شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین - مریم دری‌منش: آدمیر مارکز منز در تاریخ ۸ نوامبر سال ۱۹۲۲ در رسیف برزیل به دنیا آمد. وی در جام جهانی فوتبال ۱۹۵۰ برزیل با ۸ گل زده آقای گل شد.

آدمیر مارکز منز

اولین قدم‌های آده‌میر در فوتبال در اسپسورت کلوب دو رسیف بود، تیمی که پدرش، آنتونیو رودریگز مندز رئیس آن بود. آده‌میر که یک مهاجم بود، تا سال ۱۹۴۲ در این تیم بازی کرد. از سال ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵ توانایی خود را در تیم واسکو دو گاما به نمایش گذاشت. در فصل ۱۹۴۷/۱۹۴۶ به باشگاه فلومیننزه پیوست و از آنجا دوباره به واسکو دو گاما بازگشت. او در سال ۱۹۵۶ به فعالیت خود به عنوان بازیکن پایان داد.

باشگاه‌هایی که در آنها بازی کرده است:

۱۹۳۸ – ۱۹۴۲: اسپورت کلوب دو رسیف
۱۹۴۲ – ۱۹۴۵: واسکو دو گاما
۱۹۴۶ – ۱۹۴۷: فلومیننزه فوتبال کلوب
۱۹۴۸ – ۱۹۵۶ واسکو دو گاما
در مجموع: ۴۹۷ بازی باشگاهی – ۳۹۶ گل

بازی در تیم ملی

پدر آده‌میر با نام دی. ای. دا گیا به عنوان مدافع در جام جهانی ۱۹۳۸ بازی کرد. خود وی در ۱۸ سالگی برای اولین بار به تیم ملی فراخوانده شد. او یکی از ستارگان تیم ملی برزیل در جام جهانی ۱۹۵۰ در کشور خودش بود. در روز ۲۴ ژوئن دو ل در مقابل مکزیک (۴ : ۰) به ثمر رساند، در مقابل یوگسلاوی (۲ : ۰) هم یک گل زد.

برزیل که در گروه خود صدرنشین شده بود، در مرحله بعدی در دیدار برابر سوئد که آن زمان قهرمان المپیک بود، در مقابل ۱۶۰۰۰۰ تماشاگر در ورزشگاه غول‌پیکر ماراکانا در ۹ ژولای، برزیل ۷ بر ۱ پیروز شد و آده‌میر در این دیدار ۴ گل تیمش را وارد دروازه سوئد کرد.

چهار روز بعد در دیدار با اسپانیا که به برتری ۶ بر ۱ برزیل انجامید، دوباره آده‌میر دو گل به ثمر رساند. بدین ترتیب تعداد گل‌های زده او به عدد نه رسید و وی با این نه گل، ‌ آقای گل جام جهانی ۱۹۵۰ شد. البته این گل‌ها برای رسیدن برزیل به مقام قهرمانی کافی نبود.

 در این جام در بازی سرنوشت‌ساز فینال مقابل مجارستان، برزیل ۱ بر ۲ در ورزشگاه ماراکانا مغلوب شد. باختی که تمام برزیل را در ماتم فرو برد. جالب توجه این که این بازی، تنها دیدار در جام  جهانی بود که آده‌میر در آن گلی نزد.

اولین حضور درتیم ملی برزیل: ۲۱ ژانویه ۱۹۴۵ مقابل کلمبیا (۳ : ۰) در سانتیاگو در شیلی
آخرین حضور در تیم ملی برزیل: ۱۵ مارس ۱۹۵۳ مقابل مجارستان (۱ :۰) در لیما در پرو

در جام جهانی: ۶ بازی – ۹ گل (آقای گل جام جهانی ۱۹۵۰)
در مجموع: ۳۸ بازی ملی – ۳۱ گل

فعالیت‌های پس از فوتبال

بعد از پایان فعالیتش به عنوان بازیکن فوتبال، یکی از محبوب‌ترین گزارشگران رادیو و تلویزیون بود. وی همچنین به عنوان مفسر در روزنامه‌های "او دیا" و "آ نوتیسیا"، به عنوان مربی در واسکو دو گاما و فلومیننزه، و نیز به عنوان تاجر فعالیت می‌کرد.

موفقیت‌ها:

قهرمانی در کوپا آمه‌ریکا با تیم ملی برزیل: ۱۹۴۹
نایب قهرمانی جام جهانی با تیم ملی برزیل: ۱۹۵۰
قهرمانی باشگاه‌های برزیل با واسکو دو گاما: ۱۹۴۵، ۱۹۴۹، ۱۹۵۰، ۱۹۵۲
قهرمانی باشگاه‌های برزیل با فلومیننزه

*آخرین بروزرسانی ۳ اسفند ۱۴۰۰

کد خبر 89568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز