مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

معصومه ابوالحسنی: سینما بهاران یکی از قدیمی‌ترین سینماهای شهر تهران است که به‌تازگی از سوی شهرداری این منطقه در حال بازسازی است

 این سینما بعد از افتتاح مجدد، به یکی از بهترین مراکز فرهنگی‌–‌تفریحی جنوب پایتخت تبدیل می‌شود.

«روی یکی از صندلی‌ها‌ی ردیف وسط نشسته‌ای. بعد از ساعت‌ها ایستادن در صف طویل سینما، از این‌که بالاخره در سانس آخر موفق به تهیه بلیت‌ شدی، خدا را شکر می‌کنی.

 صندلی‌ها‌ی کم سینما، به‌سرعت پر می‌شود. هنوز چراغ‌ها خاموش نشده که یکی می‌خواهد از میان جمعیت رد شده و از سالن خارج شود. همه کسانی که در ردیف جلویی تو نشسته‌اند، یکی‌یکی از جای‌شان بلند می‌شوند تا او بتواند عبور کند. چراغ‌ها خاموش می‌شوند و آگهی‌ها‌ی تبلیغاتی پرده سینما را پر می‌کنند. یک‌نفر از ردیف عقب بسته چیپس را باز می‌کند. یک‌نفر دیگر تند‌تند تخمه می‌‌شکند. یک‌نوزاد که از خاموش شدن چراغ‌ها ترسیده، با صدای بلند گریه می‌کند.

آگهی‌ها‌ی بازرگانی تمام می‌شود، اما صدای موسیقی فیلم به گوش کسانی که در ردیف‌ها‌ی انتهایی نشسته‌اند، نمی‌رسد. یک‌نفر از انتهای سالن داد می‌زند: «ولوم بده»! همه با او همصدا می‌شوند. صدای خنده حاضرین بلند می‌شود. مامور سینما با چراغ قوه‌اش بین جمعیت نور می‌اندازد تا کسانی را که شلوغ می‌کنند، تشخیص بدهد. صدا به صدا نمی‌رسد. عده‌ای اعتراض می‌کنند. کیفیت صدا خیلی پایین است. فیلم دارد پخش می‌شود، اما جز تصویری که با سایه آدم‌ها مخدوش می‌شود، چیز دیگری از فیلم درک نمی‌کنی.

  سعی می‌کنی تمرکز کنی، اما باید مرتب به راست و چپ بچرخی تا تصویر روی پرده را کامل ببینی. صندلی‌ات غژ‌غژ می‌کند. هوای سالن به شدت گرم است و شر‌شر عرق می‌ریزی. آرزو می‌کنی فیلم هر‌چه زودتر تمام شود و بالاخره این اتفاق می‌افتد. چراغ‌ها روشن می‌شود و همه با سر‌و‌صدای زیاد از روی صندلی‌ها‌یشان بلند می‌شوند. یکی از درها‌ی خروجی باز نمی‌شود و جمعیت پشت تنها در خروجی سالن به همدیگر فشار می‌آورند.

 آخرین عذاب سینما رفتن را هم تحمل می‌کنی و ناگهان با فشار جمعیت پرت می‌شوی وسط خیابان! بالاخره تمام شد»! این داستان کوتاه در‌واقع یک‌خاطره است برای کسانی که حداقل یک‌بار به سینماهای قدیمی‌تهران رفته‌اند! البته ما از ریختن سقف و چکه کردن آب از بالای سر تماشاگران و خیلی چیزهای دیگر هم فاکتور گرفته‌ایم! شاید سینما بهاران روزی چنین خاطره‌ها‌یی را برای تماشاگران رقم می‌زد، اما از 31شهریورماه امسال، وقتی برای دومین بار افتتاح شود، اوضاع در این سینما کاملاً متفاوت خواهد‌بود.

سیستم دالبی در سینما بهاران

اگر تماشای فیلم در سینمایی که سیستم صوتی‌اش دالبی باشد را تجربه کرده باشید، قطعاً دیگر دل‌تان نمی‌خواهد به سینماهای معمولی و قدیمی‌ بروید. یکی از تحولاتی که در سینما بهاران جدید رخ داده است، تغییر سیستم صوتی این سینما به سیستم دالبی است. مهندس بابایی، شهردار منطقه17 در این باره به همشهری‌مسافر می‌گوید: «سینما بهاران یکی از مهم‌ترین سینماهای جنوب‌غرب تهران است که به‌دلیل قدمت آن و هم‌چنین کیفیت پایین ساخت، به حالت متروکه در‌آمده بود.

 اما شهرداری منطقه17 به‌طور‌کامل این سینما را نوسازی کرده و آخرین تجهیزات مدرن سینما را در آن به‌کار گرفته است. ‌سیستم صوتی دالبی یکی از امکاناتی است که ما برای سینما بهاران فراهم کرده‌ایم. علاوه‌بر آن تاسیسات آب‌و‌برق سینما هم به‌طور‌کامل عوض شده و سیستم‌ها‌ی نمایش‌دهنده را هم به سیستم‌ها‌ی دیجیتالی مجهز کرده‌ایم تا کیفیت نمایش فیلم در این سینما بهتر شود». قطعاً تماشای فیلم با این سیستم‌ها‌ی جدید، کیفیت بسیار بهتری خواهد‌داشت.

افزایش ظرفیت با صندلی‌ها‌ی ضد‌حریق

به‌گفته مهندس بابایی، برای بازسازی سینما بهاران، بیش از یک‌و‌نیم‌میلیارد تومان هزینه شده‌است. بخشی از این هزینه بابت استفاده از سیستم‌ها‌ی ضدحریق در سالن سینماست: «از کف تا سقف سالن نمایش فیلم سینما بهاران ضدحریق است. ضمن این‌که به‌وسیله صندلی‌ها‌ی راحتی جدیدی که از ایتالیا وارد کرده‌ایم، ظرفیت سینما را از 350‌نفر به 500نفر افزایش داده‌ایم.

 البته این ظرفیت تا 700نفر هم قابل‌افزایش است. تمام صندلی‌ها‌ی نصب‌شده هم ضد‌حریق بوده و ایمنی تماشاگران را به‌خوبی فراهم می‌کند»‌. یکی دیگر از جاذبه‌ها‌ی سینمابهاران‌، نصب ‌سیستم نمایشگر بزرگ بر سر‌در سینماست که خلاصه‌ای از فیلم را برای حاضران در محوطه نمایش می‌دهد. به گفته شهردار منطقه‌17، یکی دیگر از ویژگی‌ها‌ی این سالن سینما، قابلیت تغییر‌کاربری آن به سالن همایش است: «وجود سالن همایشی با این امکانات، در جنوب شهر تهران ضروری بود. به‌همین‌دلیل این کاربری هم برای سینما‌بهاران تعریف‌شد».

سامان‌دهی محوطه سینما‌بهاران

از آن‌جایی که سینما‌بهاران یک‌سالن 3منظوره محسوب می‌شود، شهرداری منطقه17 محوطه این سالن را هم سامان‌دهی کرده است: «علاوه‌بر این‌که از سالن سینما برای نمایش فیلم و یا برگزاری جشن‌ها‌ و همایش‌ها‌ استفاده می‌شود، در طبفه منفی‌یک نیز محلی برای تمرین تئاتر در نظر گرفته ایم. این طبقه سابق بر این متروکه بود و از فضای آن هیچ استفاده‌ای نمی‌شد.

 سالن انتظار سینما را هم به تلویزیون‌ها‌ی LCD بزرگ مجهز کرده‌ایم. در‌حال‌حاضر یک‌آب‌نما هم در محوطه این مجموعه در حال ساخت است که همزمان با افتتاح مجدد سینما یعنی در پایان شهریور‌ماه آماده خواهد‌شد». این سینمای مجهز حتی در صورت قطع شدن برق شهر هم تعطیل نمی‌شود!

به گفته شهردار منطقه17‌، یک‌ژنراتور برای تامین برق اضطراری در این سینما وجود دارد. این مجموعه تفریحی در پارک بهاران واقع شده: «سینما بهاران به پارک بهاران وصل است و یک فروشگاه شهروند، استخر و فرهنگسرا هم در نزدیکی آن وجود دارد».

سینمای مدرن با بهای بلیت‌ قدیم

در ازای امکاناتی که شهرداری منطقه17 برای تماشاگران سینما‌بهاران فراهم کرده‌است؛ هیچ  مبلغی به بلیت‌ این سینما افزوده نمی‌شود. مهندس بابایی در این باره به همشهری‌مسافر می‌گوید: «‌به یاری خدا در هفته دفاع مقدس این سینما را با همان بهای بلیت‌ سابق افتتاح خواهیم‌کرد.

 بر اساس نظرسنجی‌ها‌یی که از شهروندان صورت‌گرفته، مردم منتظر افتتاح این مجموعه هستند و ما پیش‌بینی می‌کنیم با استقبال خوبی مواجه شود. حتی کسانی که از مقابل این مجموعه عبور می‌کنند، هر روز می‌پرسند این سینما کی افتتاح می‌شود. این مجموعه در جنوب‌غرب تهران بی‌نظیر است.

 ما حتی شیشه‌ها‌ی ساختمان را عوض کرده و از شیشه‌ها‌ی رفلکس استفاده کردیم. درهای ورودی هم کنترلی خواهد‌بود». این درحالی است که شهرداری منطقه‌17 به‌زودی پارکی ویژه بانوان در نزدیکی این مجموعه احداث خواهد‌کرد: «در صورت تامین اعتبار، قصد داریم زمین یک‌کارخانه بتون قدیمی ‌را که در جنوب پارک بهاران قرار دارد، به مرور خریداری کرده و به یک مجموعه بزرگ فرهنگی تبدیل کنیم».

همشهری مسافر

کد خبر 89301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز