پیشینه فرهنگی قابل عرضه به جهان هستیم که البته کار ما باید بر اساس قانون و اصول مورد نظر ملت ایران باشد و در عرصه فرهنگ باید از کارهای سلیقه‌ای پرهیز کنیم.

وی افزود: تمامی فعالان عرصه فرهنگ باید با 150 کیلومتر در ساعت در عرصه تعالی و فرهنگ بدوند تا عرصه‌ای برای اهالی هنرمندان باز شود و اگر آهسته باشد انتظار قدم زدن اهالی فرهنگی در این عرصه درست نیست و تشویق‌ها و حمایت‌ها پس از حرکت معنا پیدا می‌کند.

رئیس جمهور خطاب به مسئولان امور فرهنگی کشور گفت: باید عرصه‌ها را برای جوانان باز کنید کنید و یک طرح مشارکت عمومی در اظهار نظر برنامه ریزی و تصمیم گیری باید اجرا شود و در اظهار نظر و برنامه ریزی باید فضا باز بوده و همه مردم ایده‌ها و نقد های خود را بیان کنند و پس از تصمیم گیری درست و صحیح باید از همه برای مشارکت در آن دعوت کنید.

احمدی نژاد با اشاره به ذخایر غنی ملت ایران اظهار داشت: در هر بخشی از کار هنری که وارد شویم ذخیره ملت ایران غنی و خوب است و باید اکثر هنرمندان نویسندگان و دلسوزان فرهنگ جای خود را در فضایی که شما درست می‌کنید، پیدا کنند، البته کار بسیار سخت و پیچیده است و باید خود، ملت ایران و اهالی فرهنگ را باور داشته باشیم و حرکت کنیم.

وی در پایان خطاب به همه وزارتخانه‌ها به ویژه وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جمع کثیری از اهالی فرهنگ جزو کارمندان این وزارتخانه هستند و قبل از اینکه وارد کار بشوید باید پای حرف این افراد بنشیند و مشکل آنها را حل کنید.

در پایان این مراسم، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان تابلو فرشی به محمد حسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم اهدا کرد و از فعالیت‌های وی در طول این مدت تشکر و قدردانی کرد.

کد خبر 89619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز