دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۵
۰ نفر

جلیل مقدم: اینکه صاحب‌نظری در گذشته مطلب یا مطالبی را گفته است که امروز قائل به آن نیست چه جای اشکال دارد؟

چه تناقضی می‌توان از کنار هم گذاشتن سخن 30سال پیش فردی با سخن امروز او کشف کرد؟ موضوعی که دور از بدیهی‌ترین اصول اولیه منطق و استدلال این روزها رو به رشد بوده، هر روز عنوان و تیتر نخست رسانه‌های مکتوب و سایت‌های خبری-تحلیلی و... را به خود اختصاص می‌دهد کشف و اعلام تناقضاتی از این دست است.

برای سیاست‌پیشگان که در شمول اهل فرهنگ محسوب می‌شوند، شایسته نیست اصول اولیه و بدیهی منطق را در احتجاجات و استدلال‌های خود نادیده انگارند و چنان غرض‌ورزانه افراد را متهم به تناقض‌گویی نمایند که موجب وهن استدلال و منطق و ... شود.

برخی سیاست‌ورزان امروز ما چنان سطحی و نحیف استدلال می‌کنند که گویا افکار عمومی و مخاطبان پشت پرده نتایج غلط آنها که ترکیبی از مواد فاسد است را نمی‌بینند و یا نمی‌فهمند.

بی‌اعتنایی روزافزون و جسورانه این جماعت شگفت‌آور است. ملاحظه کنید، در حوزه‌های علمیه و در جامع‌المقدمات که از ابتدایی‌ترین کتب طلاب است پای منطق در میان است و هکذا در مقطع متوسطه رشته‌های انسانی کتابی با نام منطق تدریس می‌شود که شروط هشتگانه تناقض به کرات تذکر داده شده و عموم دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان این دو بیت را به حافظه می‌سپارند.

در تناقض هشت وحدت شرط دان  وحدت موضوع و محمول و مکان

وحدت شرط و اضافه جزء و کل قوه و فعل است در آخر زمان

با توجه به آنچه آمد باید بپذیریم کشف تناقضاتی که این روزها افشا می‌شود در کمال ناسازگاری با ابتدایی‌ترین آموزه‌های منطقی است و جز مخدوش ساختن معیارهای منطقی نتیجه‌ای ندارد.

علاوه بر آن ترویج این نگاه غلط برای اجتهاد و پویایی جامعه خطرات زیانباری همراه خواهد داشت و نگرانی از جامعیت یافتن تفکر واپسگرا، جرأت و جسارت طرح ایده‌های نو که لازمه حیات جامعه است را از نخبگان و اندیشمندان می‌گیرد.

فهم فساد از کشف تناقضات اخیر که مرتب منتشر می‌شود بر همه آشکار است و موجب آزار اهل ادب و فرهیختگان و سیاستمداران بخرد نیز شده است.

جای سئوال و ابهام است که چگونه جمعی در حوزه خردورزی چنین تغافل می‌ورزند و در میدان فرهنگ معرکه‌گیری به‌راه می‌اندازند و برسبیل انحراف و اغوای مردم از اصول مسلم عقلی اصرار می‌ورزند.

کد خبر 89222

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز