یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان با اشاره به ادامه بحران خشکسالی در کرمان از برداشت منفی 1.1 میلیارد مترمکعبی از منابع آب‌های زیر زمینی و افزایش احتمال نشست زمین در دشت‌های کرمان خبرداد.

به گزارش مهر، سید مهدی موسوی اظهار داشت: به دلیل ادامه خشکسالی و عدم تجدید منابع آبی در استان کرمان با کمبود شدید منابع آب در استان کرمان مواجه هستیم. [منابع آبی تهدید می‌شوند]

وی تصریح کرد: با توجه به آمار موجود سالانه 6 و هفت دهم میلیارد مترمکعب آب از منابع آب‌های زیر زمینی استان کرمان برداشت می‌شود و این درحالی است که تنها 5 و هفت دهم میلیارد مترمکعب آب به منابع زیر زمینی استان نفوذ می‌کند و در واقع با برداشت منفی 1.1 میلیارد متر مکعب آب از منابع استان مواجه هستیم.

وی افزود: این برداشت منفی در دراز مدت منابع آبی استان را با چالش روبرو خواهد کرد.

موسوی عنوان کرد: اکثر دشت‌های استان کرمان با برداشت منفی مواجه شده اند و افت آب زیر زمینی در دشت‌های استان از حدود 20 سانتیمتر تا 3 متر متغییر است.

وی با هشدار نسبت به پائین آمدن سطح آب گفت: این مسئله شرایط را برای نشست زمین در دشت‌های استان محیا کرده است که موجب بروز پدید فروچاله‌ها و همچنین نفوذ آب‌های شور به آبهای شیرین می‌شود که در نهایت آب کشاورزی، شرب و صنعت را با بحران روبرو می‌کند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمان افزود: در حال حاضر با 11 سال خشکسالی پیاپی مواجه هستیم بطوریکه در سال آبی 86 - 87 تنها 50 میلیمتر بارندگی در استان روی داد که در 40 سال گذشته بی‌سابقه بود.

موسوی افزود: در سال جاری نیز میزان بارندگی تا حد استاندارد استان فاصله زیادی دارد.

وی افزود: مخازن سدهای استان کرمان نیز علیرغم افزایش بارندگی در سال جاری با توجه به اضافه برداشت و همچنین کاهش بارندگی در سال‌های گذشته با افت سطح آب مواجه می‌باشند.

موسوی گفت: با وجود این کمبود منابع آبی باید برنامه‌ریزی دقیقی در راستای مکانیزه کردن آب در بخش کشاورزی و نوسازی شبکه‌های توزیع آب انجام شود بطوریکه از 90 درصد آب استان که در بخش کشاورزی استفاده می‌شود نزدیک به 65 تا 70 درصد به دلیل استفاده آب به صورت سنتی هدر می‌رود.

وی اضافه کرد: در بخش آب شرب نیز 30 درصد آب به دلیل پوسیدگی شبکه هدر می‌رود که باید در راستای حل این مشکلات برنامه‌ریزی شود.

 زیان یک میلیارد دلاری از کاهش تولید پسته کرمان

 دولت فقط یک هشتم خسارات کشاورزان کرمانی را پرداخت کرده است

 واپسین تپش‌های قلب پل در رگ خشکیده زاینده‌رود

کد خبر 89084

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز