حسین سلطان زاده: جامعه تورگردانان ایران و عضو کمیته اضطراری رفع مشکلات جاری درباره وضعیت تورهای ورودی با اشاره به اینکه مشکلات زیادی به ابطال تورهای ورودی، منجر شده، توضیح داد:

گم‌شدن بازار گردشگری ایران در کشورهای خارجی به لحاظ افزایش بی‌رویه قیمت خدمات گردشگری مهم‌ترین دلیل نامساعد بودن تورهای ورودی در ایران است.

به گفته ناصر رسولی اکنون که بحران اقتصادی در جهان پیش آمده، نرخ تورها در کشورهای مختلف پایین آمده تا بازار بخش‌های مختلف صنعت به حرکت افتد و همچنین این صنعت نیز خود دچار لطمه و آسیب نشود.

همچنین این کار به‌نظر باید جایگزینی برای صنایع درآمدزا شود به همین ترتیب کشورها یارانه‌‌هایی را برای سازمان‌های توریستی اعطا می‌کنند تا این بخش رونق بگیرد. این بدین معنی است که درآمد این بخش را به ضررهای سایر صنایع اختصاص می‌دهند.

این کارشناس اضافه کرد: این راهکار می‌تواند برای کشور ما نیز پیاده شود‌ اما نه تنها یارانه‌‌ای به بخش گردشگری اعطا نشده و قیمت‌ها تعدیل نمی‌شوند، بلکه ما شاهد افزایش قیمت خدمات گردشگری نیز هستیم که ادامه این روند در نهایت به فاجعه منجر خواهد شد. هتل‌ها در ایران قیمت‌های خود را تا 40 درصد افزایش داده‌اند، نرخ حمل‌ونقل هم با 25 درصد رشد مواجه شده است، مواد غذایی نیز بیش از 100 درصد اضافه قیمت دارند که این عوامل باعث شده پکیج گردشگری ایران نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش داشته باشد و این افزایش در نهایت باعث عدم‌حضور توریست‌های خارجی به ایران شده است.

رسولی در عین حال این افزایش قیمت را ناگهانی و بدون نظم و ترتیب عنوان کرد و گفت: این موضوع به‌خصوص زمینه شکایت تورگردان‌های خارجی را به همراه داشته است. این در حالی است که افزایش قیمت‌ها تاثیر بیشتری نسبت به وقایع انتخاباتی در ایران بر تورهای ورودی داشت. او افزود: این افزایش قیمت متأسفانه به‌عنوان رویه از سوی مسئولان گردشگری ادامه خواهد یافت.رسولی گفت: با به آرامش‌رسیدن جامعه، باید موضوع افزایش قیمت خدمات گردشگری به دقت بررسی شود و اگر ما نتوانیم در این خصوص با برنامه‌ریزی مطلوب عمل کنیم کشورهای همسایه، همچون ترکیه و لبنان از این شرایط بهره‌مند خواهند شد.

او همچنین به موارد دیگر مطرح شده در این کمیته اشاره کرد و ادامه داد: تعدادی از آژانس‌ها با توجه به سکوتی که برای تورهای ورودی ایجاد شده در لبه پرتگاه قرار گرفته و در آستانه ورشکستگی هستند، در حالی که اکنون دولت باید وارد عمل شود و به بخش خصوصی کمک کند.

این کارشناس همچنین درباره افزایش قیمت هتل‌ها نیز گفت: هتل‌ها در ایران یا دولتی هستند یا خصوصی؛ دولتی‌ها در افزایش قیمت خودسر عمل کرده و به نرخ مصوب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توجهی نمی‌کنند، بخش خصوصی نیز دنباله رو و حتی جلوتر از بخش دولتی عمل می‌کند و نرخ‌ها را بالا می‌برد. این افزایش قیمت به‌دلیل کمبود امکانات و افزایش تقاضاست که باید با دخالت دولت و مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی حل شود. او در نهایت به 555 گروهی اشاره کرد که در 3ماه اخیر سفر خود به ایران را لغو کرده‌اند.

کد خبر 89559

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز