سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

گروه دانش – حمید ضیایی‌پرور: بازی‌های رایانه‌ای گردش مالی عظیمی در دنیای امروز دارند و این بازی‌ها به‌عنوان یک رسانه جدید طرفداران بی‌شماری در سراسر جهان پیدا کرده‌اند

تنها در سال 2007 گردش مالی این صنعت حدود 42 میلیارد دلار بوده است. تا‌کنون در ایران 40 بازی ایرانی تولید شده است، حضور ایران در 2 رخداد جهانی مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای انگیزه‌ای برای تهیه گزارشی در این زمینه شد.

بهروز مینایی مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای ایران در این باره به خبرنگار همشهری گفت: این بنیاد اخیرا در کنفرانس توسعه‌دهنده‌های بازی‌های رایانه‌ای موسوم به2009 GDC Europ ‎ و نمایشگاه Gamescom 2009‎ آلمان شرکت کرده و توانمندی‌های کشورمان را در تولید بازی‌های رایانه‌ای به دنیا معرفی نمود.[بازی‌های کامپیوتری ایرانی در گیمزکام]

وی افزود: در کنفرانس GDC که از 26 تا 28 مرداد ماه در شهر کلن آلمان برگزار شد 5 شرکت از ایران حضور داشتند و با ملاقات‌ها و گفت‌وگوهایی که با توسعه‌دهندگان بازی انجام شد زمینه انتقال دانش و تجربیات کشورهای پیشرفته به داخل ایران فراهم شد.

وی اضافه کرد: امروز بسیاری از کشورهای اروپایی مثل فرانسه، آلمان و سوئد در بخش بازی‌های جدی «Serious Games» و آموزشی (Game-based Learning) سرمایه‌گذاری‌های 2 میلیارد یورویی انجام داده‌اند تا این شاخه از گیم توسعه بیشتری پیدا کند.

مینایی درباره نمایشگاه Gamescom 2009‎ نیز گفت: این نمایشگاه در 2 بخش تجاری و سرگرمی برگزار شد؛ بخش تجاری ورودی سنگینی برای بازدید دارد و بخش سرگرمی دارای فضای بسیار بزرگی جهت بازدید عموم است که تولیدکنندگان بزرگ بازی‌های رایانه‌ای در این بخش حضور چشمگیری داشتند.

در این بخش نیز ایران برای نخستین بار دارای 60 متر غرفه بود که در آن 8 بازی ایرانی معرفی شد. وی در پاسخ به این سؤال که چرا تعداد بیشتری از تولید‌کنندگان بازی‌های ایرانی در این نمایشگاه شرکت نکردند، گفت: بیشتر مشکلات مربوط به اخذروادید و هماهنگی‌های داخلی بود.

با این حال غرفه ایران با مشارکت 5 شرکت، معرفی 8 بازی (عصر پهلوانان، گرشاسب، شمشیر نادر، پایان معصومیت، لطفعلی‌خان زند، زندگی جدید سارا، ایمان پولادین و میترا) و غرفه‌آرایی جذاب باعث جلب توجه بازدیدکنندگان شده بود و بسیاری از متخصصان این صنعت از اینکه در ایران نیز بازی تولید می‌شود ابراز تعجب می‌کردند.

حتی شبکه ZDF آلمان یک روز از ساعت 9 صبح تا 6 عصر در غرفه ایران حضور یافت و با تمام مسئولان ایرانی گفت‌وگو کرد. مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای ایران افزود: حتی ناشرانی از آمریکا، ترکیه، ایتالیا و هلند به ما مراجعه کردند و با بازی‌های ایرانی آشنا شدند.

استادان مختلفی از دانشگاه‌های هلند و آلمان نیز طی مذاکراتی که با ما داشتند برای راه‌اندازی رشته تولید بازی در دانشگاه‌های ایران اعلام آمادگی کردند و حتی حاضر به همکاری با ما برای برگزاری کارگاه‌های تخصصی در ایران شدند.

دکتر مینایی اظهار داشت: طیف دیگری از مراجعان غرفه ایران نیز کسانی بودند که برای ترجمه و یا توسعه بازی‌های ایرانی اعلام آمادگی کردند.

سران Gamescom و‎ GDC‎ نیز ضمن بازدید از غرفه ایران با کیفیت محصولات ایرانی آشنا شدند.به گفته وی، در جریان برگزاری نمایشگاه بزرگ Gamescom2009‎ که در شهر کلن آلمان برگزار شد، مدیران نظام ملی رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای ایران طی نشست‌هایی با مسئولان سازمان USK ‎ آلمان به بحث و تبادل نظر درخصوص مسائل مشترک پرداختند.

وی تصریح کرد: شیوه‌های عمل، طراحی معیارها و گروه‌بندی سنی از جمله موضوعات مهم مورد گفت‌وگو بود که دو طرف ابراز امیدواری کردند تا در قالب فعالیت‌های مشترک ضمن انتقال تجربیات در رفع کمبودها و نقایص یکدیگر را یاری نمایند.

صادرات بازی

یکی از نکاتی که همیشه از اهمیت فراوانی برای ایران برخوردار است قدرت و ظرفیت صنعت تولید بازی‌های رایانه‌ای برای صادرات و ایجاد ارزش افزوده است. بازی رایانه‌ای متکی به نیروی فکر و اندیشه و تخصص فنی است که این ظرفیت به‌طور گسترده در ایران وجود دارد.

مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای نیز این موضوع را تایید کرد و گفت: بررسی‌ها و مشاوره‌های انجام شده نشان می‌دهد که بازی‌های ایرانی با اندک تغییری می‌تواند در بازارهای اروپایی و آمریکایی فروش خوبی داشته باشد.

متفاوت بودن ارزش‌های حاکم بر بازی‌های ایرانی باعث شده تا طیف گسترده‌ای از مخاطبان در غرب را جذب کند. برخی از بازی‌های ایرانی مبتنی بر ارزش‌ها و اسطوره‌های کهن ایرانی است که قابلیت جذب مخاطبان جهانی را دارد.

غفلت از ظرفیت بازی‌ها

در سخنانتان به این نکته اشاره کردید که برخی از کشورهای اروپایی بالای 2 میلیارد یورو در بخش بازی‌های جدی و آموزشی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌توانید این رقم را با بودجه مربوطه در ایران مقایسه کنید؟» این هم سؤال دیگر خبرنگار ما بود که مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در پاسخ اظهار داشت: کل بودجه سالانه این بنیاد 2 میلیارد تومان است که حدود 2 میلیون دلار می‌شود درحالی‌که این رقم معادل بودجه تبلیغاتی یکی از بازی‌های بزرگ رایانه‌ای دنیاست.

امروز بودجه تولید هر بازی در دنیا بیش از10 میلیون دلار است و ما با این بودجه باید 35 تا 40 شرکت تولیدکننده بازی را حمایت کنیم. تازه در برنامه چهارم توسعه ما موظف شده‌ایم تنها در سال 88 رقم 40 بازی جدید را تولید کنیم و به‌رغم اینکه 80 درصد بودجه را برای حمایت گذاشته‌ایم باز جوابگو نیست.

راه حل چیست؟

به اعتقاد مینایی راه حل مشکل تولیدبازی‌های رایانه ای‌درایران، تدوین قوانین مرتبط با کپی رایت و حمایت جدی‌تر از تولید‌کنندگان بازی در ایران است. همچنین راه‌اندازی رشته‌های بازی در دانشگاه‌های ایران می‌تواند به تربیت نیروی انسانی متخصص در این زمینه کمک کند؛

چیزی که به‌رغم پیگیری‌های چند ساله اخیر هنوز به نتیجه نرسیده است. برای این منظور باید ابتدا متون آموزشی، کتاب‌ها و تحقیقات علمی صورت گیرد و استادان مربوطه تربیت شوند تا بعد رشته‌های گیم راه‌اندازی شود.

حمایت‌های دولت نیز می‌تواند راهگشا باشد؛ امری که در کشورهایی نظیر کره، هلند، ژاپن، فرانسه و ایتالیا صورت گرفته و تجربه موفقی از تولید بازی‌های رایانه‌ای را پیش روی ما قرارداده است.

کد خبر 89308

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز