یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین – مریم دری‌منش: اولدریش نیدلی در تاریخ ۲۵ دسامبر سال ۱۹۰۹ در پراگ چکسلواکی به دنیا آمد.

Oldřich Nejedlý

نه‌یدلی که در زبراک در نزدیکی شهر پراگ متولد شده بود، فوتبال را در زادگاه کوچک خود آغاز کرد و در ۱۶سالگی به تیم ایالتی راکوونیک پیوست. سپس از سال ۱۹۳۱ تا ده سال در اسپارتا پراگ بازی کرد. از سال ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۸ دوباره برای راکوونیک به میدان رفت. در پایان دوران فعالیتش بازهم پیراهن تیم باشگاهی زادگاهش، زبراک را به تن کرد و در نهایت در سن ۴۸ سالگی و آنهم پس از شکستگی پایش از دنیای فوتبال کناره‌گیری کرد.

او که یکی از بزرگ ترین ستارگان فوتبال در دهه ۳۰ بود، در جام جهانی ۱۹۳۴ در ایتالیا در تیمی که پر از ستارگان برجسته بود، با پنج گلی که به ثمر رساند سهم به سزایی در رسیدن تیم ملی چکسلواکی به فینال داشت. وی با این پنج گل، آقای گل جام جهانی شد.

چهار سال بعد، در جام جهانی ۱۹۳۸ در فرانسه، در مرحله یک چهارم نهایی پایش شکست. تا آن مرحله نیز دو گل وارد دروازه حریفان کرده بود.

نه‌یدلی به دلیل داشتن جثه نحیف و این که زیاد مصدوم می‌شد، کمتر در درگیری‌های تن به تن شرکت می‌کرد. امتیاز وی بیش از هر چیز، جای‌گیری‌های مناسب و تکنیکش بود، او گل‌هایش را هم نه با قدرت شوتزنی، که با تکنیک گلزنی به ثمر می‌رساند.

اولدریش نه‌یدلی در ۴۳ بازی، ۲۸ گل برای تیم ملی چکسلواکی زد.

در دیدار قاره‌ای در آمستردام در ۲۰ ژوئن سال ۱۹۳۷ بین تیم اروپای مرکزی و اروپای غربی، در کنار جوزپه مه‌آتزا، سیلویو پیولا و گیورگی ساروسی در خط حمله تیم اروپای مرکزی بازی کرد و در این دیدار که به پیروزی ۳ بر ۱ تیمش انجامید، یک گل به تیم اروپای غربی زد.

 او در رده باشگاهی هم فوتبالیست موفقی بود. در تیم اسپارتا پراگ در طی ده سال (۱۹۳۱ تا ۱۹۴۱) ۱۴۶ گل زد و با این تیم چهار مرتبه به قهرمانی باشگاه‌های چکسلواکی رسید.

نه‌یدلی در روز ۱۱ ژوئن سال ۱۹۹۰ درگذشت.

*آخرین بروزرسانی ۳ اسفند ۱۴۰۰

کد خبر 89036

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز