یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

پژوهشگران می‌گویند دارویی ساخته‌اند که هم ضدچاقی است، هم ضد دیابت و هم کاهنده کلسترول خون.

پژوهشگرانی که بدنبال درمانی برای چاقی هستند، می‌گویند دارویی را ساخته‌اند که نه تنها باعث می‌شود، وزن حیوانات آزمایشگاهی کاهش یابد، بلکه روند دیابت را در آنها مانع می‌شود و کلسترول خون را به حد عادی باز می‌‌گرداند.

به گزارش خبرگزای فرانسه این دارو که فتوستاتین (fatostatin) نام‌گذاری شده‌ است،‌ ساختن چربی در بدن را مهار می‌کند، و به جای آن باعث می‌‌شود غذاها به انرژی تبدیل شوند.

 آنها امیدوارند که این داروی جدید به یک باره به درمان چاقی، دیابت و بالا بودن کلسترول کمک کند.

 نتایج بررسی بر روی این دارو که پژوهشگران آمریکای و ژاپنی به طور مشترک انجام داده‌اند در جورنال "شیمی و بیولوژی" منتشر شده است.

این پژوهشگران می‌گویند این دارو با مجموعه‌ای از ژن‌ها تداخل می‌کند که هنگام افراط در غذا خوردن فعال می‌شوند.

 البته موثر بودن این دارو در موش‌ها به معنای آن نیست که در انسان هم اثر مشابهی دارد. به عنوان نمونه یک هورمون به نام لپتین که در موش‌ها و جوندگان باعث می‌شود با کنترل اشتها وزن آنها به طور قابل‌توجهی کاهش یابد،‌ در انسان‌ها چاق تاثیر چندانی ندارد.

 اما این بار پژوهشگران امیدوارند که قضیه جور دیگری از آب درآید.

 داروی فتواستاتین مولکول کوچکی است و بنابراین امکان جذب خوراکی آن وجود دارد.
 این دارو بر روی پروتئین‌هایی در بدن به نام "پروتئین‌های متصل‌شوند به جزء تنظیم‌کننده استرولی" (SREBPs) عمل می‌کند، که عوامل نسخه‌برداری کننده‌ای هستند که ژن‌هایی دخیل در ساختل کلسترول و اسیدهای چرب را فعال می‌کنند.

به گفته پژوهشگران فتوستاتین از این طریق افزایش وزن بدن، بالا رفتن قند خون، تجمع چربی در کبد موش‌ها را حتی با رژیم غذایی آزاد را کاهش می‌دهد.

پژوهشگران قصد دارند پس از موش‌ها، آزمایش این دارو روی خرگوش‌ها آغاز کنند.

کد خبر 88994

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز